Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Köpte just AP Trigga för 34 euro på nätet, vilken plugg!!!!!!!!

Tänkte höra om någon mer använder den att trigga trummor med och vilka "modes" ni använder osv..

Även HUR ni triggar t.ex. insertar på virveln eller triggmic. kanalen?

Byter ut alla närmickade kanaler till 100% eller blandar.

Det är själva arbetsmetoden jag är intresserad av samt hur ni använder AP Trigga (dynastack, stack på olika trummor.

Sitter med PT 002+ Behringer AD 8 in, ddrum4 (trigg på virvel/kick)

och SM57:or på alla trummor.

Eller om ni har någon bra sida på nätet eller undervisningsmaterial att rek.

Annons
Postat

Hittills har jag bara använt den till en produktion. Mickade ett trumset med två närmickar (baskagge & virvel) och två ambiens mickar. Sen triggade jag närmickarna. Virveln bytte jag ut helt. Baskaggen kompleterade jag med ett mer distansmickat ljud. Funkade riktigt bra!

Postat

Byter du ut alla slagen eller blandar?

Gör du olika på virvel/pukor t.ex?

Kör du i dynastack mode??

Tycker dynamic funkar bäst efter en dags testing...

Postat (redigerat)
Gör du olika på virvel/pukor t.ex?

Kör du i dynastack mode??

Tycker dynamic funkar bäst efter en dags testing...

Jag är ingen större höjdare på att trigga trummor och jag har inte gjort det en längre tid.

Jag triggar bastrumman och virveln på vår kommande demo då jag mickade bastrumman så att det lät dåligt/inte som jag ville ha det. Virveln triggar jag då vår trummis är lite inkonsikvent med styrkan på slagen.

Jag tror att jag kör stack mode. Jag kommer inte ihåg riktigt. Sedan kontrollen som heter dynamics/som bestämmer hur mycket styrkan i ljudet får ändras har jag på 20%.

Du kan göra som Her Whisper tipsade mig om vilket är att lägga en kompressor innan triggningen så att styrkan jämnas ut en aning.

Då ljuden som jag spelade in inte var bra nog för mig så kör jag på 100% wet.

Ja ska ta och sampla många olika slag och styrkor så att jag kan lägga dem i ordning så att triggandet låter mera verkligt. Just nu när jag endast har en sampling som triggas så låter fill ins så datoraktigt. Alla frågar ifall det är datortrummor vilket inte är så lyckat för min del 😕

Jag hoppas att detta på något vis kunde hjälpa dig.

MvH Rickard G

Redigerat av punkrockdude
Postat
Köpte just AP Trigga för 34 euro på nätet, vilken plugg!!!!!!!!

Vilken plugg sa du? 😕

Mer info?

Postat

Det företaget måste bli uppköpt snart.

Inte är programmet stort heller men SATAN va bra det är!!!!

Jag kan skicka /insertahur många som helst och jag märker ej av dem i CPU:n.

Den lilla jäven funkar i realtid ochså om man vill ha lite "gött" ljud när man sitter och övar.

Som sagt, mest prisvärda plugg jag har träffat på i mina dagar.

Tjeckerna kan mer än bara lira hockey... 🙂

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Verkar oerhört intressant! Måste testa demot.

Postat

Kan man få den att skicka ut en MIDI-signal istället för att spela samplingen?

Är det bara en sampling som gäller, blir det ju lätt datortrummor, som punkrockdude skrev... 🙂

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Det vore skithäftigt det med 🙂

Postat

Är det bara en sampling som gäller, blir det ju lätt datortrummor, som punkrockdude skrev... 🙁

Nej, jag tror den kan triggas av midi men inte skicka midi.

Däremot jobbar den med velocity-layers (en sample per definierad velocity-range) så det är ren lathet att punkrockarns trummor låter kulspruta. 😮

Ärligt talat tolkade jag det som att han körde med en sample per trigg vid inspelning. Skulle jag nog också gjort i början. Lite segt att pilla ihop en fungerande multisamplad virvel mitt i inspelningsprocessen.

Postat

Ska du få ut det i midi skulle jag kolla in melodyne, makalöst bra till det.

Däremot att trigga uifrån midi går som en dans i AP Trigga.

Jag har märkt att lägger man EQ+Comp före AP Trigga funkar den hel perfekt på även mycket snabba pukfill på tracks som är inspelade med mic.

Så det verkar inte behövas spela in separata triggmic spår vilket jag är evigt tacksam för.

Virvel (alla feta 2, 4:or)och pukor triggar jag 100 % men jag undrar hur ni gör med gost notes på virveln?

Kopierar ni virveln till ett nytt track och kör en "omvänd" gate för att bara plocka fram de svaga slagen och "ta bort" 2, 4:an och på med eq/comp?

Jag vet att "proffsen" gör något liknande när jag spelat in i olika studios

(som musiker)men har aldrig lyckats reda ut hur de gör?

Jag har inte haft råd med extra dagar i studion för detta.. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.