Jump to content
Annons

Bort med allt utanför ämnet!


Lindeberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag är inge vidare på gruppkram, men jag tyckte iallafall att Dumb Dan gjorde bästa låten i Reason-tävlingen... alltid något 🙂

Nu blir han nog glad.

Alla: Du har fel Dumb Dan. (men du gör bra musik)

hehe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag in lite sent i diskussionen när allting verkar ha rett ut sig hyffsat, men jag vill ändå (i egenskap av moderator) lägga in en kommentar här. Offtopic är just: Utanför ämnet (off-topic) "Allt mysigt snack som inte har med musik eller ljud att göra." som redan har konstaterats i tråden tidigare. Och jag ser ingen anledning till att ta bort den delen av forumet som sådant. Sedan finns det i och för sig en gräns för hur urballat man orkar stå ut med. tycker DD gick ut lite väl hårt, samtidigt som jag upplever att saker ibland skenar iväg. Jag tycker vi börjar i den här änden:

Off-topic borde även exkluderas från Google, speciellt mtp på alla nyckelord som postats i "längsta-tråden"-tråden. De "gäster" som hamnar där när de gör en seriös sökning på Google, får fel intryck av forumet.

OT-trådarna syns förresten på förstasidan om man inte är inloggad, dvs de syns för alla gäster. Borde oxå ändras.

Otroligt bra tips, och vectro verkar i alla fall i teorin ha en lösning på det första av förslagen. Och vidare att vi faktiskt tänker en gång till innan vi skapar ett nytt ämne, ÄVEN under offtopic forumet, hör och häpna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändringar:

  • För att kunna läsa i "Utanför ämnet" måste man vara inloggad medlem.
  • Kategorin "Utanför ämnet" syns inte i Forumöversikten om man inte är inloggad.
  • Inlägg från "Utanför ämnet" syns aldrig på förstasidan, oavsett om man är inloggad eller inte.
  • Allt får också som konsekvens att inlägg inte indexeras i Google - men ge det lite tid innan sidorna försvinner från deras index.

Exkludering av "Utanför ämnet" från sökfunktionen har jag inte hittat en bra lösning på ännu. Råkar här finnas en tekniker som är insatt i Invision Power Board får gärna komma med förslag till mig i ett PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändringar:
  • För att kunna läsa i "Utanför ämnet" måste man vara inloggad medlem.
  • Kategorin "Utanför ämnet" syns inte i Forumöversikten om man inte är inloggad.
  • Inlägg från "Utanför ämnet" syns aldrig på förstasidan, oavsett om man är inloggad eller inte.
  • Allt får också som konsekvens att inlägg inte indexeras i Google - men ge det lite tid innan sidorna försvinner från deras index.

Exkludering av "Utanför ämnet" från sökfunktionen har jag inte hittat en bra lösning på ännu. Råkar här finnas en tekniker som är insatt i Invision Power Board får gärna komma med förslag till mig i ett PM!

Skitbra, Olsberg! Precis vad jag menade! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att förändringarna är toppen! Ett lyft.

Håller med.

Betvivlar starkt att vi skulle få några nya medlemmar på utanför ämnet forumet däremot så tycker jag det är bra att den finns för oss befintliga medlemmar som behöver snacka av oss. Definitivt den bästa lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är dags att se till så att här bara diskuteras musik, annars hamnar vi snart i det trista allmänna tjafsandet som redan tycks ha fått många att överge forumet.

Håller med till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändringar:
  • För att kunna läsa i "Utanför ämnet" måste man vara inloggad medlem.
  • Kategorin "Utanför ämnet" syns inte i Forumöversikten om man inte är inloggad.
  • Inlägg från "Utanför ämnet" syns aldrig på förstasidan, oavsett om man är inloggad eller inte.
  • Allt får också som konsekvens att inlägg inte indexeras i Google - men ge det lite tid innan sidorna försvinner från deras index.

Exkludering av "Utanför ämnet" från sökfunktionen har jag inte hittat en bra lösning på ännu. Råkar här finnas en tekniker som är insatt i Invision Power Board får gärna komma med förslag till mig i ett PM!

För att återgå till ämnet:

Jättebra förändringar!

En till jättebra förändring vore att ha en personlig "View New Posts" där man kan kryssa för vilka kategorier man vill se.

Då kan man ju inaktivera alla trådar från t.ex. Off-Topic eller från FL Studio (om man inte använder det)

Link to comment
Dela på andra sajter

*pust* Delade tråden med de inlägg som inte hade med vare sig ämnet eller musik att göra. Se tråden Dags att prata musik och inget annat - ligger under Utanför ämnet.

REGEL: När ni vill diskutera något annat än det tråden handlar om, gör en ny tråd och lägg en länk i den ursprungliga tråden.

Den där regeln är bra nära omöjlig att följa Olsberg. Att en diskussion spårar ur är en process i flera steg. Det händer ju aldrig att man går in och skriver något helt annat i en tråd bara för att jävlas. Det första inlägget är ganska i linje med tråden, det andra mindre, det tredje ännu mindre och det fjärde är totalt borta. Jag kan försöka men jag tror inte jag kommer lyckas vidare bra.

Fick förresten ett brev från dig idag. Du ville att jag skulle köpa 12 nummer till av Studio. 529kr skulle det kosta. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är en av de "nya" här på forumet (som dessutom mest är inne i OT just nu eftersom jag väntar på en ny dator innan jag kan dra igång inspelandet på riktigt) så kanske jag inte ska uttala mig i den här tråden.

Jag kan dock inte låta bli att förvånas över en del synpunkter, för mig är musik allt som sker, under tiden jag läste den här tråden kom jag på en text (som i och för sig förmodligen inte blir något, men det är oväsentligt i sammanhanget).

