Jump to content
Annons

Bort med allt utanför ämnet!


Lindeberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ska man införa en postbegränsning på 1 post per medlem under 24 timmar i Offtopic dá?

..Jäklar..!!! o nu har jag redan använt upp dagens kvot   😄

Neeeeeeej för guds skull. Haha!! 🙂

-----------

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite fånigt att hoppa in o låsa trådar bara för att några kommentarer faller utanför ämnet, typ:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11489

Om nu det finns moderatorer som vill "rensa upp" så går det lika bra att säga vad man tycker i tråden. Låsa trådar är lite väl nitiskt...

Att stoppa sånt som "inte handlar om musik" är rätt lönlöst. Vem ska avgöra det? Hur stor del av texten man skriver måste innehålla ord som VST, MIXER o GITARR för att godkännas? Får man antyda saker, får man skoja, får man använda ikoner? Är det någons dåliga dag som ska avgöra?

Jag tycker det fungerar bra som det gör idag. Jag gillar forumets stil.

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag tycker att det som inte har med musik att göra får hamna under "off topic".

D.v.s. allt annat ska handla om mig... 🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Käre duktige Dumb Dan..

Nåra små funderingar. först och främst må det vara upp till varje medlems omdömme om man vill vara med och svara i en tråd eller inte... Det är ett val man gör.

Personligen så anser jag att det moberg2236 funderade över i sin gallup ang. poltitsk ideologi är fullt berättigad.. Precis som mitt första svar i denna tråd.. Politik och musikskapande har mycket att göra med varandra.

Sen om du i rollen som moderator inte personligen tycker om vissa inlägg så måste du ändå se det ur forumets medlemmars sida samt din uppdragsgivares synvinkel och koppla det till de regler som gäller här på forumet.

Du har vid nåt tillfälle tidigare kommenterat mig på ett negativt sätt i en annan diskussion, då det gällde ljudkvalitet på MP3. Jag kontrade och tipsade om det fria formatet OGG och dess kvaliteer.. Ditt korta svar på det var "lägg ner diskussionen, marknaden har redan valt format" eller nåt liknande.. Jag tycker du känns väldigt smalsynt och inte så openminded som man nog bör vara som moderator..

Jag personligen är här på forumet för att få mer kunskap och även kunna dela med mig av min kunskap om nån vill ha den.

Jag väljer själv vilka tråder jag vill vara delaktig i. Jag kan hålla med om att tråden "låt oss skapa forumets längsta tråd" var onödig.. det är min personliga åsikt.. men jag lider inte för det.. Jag skiter i att gå dit helt enkelt.

Jag känner vissa diktatoriska vibbar när du släpper utalanden som att låsa trådar som inte håller sig till ämnet.. Du är inte mer än en människa DD.. Mer kanske har med musik och musikskapande att göra än du tror.. Så anser dock jag i alla fall.

låt informationen vara fri, Lita på oss medlemars omdömmen.

Ha en trevlig dag på er alla nu.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen om du i rollen som moderator inte personligen tycker om vissa inlägg så måste du ändå se det ur forumets medlemmars sida samt din uppdragsgivares synvinkel och koppla det till de regler som gäller här på forumet.

Det enda jag säger är att vare sig politiska diskussioner eller middagstips hör hemma på forumet.

Så säger forumreglerna och jag anser att vi bör följa dom.

Ditt korta svar på det var "lägg ner diskussionen, marknaden har redan valt format" eller nåt liknande.. Jag tycker du känns väldigt smalsynt och inte så openminded som man nog bör vara som moderator..

Jag skrev vad jag tyckte ("släpp ogg", som jag skrev, är inte detsamma som "lägg ner diskussionen" - åtminstone inte i min värld), använde forumet till att diskutera. Du tyckte nåt annat.

Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Kan vi inte göra såhär?

Allt som inte har med musikskapande (ja, jag korrigerade ordvalet där denna gången) att göra hamnar under "off topic". Sedan får var och en att som vanligt försöka placera sig rätt under respektive ämne när de postar.

