Jump to content
Annons

Kritik på Levels / gains på gitarr / bas


Recommended Posts

Hejsan.

Fick hem min bas idag och spelade in ett kort stycke för att testa lite.

Har alltid haft så svårt med levels, vilken nivå respektive instruments skall ligga på. Blev inte lättare nu när bas är med i bilden också.

Jag gör så att jag tar Leads först och höjer övriga instrument succesivt.

Jag har försökt få denna snutt att ligga rätt men tar väldigt gärna input / kritik från er.

Är också nyfiken på hur ni upplever ton/gain/sound på rythm och lead guitar.

 

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med levels, menar du då gain-nivån eller volym-nivån? Jag tycker mig höra att gainnivån (gainstaging) i din inspelning kanske inte är optimal.


Gain-nivån som de inspelade instrumenten har, har jag lärt mig är något annat än volym-nivån (man styr med mixreglaget - fadern) som bestämmer hur högt eller lågt inspelningen ska återges i förhållande till de övriga instrumenten.


Jag skulle säga att det är viktigt att först och främst ha koll på gain-nivån för att få en bra ljudbild. Om man använder effekter som emulerar analoga dito (1176, fairchild 670, LA-2A, pulteq osv), får du bäst ljudkvalitet om gainnivån ligger runt VU0 (anges ibland som +4 dBu). VU0 motsvarar då -18 dBFS i ditt DAW. Denna gainnivå brukar anses bäst för analoga effekter då de är byggda att ge bäst ljud vid VU0 då detta motsvarar en sweet spot där relationen mellan bottenbrus och oönskad distortion ger bäst kvalitet.

VU0 får du när nålen på en VU-mätare står precis innan det röda fältet i mätarfönstret (ja, detta givet att mätaren är konfigurerad för +4 dBu).

Många instrument är transienta och har ett dynamiskt omfång, så vid inspelning kommer nålen aldrig stå helt stilla runt VU0, utom möjligtvis för distade gitarrer som har litet dynamiskt omfång pga att distortionen komprimerar signalen.

Här är några tips som kanske kan hjälpa:

Sätt alltid en VU-mätare som första effekt på alla kanaler (enskilda kanaler, bussar, master) och spelar in så att gainnivån hamnar runt VU0 - nålen dansar fram o tillbaka ”rakt upp”. Det finns en del gratismätare att hämta. Ja, VU-mätare är tröga och visar ej transienter, så för slagverk, kolla att peaks inte överstiger ca -6 dBFS. Om en transientpeak hamnar runt -3, är det inte hela världen.

Ställ in gainmätningen för varje kanal i ditt DAW så att mätaren visar input till kanalen. Dessa mätare visar oftast peaks, och ej RMS-värdet. Man brukar kunna ställa in färgkoder så att man visuellt ser om input till en kanal är över en viss nivå. Ställ då in färgkodningen så att du får en annan färg om gainnivån är över t ex -6dBFS.

Använd alla effekter så att de ej påverkar gainstrukturen, dvs ingen effekt/minskar ökar gain. Bypassar du dem ska du inte höra någon volymökning/minskning. Den enda effekt som bör öka gain är limiter sist i mastereffektkedjan (för att nå lufs runt -14).

Sedan är du redo för att använda volymreglagen för att mixa de olika instrumentens volym till en bra ljudbild. Prova att använda ”white noise” tricket för att ställa in volymen. 
 

Om du använder bussar o VCA-kanaler, så kommer ju volyminställningen för de individuella instrumenten påverka gainstrukturen för en buss, när instrumenten summeras till bussen.

Hoppas detta bidrar till ditt mixande. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så väldigt mycket för ett utförligt svar.

Skriver kort nu men du har def öppnat ett nytt område för mig.

Jag har tidigare bara satt volymen i mitt RME interface strax under "rött". Men med din information så inser jag att det finns mycket att hämta.

Finns tydligen en +4db setting för RME som jag helt missat. Blanda levels ger negativt resultat med.

Återkommer men tusen tack för att du tog dig tid att svara. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången låter bra, det överskrider inte limit nivå aså den er inte distorted. Jag er ingen spec i just din genre men basen låter kanske lite för högt, typ 2-3 dB. Men det är bra för tonåringar då🫣

2-How-to-Gain-Stage-Your-Mix-1187x1536.thumb.jpg.e6492b63784a86f06353cdbff8c7085f.jpg

Här kommer en bild med en enklare förklaring.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock gjort väldigt fel efter läst första kommentaren.

