Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

9 minuter sedan sa slejnard:

Låtit några höra sen nån version bakåt och alla tycker olika. Svårare då. 

Ja jag upplever oxå att man får olika bud och vet inte på vilket ben man ska stå på då... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilka är proffs och vilka är glada amatörer i hemstudiogruppen förresten? 

En del sitter med värsta studion men med öronen i arslet och tycker att dom är bäst medans andra sitter med hemstudion och levererar supermixar. Hur ska man kunna veta?  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa Neosus:

Jag tror du ska se över sångljudet. Den är ganska mellandiskantig. Resten låter bra tycker jag. Lite fetare ljud på sång kanske?
Har du lagt på nån slags saturation på sången?

Du brukar ha mer naturligt ljud på sången och det tycker jag fungerar rätt så bra. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Neosus:

Jag lyssnar i mina DT250 lurar

Bah! Det räcker ett par Sennheiser för 200-300 pix juuuUUU!!!!

* * *
Det är rätt äpiskt att heta ”Dunker” och lira trummor. Oavsett är han död nu så… RIP!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan sa Neosus:

Jag tror du ska se över sångljudet. Den är ganska mellandiskantig. Resten låter bra tycker jag. Lite fetare ljud på sång kanske?
Har du lagt på nån slags saturation på sången?

Det ska jag kolla. Tack! Jo jag kör lite annan sångkedja med bla saturation one knob och även en preset i ez mix jag inte brukar ha. Ska fixa imorgon. Bra synpunkter! 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 hours ago, slejnard said:

Tack! Har storslagna planer med den. 1:a på billboard och top of the pops. Ödmjukt va . 

Ingenting är omöjligt! Som Gunde sade.

11 hours ago, Neosus said:

Det jag tycker är bland det svåraste är att fixa till en bra sångljud. Där krävs mycket tid och mycket pill..

 

Bra mikrofon, position och mik-teknik insåg jag alldeles för sent hur viktigt det är. Samt att sluta använda plåt-reverb

10 hours ago, slejnard said:

Backade kompressor på mastern och basen lite. Låtfan måste ju andas. Lyssna om ni vill

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/v54k6nov8snhad27sjaaf/When-you-re-v13-snippet-2.wav?rlkey=01tpnqm8boqzusdohgmsmdc1m&dl=0

Ska lyssna i studion idag!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Naymari:

Ingenting är omöjligt! Som Gunde sade.

Bra mikrofon, position och mik-teknik insåg jag alldeles för sent hur viktigt det är. Samt att sluta använda plåt-reverb

Ska lyssna i studion idag!

Spännande! Do it. Lyssna kritiskt. Börjar få samma känsla som du av plåtreverb. Svårt få låta bra. 
 

-35,4 här nu. -39 o Strömlöst vissa ställen på centralorten och telefonnätet funkar från å till. Smått kaotiskt alltså. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, slejnard said:

Backade kompressor på mastern och basen lite. Låtfan måste ju andas. Lyssna om ni vill

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/v54k6nov8snhad27sjaaf/When-you-re-v13-snippet-2.wav?rlkey=01tpnqm8boqzusdohgmsmdc1m&dl=0

Ta allt jag skriver med en nypa salt, jag titulerar mig inte som mixare eller mastrare. 😁 

 

Saknar i det stora hela mellanregister-tyngd i gitarrer, sång och trummor. 

Sången är lite resonans-spikig runt 3.5-4k ish.  Sådant är ju ganska pisstråkigt att eq:a snyggt då det blir mycket automation. Soothe hjälper.  De är också mycket gitarrer i det området så det blir lätt överväldigande om det blir skrikigt i det registret. 

Kanske man vill ha fram virveltrumman lite mera? 

Tror man kan kosta på sig ganska mycket mera luft också. typ 12k och uppåt.

 

Gjorde en fulmaster på 5 minuter för att visa på vad jag menar, dm:ar den till dig. 

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...