Att sedan "off topic"-posterna nästan råkar dominera f.n. är en helt annan sak tycker jag. Men det kan kanske vara på sin plats att inte störa med "off topic"-poster i "topic"-poster s.a.s. Förmodligen blir det musik i någon form även av "off topic"-posterna. Någon kanske inspireras och gör en låt...

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela meningen med denna disskutionen är en otroligt stor dubbelmoral för mig.

Mitt "jobb" som moderatar är ju att ta bort ALL musikrelaterade trådar i OT och lägga dem på rätt plats.

Alltså, min uppgift är att se till att det inte existerar några trådar i OT som handlar om musik.

Bara mysigt snack om PRECIS vad som helst. 🙂

(förotom stötande trådar, såklart)

Ganska svårt tycker jag att dra en gräns, tycker jag om vad som är för OT och vad som är ok.

(EDIT: Jag stavar som en kratta)

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppskattar Dumb Dans initiativ till denna fråga och håller med om att trådar om inte har med musik att göra ska ligga under "Utanför ämnet (OT)". Kanske har jag inte varit lika tydlig på den punkten på senare tid, men den hållningen har vi alltid haft på Studio Forum.

Så snart jag ser en tråd (eller blir uppmärksammad) som drar iväg så gör jag ett av följande:

1. Delar tråden där den drar iväg och lägger den delade "svansen" i Utanför ämnet.

2. Flyttar hela tråden rätt.

Dumb Dan och alla övriga moderatorer har vårt fulla stöd att agera likadant.

Anledningarna till att vi bör hålla oss till ämnet är att göra Studio Forum relevant. Om man använder sökfunktionen, ska man få svar på den fråga man letar efter och inte landa i en diskussion som inte har med ämnet att göra.

Av samma anledning brukar jag i förekommande fall även försöka slå ihop trådar som avhandlar samma ämne - alternativt hänvisa i den nya tråden till den gamla, samt låsa den nya tråden.

Bygg hellre vidare på gamla trådar om något finns att tillföra, än att starta en ny

Det handlar alltså inte om några diktatoriska fasoner, snarare ett sätt att göra forumet relevant för alla som huserar här.

Neko tipsade om att man i sökfunktionen (av ovanstående anledning) borde kunna exkludera "Utanför ämnet", så att endast musikrelaterade frågor kommer upp i sökresultaten. Jag ska titta på detta om det är lätt att genomföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden men allvarligt talat vad fan tänker du med Dumb Dan?

Jag vet inte hur många forum det finns här, ett tjugotal ungefär tippar jag på och av dessa är alla utom ett enbart för musikdiskutioner. Att disskutioner spårar ur det är en sak och visst dela och flytta de trådarna det är det inget fel i. Men att ta bort off topic forumet? Kan du ge mig en bra anledning? För att det stör dig. Folk har postat ungefär 2300inlägg i "Forumets längsta tråd" tyder inte det på att den är populär? Att de skulle ta bort den eller börja moderera där bara för att du inte uppskattar hur det ser ut är, ursäkta de hårda orden, helt jävla efterblivet.

Studio forum är en community, folk snackar med varandra här och oavsett om man gillar det eller inte så får man ett slags socialt förhållande med de personer man pratar med. Detta förhållande gör att man blir intresserad av folks åsikter och att man kanske vill dela med sig av roliga historier etc. Det är därför off-topic forumet finns. Tänk på det som en musikaffär, om du hänger där flera timmar i veckan så lär du känna personalen. Är du och personalen tillräckligt trevlig så börjar ni nog snacka skit också och inte bara studioutrustning. Varför i all världen skall vi ta bort det? Socialt samspel finns på alla nivåer att ta bort det hade bara gjort det här forumet hjälplöst handikappat.

/ Fredrik

Redigerat av Shadows
Link to comment
Dela på andra sajter

Neko tipsade om att man i sökfunktionen (av ovanstående anledning) borde kunna exkludera "Utanför ämnet", så att endast musikrelaterade frågor kommer upp i sökresultaten. Jag ska titta på detta om det är lätt att genomföra.