 

Jag har antagit att jag skall ligga så nära "0": an som möjligt utan att det klipper både i RME ToolMix och Cubase.

Detta är ju helt fel.

Med +4dbu inputs som jag har ställt in på så ska jag ju ligga på en peak på runt -18dbfs i cubase.

Jag har legat väldigt mycket för högt hela tiden alltså.

 

Men en sak som jag är fundersam över är att mina transients knappt syns i cubase med så låg input.

Kan man ställa in rangen någonstans?

 

Ska testa lite mera och posta ett nytt klipp sen.

 

Tack också emedee för input kring levels.

Link to comment
Dela på andra sajter

En VU-mätare visar ett medelvärde över en viss tid. Denna typ av mätare visar inte peaks. Det du ska ha koll på är alltså att medelvärdet över denna tid är -18dBFS, inte att peaks ligger på -18dBFS.

Vad peaks hamnar på när mätaren visar VU0, beror på det dynamiska omfånget (skillnaden mellan högsta o lägsta nivån i signalen).

Ta till exempel en signal med en amplitud där toppen (den högsta nivån) alltid är -8dBFS, och den lägsta -28dBFS. Denna borde ge VU0, dvs -18dBFS, men peaks i DAW är -8dBFS.

Så beroende på signalens dynamiska omfång, kan peaks ligga på ända upp till 0, eller -18dBFS. Vitt brus t ex, som inte har något dynamiskt omfång att prata om, ger vid VU0, peaks på -18dBFS.

 

I cubase kan du sätta en VU-mätare på input-kanalen, o sedan justera gain på mickförstärkaren, så att mätaren ger VU0. Om du då slår i det digitala taket pga signalens dynamiska omfång är för stort behöver du använda en kompressor på signalen innan den når cubase (på t ex ljudkortet). 

Redigerat av Jonatan Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hallå och tack för ytterligare input.

Det börjar klarna lite mellan alla enheter. Lutar emot att göra som Jonatan säger.

Att kolla så att input level i RME ToolMix ligger på en bra average och sedan ett plugin som man kan monitorera på VU0. Många (ex Adam Nolly Getgood) kör en egen bus med kompressor för alla instrumentkanaler så att man komprimerar allt som går över.

 

Har börjat med att sänka input levels rejält och tycker jag får ev lite bättre klang i det hela.

Känns som mina mixar börjar låta lite mer harmoniska nu och iaf inte ge ont i öronen som de gjorde förut för att allt var tokhögt. 😃

Bifogar ytterligare en snutt jag gjorde ikväll...

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...

 

Bästa Mixen hittils...

Tror det är för att jag har släppt all besatthet av delay / reverb på all gitarr så det låter mer punchy och cleant. Något jag saknat innan.

Sedan gör ju basen otroligt mycket har jag märkt. Går inte få "tungt" utan en bas helt enkelt. 😃

Levels in känns under kontroll nu med.

 

Ett litet test med. Jag gillar "gunget" i låten. Ska nog fortsätta göra klart den. 😃

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ny Mix och ny låt.

Fan, får nästan en tår i ögat...

Började spela in för 25 år sedan och har alltid tyckt att allt jag spelat in låter skit men dessa senaste mixar är första gången jag får till det. Det är som proffsen alltid har sagt;

Vrid ner Gain / Delay / Reverb.
Vrid ner volymerna på Gitarrerna etc.
Innan har jag liksom bara höjt gitarrerna högre och högre med mer gain för att man förväntar sig att de ska bryta igenom i mixen. Men utan delays och massa gain gör de det på ett enkelt sätt redan vid låg volym men ändå med klarhet.

Tar gärna input på levels på de olika instrumenten. Men jag tycker faktiskt det låter ok.

Nu är det ju också en mix med Trummor / Gitarr / Bas / Piano så kul men lite fler instrument.
 

 

Redigerat av Växjölirarn
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, mixen låter luftigare och mindre ihop-pressad nu (jmf med versionen i början).

Vid en snabb lyssning låter det bra! Tycker mig höra att bastrumman för hög. Prova att sänka den generellt och dra ner lite (3-5 dB) runt 3 kHz. Kan det stämma att du använder EZdrummer (modern-bilbliteket med basic-presetten?). Iallafall bastrumman låter som den i detta bibliotek.

Vidare tror jag mig höra att sustainpedalen på pianot är aktiv under långa partier? Då blir det lätt grötigt när sustainen för en viss not blandar sig med de nya.

Men bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

@Jonatan Lundin

 

För det första, tack så jättemycket!

