Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons

Nyvaken för tredje gången i dag och i år.

Såg just att det verkar som att SVT har lånat "Big Fat Quiz Of The Year" från BBC, nu med, Ska bli intressant att se hur det blir på svenska och vem som är programledare här. Finns ju ingen svensk programledare som är lika grov i sitt sätt som Jimmy Carr som leder BFQOTY på BBC. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan sa -k9-:

Nyvaken för tredje gången i dag och i år.

Såg just att det verkar som att SVT har lånat "Big Fat Quiz Of The Year" från BBC, nu med, Ska bli intressant att se hur det blir på svenska och vem som är programledare här. Finns ju ingen svensk programledare som är lika grov i sitt sätt som Jimmy Carr som leder BFQOTY på BBC. 

 

Det var det quizzet jag såg. Nu stjärnorna på slottet 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa slejnard:

Det var det quizzet jag såg. 

Det var rätt OK den quizen, men jag gillar nog den med Jimmy Carr bättre. Men det är ju så låg nivå på brittiska humorpanelprogram. Så det var lite skönt med variation. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt läskig sömnparalys jag hade förut. Var medveten om att jag låg i sängen och hade den paralysen, till en början. Först lät det som att någon gick runt på övervåningen, men det gjorde inget för jag förstod att det var en paralys. Sen blev det obehagligare när jag började förstå att det var mig själv jag hörde gå där uppe. I början kändes det ballt att jag var på två olika ställen samtidigt, men efter ett tag så blev jag osäker på om jag gick i sömnen och skulle få för mig att t ex gå ut på stan i bara kallingarna mitt i vintern. 

Sen blev jag orolig att det var mitt riktiga jag som var där uppe och gick, och att den jag som låg i sängen inte var den riktiga jag. Började undra vad som skulle hända med mig som låg i sängen om jag där uppe vaknade. Tänkte att jag i sängen kanske skulle dö på något sätt då. Efter det så blev jag orolig att om jag inte fick ihop mig med den i sängen och den där uppe så skulle det kunna gå illa med. Eller kanske skulle det gå ännu värre om de båda möttes. Kände att jag blev kallsvettig och att hjärtat började rusa.

Som tur var så märkte min tik, Amiga, att något var på tok så började böka och stöka med mig i sängen så att jag vaknade ordentligt.  Fick ligga och försöka samla mig bra länge innan jag ens kunde prata med hunden. Och när jag väl kunde prata med henne, kändes som att det tog ett par timmar vilket det nog inte gjorde, så började hon böka och stöka med mig så att jag var tvungen att kliva upp ur sängen och kolla vad det var frågan om. Inte förens då märkte jag att även hanen, Angus, verkade oroad av hur jag betett mig i "sömnen". Han låg och stirrade på mig och vägrade släppa mig med blicken, vilket ju är ovanligt med en hund då de alltid viker bort blicken förr eller senare. 

Är fortfarande helt skakis några timmar efter den upplevelsen. Funderar nästan på att ringa psykmottagningen om det inte släpper snart, haha!

Men att gå och lägga mig gör jag nog aldrig igen, hehe!  

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa drloop:

Vi börjar året med en av världens bästa låtar någonsin!

 

Har du plockat bort den där goa låten från Soundcloud som börjar med "vinden har vänt" och som jag glömt vad den heter? Avfart? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan sa Björn Olsberg:

Låter obehagligt. Har en vän som har upplevt det flera gånger, han är fullt normal och jag tror uppriktigt inte att du behöver vara orolig. Jag är ingen psykolog, men oron är nog det enda du behöver oroa dig för.

Har levt med dessa syner och med min sömnstörning så länge att jag oftast inte blir så påverkad av att ha dem. Men denna gång var det en ovanligt stark upplevelse. Men nu är jag ganska säker på att jag även hade kramper under sömnen och att det var i sviterna efter dem som jag kände ett så fysiskt obehag med. Tvärsomnade och sov flera timmar efter att jag skrivit det linlägget om vad som hände. 

Jag har för övrigt gjort en psykologisk utredning för att jag själv trodde att det var någon form av "psykoser" jag fick, men det uteslöts ganska fort att det faktiskt var någon form av panikattacker eller ångestrelaterat. Läkarna utgår från att det är något neurologiskt som går fel, just när jag ska somna eller vakna. Men de vet inte vad det beror på. 

Ibland kan det vara ganska så kul med den typ av sömnstörning jag har med. För en eller två gånger i veckan så hamnar jag i ett sömnstadie där jag är medveten om att jag drömmer och kan "välja" lite vad jag vill drömma om. Så om jag känner att det vore skönt att röra på sig, så drömmer jag ofta att jag cyklar, kan hoppa kilometervis i ett skutt, kan glida som på skridskor fast med mina vanliga skor, osv. Eller så kan jag välja att få en nostalgitripp medans jag sover. Oftast så blir det en kombination av att jag cyklar runt i områden jag växt upp och träffar folk som både lever och idag är döda. Då jag cyklat mycket, både MTB och landsväg, så kan jag i drömmen känna när jag byter underlag från t ex grus till en lerig stig. Efter en sådan dröm så är jag alltid utvilad och extra produktiv under dagen.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...