Vad jag menar är att man får influenser från alla möjliga håll, hur skall någon kunna bedöma vad som har med musik att göra?

Skulle regeln finnas skulle ju den här tråden aldrig kunnat startas, det måste finans en öppenhet om ett forum skall kunna utvecklas. Alltför rigida regler skulle i varje fall få mig att lämna forumet (men det kanske är det som är meningen, om forumet blir av med alla nya medlemmar så försvinner problemet?).

Då blir det ju ingen utveckling och allt blir som förr när det var bättre? (Ju förr dess bättre)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad jag menar är att man får influenser från alla möjliga håll, hur skall någon kunna bedöma vad som har med musik att göra?

Ja du har kanske rätt.

ALLT skulle kunna ha med musik att göra, alltså borde forumet inte ha några som helst begränsningar, är det så du menar?

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och fan läser bibeln..... Jag visste att jag inte skulle lägga mig i diskussionen, men jag trodde inte att man medvetet (för det är det väl?) skulel misstolka mig så grovt. Ta du bort mina två inlägg (eller lås, flytta, dela eller vad som helst).

Om du inte vore så på hugget skulle du säkert förstå vad jag menar, men jag tror inte jag orkar vara så exakt (eftersom det inte går att vara exakt när det handlar om tankar och ideer) i min text.

Fram till idag tyckte jag att det här forumet var precis som jag ville ha det, oerhört många bra tips, ideer och svar på frågor, och dessutom en stunds avkoppling emellanåt, men nu vet jag inte längre.

edit: DD, du som vet vad som har med musik att göra, kan du inte berätta det för oss andra, då vet vi vad vi får skriva om.

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

Och fan läser bibeln..... Jag visste att jag inte skulle lägga mig i diskussionen, men jag trodde inte att man medvetet (för det är det väl?) skulel misstolka mig så grovt.

Hoppsan, jag tror kanske att det är läge för ett glas vatten. 🙂

Vi klarar väl att föra diskussionen om vad som hör hemma på forumet -utan känslosvall och drama, eller?

Jag är inte "på hugget", utan försöker diskutera - på ett diskussionsforum!

Det nya upplägget med "dold" off topic gillar jag skarpt.

Kanske skulle ännu fler trådar flyttas dit?

Ärligt talat så tror inte jag det är jättesvårt att avgöra vilka trådar som berör musik och musikskapande.

Att man kan inspireras till att skriva låtar av ett ämne (som detta, tydligen? 🙂) gör det inte automatiskt musikrelaterat.

Tycker jag. (...är det väl bäst att tillägga så ingen blir upprörd...)

Annars skulle vi väl kunna starta diskussioner om till exempel lekplatser (som en stor inspirationskälla för mig), det var väl ungefär så jag menade.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT skulle kunna ha med musik att göra, alltså borde forumet inte ha några som helst begränsningar, är det så du menar?

Jomen det vore väl trevligt. Begränsningar är så hämmande. 🙂

Ja kanske.

Men skulle inte forumet bli lite svåröverskådligt och knepigt att hitta runt i?

Om "mixning och mastering" liksom låg insprängt mellan "matlagning" och "märkpennor"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exkludering av "Utanför ämnet" från sökfunktionen har jag inte hittat en bra lösning på ännu.

men tänk om man letar efter en viss off topic diskussion då? hur ska man hitta den då utan att behöva läsa igenom varenda diskussion som gjorts i off-topicdelen av forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exkludering av "Utanför ämnet" från sökfunktionen har jag inte hittat en bra lösning på ännu.

men tänk om man letar efter en viss off topic diskussion då? hur ska man hitta den då utan att behöva läsa igenom varenda diskussion som gjorts i off-topicdelen av forumet?

Om den införs kommer det givetvis vara valfritt att exkludera det eller inte i just den aktuella sökningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT skulle kunna ha med musik att göra, alltså borde forumet inte ha några som helst begränsningar, är det så du menar?

Jomen det vore väl trevligt. Begränsningar är så hämmande. 🙁

Ja kanske.

Men skulle inte forumet bli lite svåröverskådligt och knepigt att hitta runt i?

Om "mixning och mastering" liksom låg insprängt mellan "matlagning" och "märkpennor"?

Hehe.. självklart. Jag var ironisk. Glömde bara påpeka det i klarttext. Se, nu var jag det igen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLT skulle kunna ha med musik att göra, alltså borde forumet inte ha några som helst begränsningar, är det så du menar?

Jomen det vore väl trevligt. Begränsningar är så hämmande. 🙁

Vette f-n om begränsningar är så hämmande. Kan det inte vara tvärtom ibland? Tycker att jag får svårare o svårare att klämma ur mig nåt kreativt fast jag får miljarder fler möjligheter för varje dag som går. Personligen så verkar jag gå loss på att hitta möjligheter ur något som verkar begränsat. Jag får hiva ut den jäkla datorn o skaffa mig lite konservburkar att göra musik på istället.

Nästan iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Personligen så anser jag att det moberg2236 funderade över i sin gallup ang. poltitsk ideologi är fullt berättigad.. Precis som mitt första svar i denna tråd.. Politik och musikskapande har mycket att göra med varandra.[...]

Jag håller inte med. Med ditt resonemang kan man ju koppla musik till vad som helst. Så länge diskussionen handlar om sambandet mellan musik och politik är det okej, men det gör inte den tråden över huvud taget.

Samma sak med religion, visst finns det kopplingar mellan religion och musik, men det gör ju inte att det passar att diskutera huruvida Gud finns eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...