Jump to content
Annons

Fixa rundgång hemma i lägenheten?

JJRockford

Recommended Posts

Någon som har något bra tips på hur man får gitarren att ringa ut ordentligt, och skapa lite härligt rundgång, om man bor i lägenhet? Håller mig helst till pluggar (GuitarSuite funkar fantastiskt bra ihop med vissa gitarrer), men det skulle väl vara ok att micka upp också, bara man slipper volymen man har i replokalen.

Annons

Har du någon liten övningsstärkare (pignose/minimarshall el likn)? I så fall kan du splitta signalen, skicka en ren signal vidare till datorn och en vidare til övningsstärkaren. Spela gitarr i närheten av övningsstärkaren med tillräckligt mycket dist för att få en kontrollerad rundgång.

Om du har en Strata (original eller plagiat) kan man ställa "pickupväljaren" på mittenläget. Då får man enklare rundgång (jämfört med de andra lägena), men det krävs fortfarande volym och sen är det ju alltid roligt att kunna styra rundgångnen live på ett smidigt sätt, vilket är svårt att göra med att slänga in en mik i en "isoleringslåda".

Ok, nu har jag lite att gå på! Hade givetvis hoppats att det fanns någon plugg som löste alla problem, men det skadar nog inte att vara lite mer handgriplig ibland.

Den där Boss-pedalen känner jag igen, har för mig att jag lånade en sådan för en väldigt massa år sen, men begrep inte alls nyttan med den då.

Edited by JJRockford

Hade givetvis hoppats att det fanns någon plugg som löste alla problem, men det skadar nog inte att vara lite mer handgriplig ibland.

Nja.. Sustain via feedback är egentligen ett rent akustiskt fenomen.. Det är alltså den akustiska återkopplingen mellan det höga ljudet i din förstärkarhögtalare som skapar rundgång via micken/strängarna på din gitarr.. Det är svårt att skapa med en plugg så det låter trovärdigt..

Men det finns ju förståss Ebow som inte gör din grannar så förbaskade..

Kolla in http://www.ebow.com/

Edited by hegobald

Hade givetvis hoppats att det fanns någon plugg som löste alla problem, men det skadar nog inte att vara lite mer handgriplig ibland.

Nja.. Sustain via feedback är egentligen ett rent akustiskt fenomen.. Det är alltså den akustiska återkopplingen mellan det höga ljudet i din förstärkarhögtalare som skapar rundgång via micken/strängarna på din gitarr.. Det är svårt att skapa med en plugg så det låter trovärdigt..

Men det finns ju förståss Ebow som inte gör din grannar så förbaskade..

Kolla in http://www.ebow.com/

Majken, gör en rundgångsplugg!

Guest musik

Hej din gamle deckarräv!

Jag gjorde faktiskt ett försök häromdagen med min Fender Pro Junior 70W-förstärkare och en semi-hollow elgitarr vid namn Takeharu, vilket är en Gibson E335-kopia. Den är ju halvakustisk och jag hade läst att dylika gitarrer plus t.ex. de halvt uppborrade varianterna av solida elgitarrer (ex. Gibson Classic-modellen) var lättare att få återkoppling och sustain på. Så här provade jag med mycket positivt resultat: Jag bäddade in min förstärkare i två duntäcken efter att först ha ställt den på två rektangulära bitar av liggunderlag som jag sedan långt tidigare klippt till och då använt som bärbar pc-skydd i en väska. Syftet med duninbäddningen var att se om jag fick dämpning tillräckligt för att inte göra grannarna arga, men ändå kunna leka med att vandra mot förstärkaren och få feedback till/från gitarrpickuperna. Jag hade räknat med att pilla med denna och andra lösningar under åtminstone en dag, men blev överraskad då detta trick löste frågan med en gång. Viss dämpning fick jag, men kunde ändå leka med avstånd som jag ville. Ljudet "lät" inte dämpat heller, frekvenserna fanns där, ÄVEN om jag hade viljat mika utifrån. Men tanken var egentligen att sedan mika inuti detta dunberg, men det tror jag nu inte behövs.

😛

:musik

• 2 weeks later...