Jump to content
Annons
  • 0

Ny keyboard och ny dator! Ändå Latency! Hur bör jag koppla?


TheHoff

Fråga

Hej!

Min PC/Win 11 är bland de bästa man kan ha just nu, och jag har köpt en helt ny M-Audio Hammer 99 Pro keyboard. Mitt ljudkort är en något äldre AVID M-Box men det borde verkligen duga. Just nu när jag vill få till latencyn kör jag bara ett program som heter "Mini Grand" som kommer med keyboarden.

Hur skall jag koppla? Jag har inte förstått det där med USB sladd vs MIDI in i audio interfacet. Kan man dra nytta av sitt externa interface om man kopplar keyboarden in i datorn? Det mest logiska vore ju att koppla keyboarden in i interfacet, men den har ju ingen USB-port och det finns ju massvis med funktionalitet som jag tror omöjligen kan lösas enbart via MIDI.

Nuvarande inkoppling:
USB-sladden rätt in i datorn på en super speed port. Detta ger latency, kan inte säga hur mycket men det förtar känslan att spela iaf.

Alternativ 1
Om jag kopplar in keyboarden med MIDI-sladd rakt in i audio interfacet - Tappar jag inte massa smarta funktioner då med min keyboard? Eller löser de sig om jag har både MIDI och USB? Kan jag då välja i min DAW (FL Studio) så att jag får signalerna via MIDI men att ändå USB-funktionerna lirar?

Alternativ 2
Mitt ljudkort - Kan det verkligen vara problemet? Det var ju riktigt bra när det kom.

Alternativ 3
Eller kan man öppna Asio4All V2 på något sätt och finetuna? Hittar inget i mina Windowsmenyer iaf : ) 

 

Stort tack för tips, har tampats med att få igång en fungerande studio där man bara kan sätta sig och spela i snart 20 år på budgetprylar, och nu äntligen har jag råd att shoppa lite kvalité, och då vill man inte de ska strula! : ) 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0

Hej! Testa att minska ASIO buffer size i ASIO4All.

Mindre buffer size bör ge kortare fördröjning (latency) från tangenttryckning till du hör ljudet, men det belastar även processorn på din dator mer.

Om ljudet hackar/sprakar har du valt en för kort buffer size (datorn hinner inte skyffla data tillräckligt snabbt för kontinuerlig uppspelning via den lilla bufferten).

När du spelar in kan det vara bra med kort buffer size. Om du mixar en låt med en massa prestandakrävande plugins kan det vara bra att ställa upp buffer size för att datorn ska kunna använda sin prestanda till pluggarna istället. 
Hoppas att det löser ditt problem!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om du nu köpt denna superdator så är det väl lite sorgligt att ha kvar ditt gamla ljudkort som jag förstår bara har USB 2.0. Det kommer ju aldrig går fortare än så, spelar ju ingen roll om du sätter den på en superspeed port, superspeed porten är väl bakåtkompatibel och det är väl därför det fungerar alls...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja tiden går fort, kan förtydliga att ljudkortet var ett Avid MBOX 3.0, men det är ju redan 10 år gammalt! Som ni uppmärksammat är det ju bara USB 2.0 och ja, det är väl dags att uppgradera även om det kanske går att justera lite.

Så en enkel fråga för er som varit vänliga nog att svara i tråden! Har ni någon rekommendation?

SSL 2+ ser lite intressant ut! - https://www.thomann.de/se/ssl_2_481703.htm

image.png.5d6c9e375f88f054a4d3efbdf6a587fa.png
image.png.dbe5a736acc5a863159320ea465ec0d8.png


MBOX Setup

image.png.ee77be911c93bf3419f0642897d86796.png


image.png.893b818188fffec50e9a4230011b64c6.png
 

Random site

image.png.cf6fcbbf28a935483ce4824c09d175eb.png

Redigerat av TheHoff
Lägga till bild
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tror vilket som av de där duger bra, skulle kanske undvika Mackie-kortet (verkar lite väl mycket budget). Samtliga dessa är ju USB2, men inget fel med det, behövs ingen monsterbandbredd för att skyffla två kanaler audio. Jag kör själv med ett USB1.1 kort (!) utan några som helst problem med latency när jag lirar gura genom ampsims i Logic... 🙂

EDIT Har du provat att dra ner buffersizen på ditt mbox ? Med en bra dator ska du kunna gå ner på 64 samples åtminstone...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej, jag drog ner till 64 och det blev aningen bättre. Man kunde dra ner i mjukvaran för pianot med… Kan vara att jag är lite extrem, men jag vill att keyboarden skall kännas som ett riktigt piano, känner direkt när det blir lagg. Är beredd att investera för det.

Ja jag blev lurad av att det var USB-C, men själva gränssnittet på SSL2+ Var som du säger 2.0

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bra tips! Efter lite läsning (och eftersom jag är lättövertalad) lutar det åt att jag klickar hem ett MOTO M2 eller M4 : ) En USP med detta verkar vara just superlåg latency... Superlåg är "good enough" för mig!

Redigerat av TheHoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...