 

Sen blir jag väldigt imponerad just nu av din kunskap! Jag höjde precis basgitarren innan jag lade ut den förlängda versionen. Kanske gick lite overkill men höjde just typ 2,5-3db på basen. Så tror det är den som gör att det blir för mycket av det goda mer än bastrumman. Men ska även testa att sänka Kicken i Ezdrummer. 😃

Det stämmer också exakt att jag använder EZdrummer 2 med Basic. 
Sen har du även rätt på sista punkten att ag spelar med sustainpedalen väääldigt mycket! jag har ALLTID haft en förkärlek för delay/sustain/etc hela livet sedan jag kan minnas. Spelar med väldigt mycket pedal när jag lirar piano och har fått den kommentaren tidigare men jag älskar ljudet. 😃

Dock är det ju det som strulat till sig mycket för mig så jag måste lära mig att hålla tillbaka i mixen. Så jag ska dra av på sustain där och testa.

 

Sustain/delay har även hållit tillbaka mitt gitarrspelande då jag har maskerat misstag etc med mycket delay så det är först senare åren jag spelar tajtare rythm etc på gitarren då jag skruvat ner delayen/reverb etc.

 

Kul och tack för din kommentar.

 

Ps. var nära att döpa mina tre barn till Delay, Sustain och Reverb... Ds.

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Växjölirarn:

Ny Mix och ny låt.

Fan, får nästan en tår i ögat...

Började spela in för 25 år sedan och har alltid tyckt att allt jag spelat in låter skit men dessa senaste mixar är första gången jag får till det. Det är som proffsen alltid har sagt;

Vrid ner Gain / Delay / Reverb.
Vrid ner volymerna på Gitarrerna etc.
Innan har jag liksom bara höjt gitarrerna högre och högre med mer gain för att man förväntar sig att de ska bryta igenom i mixen. Men utan delays och massa gain gör de det på ett enkelt sätt redan vid låg volym men ändå med klarhet.

Tar gärna input på levels på de olika instrumenten. Men jag tycker faktiskt det låter ok.

Nu är det ju också en mix med Trummor / Gitarr / Bas / Piano så kul men lite fler instrument.
 

 

 

Sjysst lirat. Du spelar riktigt bra 👍. Kanske att kaggen är för klickig och för hög i volym. Annars tycker jag ljudet var bra! 

Link to comment
Dela på andra sajter

@slejnard Tack så mycket! 😃

Även en tung baskick är en akilleshäl för mig då jag är förälskad i den och har svårt att "dra ner" den i mixen. hehe
Imorgon / nästa projekt blir att analysera kicken då ni är två som har tipsat om detta.
Tror ev man kan ställa in detta i EZDrummer pluginet istället för att editera MIDI efteråt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Update. Fortsättning på tidigare låt.

 

Har bytt drumkit till ett 80s kit där baskaggen slår mycket mindre. Så tycker det är mer luft i mixen nu och basen trycker inte för hårt.

 

Ett intro, en till vers/refräng och outro så kanske mitt livs första låt faktiskt är färdig. 😃
Ska såklart fixa till de misstag i lead där tempot är off och man träffar en sur ton. hehe

 

Redigerat av Växjölirarn
Link to comment
Dela på andra sajter

Två saker som aldrig hänt tidigare;

Ett - Jag gillar soundet och mixen. Tycker det finns en bra balans och ljudet från rythm guitars är riktigt bra, något jag aldrig lyckats med tidigare.
Två - Låten är klar! Har aldrig hänt mig tidigare. Finns en massa misstag men jag släpper igenom dessa.

Låten är klar! 😃

Tar ändå gärna input på om ni tycker något ligger helt off eller låter för jävligt etc.

Nu dags för en ny låt! 😃

 

 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 🤔första 10sek hörs lite off mellan bas och gitarr men det kanske skulle vara så, jag vet inte. Jag gillar när leaden altså keys kommer in, förändrar hela klimatet, du kunde repetera det mer i sången, eftersom jag är inte så massivt distro gitarr fan. Men annars bra jobbat om det är faktisk du som spelar gitarr så är det helt sjukt 🥵 4/5 (trotts det är inte min fav genre)

Link to comment
Dela på andra sajter

@emedee Tack för input och fint betyg. Jag har spelat länge, tagit lektioner i två år också för inte så länge sedan. Så många timmars spelande. 🙂

kul att du gillade keys biten, min son tyckte också det var det bästa i låten. 👍

 

Ska försöka göra nästa låt med ett intro/outro tema som återkommer. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...