Kan vara en schysst idé då vi har joxat ganska friskt i "längsta-tråden"

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har postat ungefär 2300inlägg i "Forumets längsta tråd" tyder inte det på att den är populär?

😛

Njaaae, om saker inte har förändrats radikalt de senaste dagarna, så är det väl typ 5 pers som står för de inläggen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk har postat ungefär 2300inlägg i "Forumets längsta tråd" tyder inte det på att den är populär?

😛

Njaaae, om saker inte har förändrats radikalt de senaste dagarna, så är det väl typ 5 pers som står för de inläggen....

Med tanke på att tråden är typ 4 veckor gammal så är det ändå en ganska stor bedrift. I rättvisans namn så är det nog närmare 10pers 🙂

Det jag försöker säga är inte att jag hade saknat just "forumets längsta tråd", det hade inte berört mig alls faktiskt. Det jag däremot hade saknat är möjligheten att starta en sådan utan att någon låser den för att den inte har något med musik att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Björn, helt ok enligt mig. Det jag reagerar på är låsningar av trådar. Kommentera o flytta gärna, helt ok. Ibland kanske man inte fattar själv att man bryter mot regler. Några trevliga tillrättavisningar funkar långt...

/Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt talat...

Jag förstår inte ens vad problemet är. Vi har ett OT-forum. Där postas allt som inte har med musik att göra. Trådarna syns inte på förstasidan. Om man inte vill så behöver man aldrig se skymten av dem.

Att sedan en del medlemmar inte verkar förstå och postar glasklara OT-trådar i de vanliga forumavdelningarna är beklagligt men vi har ju jätteduktiga moderatorer som är framme och flyttar och delar trådarna då.

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är. Kan du inte unna oss att få tramsa och stojja lite i "lekstuge"-delen? Eller disskutera någonting annat än kompressorinställningar ett tag?

Just "forumets längsta tråd" startade jag ( ironiskt nog ) i syfte att koncentrera tramset lite. Om du läser mitt första inlägg där så kanske du ser ett djupare syfte än att bara spamma. Jag märkte att det började dyka upp en hel del totalt onödiga trådar bara för att folk ville prata av sig lite eller visa upp någon rolig bild. Snacktråden är tänkt att användas som en chat helt enkelt för att reducera antalet onödiga trådar och samla dem i en enda istället.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Neko tipsade om att man i sökfunktionen (av ovanstående anledning) borde kunna exkludera "Utanför ämnet", så att endast musikrelaterade frågor kommer upp i sökresultaten. Jag ska titta på detta om det är lätt att genomföra.

Kan vara en schysst idé då vi har joxat ganska friskt i "längsta-tråden"

Off-topic borde även exkluderas från Google, speciellt mtp på alla nyckelord som postats i "längsta-tråden"-tråden. De "gäster" som hamnar där när de gör en seriös sökning på Google, får fel intryck av forumet.

OT-trådarna syns förresten på förstasidan om man inte är inloggad, dvs de syns för alla gäster. Borde oxå ändras.

Men för övrigt tycker jag du gick för hårt fram, Dumb Dan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Off-topic borde även exkluderas från Google, speciellt mtp på alla nyckelord som postats i "längsta-tråden"-tråden. De "gäster" som hamnar där när de gör en seriös sökning på Google, får fel intryck av forumet.

Det löser man enklast genom att addera denna sträng i <head> på OT-trådarna:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow" />

Frågan är bara hur man bygger in den funktionen i Invision Power Board...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr Dumb Dan. Jag tycker det verkar som om folk vill snacka om mördartomater, morgondagens väder och vilken hockeyspelare som är snyggast.

Se bara på den här tråden. Den handlar inte om musik ( vilket rent tekniskt gör den OT enligt din standard ) och den har redan fått över 50 svar.

You want the thruth?

You can´t handle the truth!!

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr Dumb Dan. Jag tycker det verkar som om folk vill snacka om mördartomater, morgondagens väder och vilken hockeyspelare som är snyggast.

Ja, du har nog rätt. 🙂

För att citera sdac.

Kan du inte erkänna att du har fel nu så vi kan lägga ner diskussionen

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...