Jump to content
Annons

Bort med allt utanför ämnet!


Lindeberg

Recommended Posts

https://www.studio.se/index.php?showtopic=11153

Obegripligt hur denna gallup kunde gå igenom och få leva vidare.

Inget av det som skrivits har ju något alls med musik att göra?

Vst-forum tycker jag har en lämplig hållning - allt utanför ämnet låses och plockas bort. Tillochmed trådar om OS och datorkomponenter stryps omgående där.

Tror det är dags att se till så att här bara diskuteras musik, annars hamnar vi snart i det trista allmänna tjafsandet som redan tycks ha fått många att överge forumet.

Forumreglerna är tydliga - t o m off-topic ska vara musikrelaterat.

Bara att sätta igång och följa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

7. Håll dig till ämnet.

Du måste hålla dig till ämnet när du startar en ny tråd i ett forum, eller när du gör ett inlägg i en existerande tråd. Postande av inlägg som inte har med musikskapande att göra eller som inte täcks av de forum som finns pa sajten, är emot reglerna. En god tumregel är att varje tråd ska resultera i en bra källa till information även för andra.

Hur många just nu aktiva trådar klarar detta krav?

"Önska mig lycka till"-tråden? "Forumets längsta tråd"?

Personligen vill jag se ett tvärstop för dylikt - nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är dags att se till så att här bara diskuteras musik, annars hamnar vi snart i det trista allmänna tjafsandet som redan tycks ha fått många att överge forumet.

vst-forum finns ju för dig och andra som inte gillar OT-diskussioner.

edit... jag får ge dig rätt i att din länk, verkligen var ett riktigt bottenskrap, men hellre öppenhet än förbud.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

vst-forum finns ju för dig och andra som inte gillar OT-diskussioner.

Nej!

Studios forum är till för mig och alla andra som gillar musikskapande.

Jag uppmanar alla moderatorer att följa forumreglerna.

Det tänker jag göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. allt vi gör har en politisk koppling.. Hmm..

Få se nu.. Blues.. Arbetarmusik från bommulsfälten i södra amerika.

Prog.. Punk.. Techno..

Jo.. Men dom politiska idealen färgar musiken i allra högsta grad ju 🙂

religion:

för att inte snacka om gospel.. Blues delux.. Bommulplockrans söndagsnöjje.. Mm..

Inget fel på det inte..

Om allt vi diskuterar ska vara musikrelaterat så ska vi väl sluta snacka datorer också.. eller ljudkort kanske.. Det är ju elektronik ju.. Har inget med musik att göra eller..

Näe.. Så länge stämningen är god på forumet så keep on. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ledsen att behöva "ta ner dig på jorden" (DumbDan), men att börja låsa trådar så fort de börjar glida ifrån de ursprungliga ämnet skulle nog bidra till att betydligt fler lämnar forumet.

dina musikaliska bidrag är mycket trevligare än den här typen av inlägg.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Så datorer och ljudkort är inte musikrelaterat???

Vad jobbar du med? En portastudio eller?

Dessutom är ju inte det här ett renodlat musikforum, utan faktiskt ett forum för oss som håller på med musik och datorer. Se bara ett av de senaste numren av studio där musikdatorer testades.

Jag håller med trådskaparen, hela forumet fylls alltför ofta av dumma kommentarer och ointressant OT-inlägg.

EDIT: Lade till 3:dje stycket

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

ledsen att behöva "ta ner dig på jorden", men att börja låsa trådar så fort de börjar glida ifrån de ursprungliga ämnet skulle nog bidra till att betydligt fler lämnar forumet.

Det är inte alls det jag säger.

Däremot menar jag att politiska diskussioner samt "önska mig lycka till på intervjun"-trådar ska väck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så datorer och ljudkort är inte musikrelaterat???

Vad jobbar du med? En portastudio eller?

Jag håller med trådskaparen, hela forumet fylls alltför ofta av dumma kommentarer och ointressant OT-inlägg.

Ja va sysslar du själv med??

Jag är utbildad systemvetare/ Lärare i ljudteknik / Radiokommunikationstekniker / El-teketekniker .. Jobbar med IT-säkerhet / utbildning/strategi .. Mångårig erfarenhet av inspelning/mixning/mastring.. Jobbat med så väl analog teknik så som digital.. Och även med musikskapande med datorer sedan tidigt 80-tal.. Men du läste nog inte vad jag menade utan vad du trodde att jag menade..

Självklart har politik med musikinfluenser att göra.. Skärp dig!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst spårar mycket ut här i alldeles för mycket off-topic, men just nu tycker jag du spårar ur lite..

...allt utanför ämnet ska låsas och plockas bort

...tillochmed trådar om OS och datorkomponenter ska strypas

...se till så att här bara diskuteras musik

Jag tror Studio forumet trots allt har den gemytligheten det har just för att det har blivit ett socialt communtity där medlemmarna börjar känna varandra (eller varandras alias) på ett mer personligt/mänskligt plan. Det handlar inte bara om sakfakta, åsikter välkomnas oxå. Om din ideologi varit verklighet hade inga samarbeten uppstått här, tror jag.

Som jag nämnde i en annan tråd, jag har börjat se forumet primärt som en social nätplats, och sekundärt som en kunskapsbas för musiker (fortfarande både och alltså!). Det är mycket möjligt att det är fel av mig, men jag är övertygad om att jag inte är ensam om det. På gott och ont.

Men en bättre balans vore nog på plats. Nånstans mellan din och min syn på forumet. 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot menar jag att politiska diskussioner samt "önska mig lycka till på intervjun"-trådar ska väck.

det håller jag nog med om(i sak), men det var inte det du skrev i ditt första inlägg.

Samma här. Jag håller med om detta (eller att "lycka till" trådar hör hemma i OT), men jag håller inte med de första inläggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot menar jag att politiska diskussioner samt "önska mig lycka till på intervjun"-trådar ska väck.

det håller jag nog med om(i sak), men det var inte det du skrev i ditt första inlägg.

Samma här. Jag håller med om detta (eller att "lycka till" trådar hör hemma i OT), men jag håller inte med de första inläggen.

Håller med. I OTforumet snackar vi OT.... så enkelt är det. 🙂

SKa vi sträva efter att bli ännu ett VST-forum så är vi på helt fel vägar anser jag. Mer Gestapo än VST-forumet får man letar efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det inte vara så att det finns för många människor här som lägger alldeles för mycket tid i studion med ett för litet socialt liv som följd. Forumet blir någon sorts vänkrets och det diskuteras allt från politisk ideologi till nya frisyrer. Ungefär som man gör på krogen, fast då med "riktiga" kompisar. Mitt råd är att faktiskt gå ut på krogen och snacka med folk live, så slipper jag läsa allt skit som inte intresserar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

...allt utanför ämnet ska låsas och plockas bort

Ja, jag tycker faktiskt att trådar som helt uppenbart inte har något alls med musik att göra ska bort.

...tillochmed trådar om OS och datorkomponenter ska strypas

Så gör dom på vst-forum, det var det jag skrev - inte att det måste funka likadant här.

Som sagt, problemet löses enklast genom att vi helt enkelt följer forumreglerna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...allt utanför ämnet ska låsas och plockas bort

Ja, jag tycker faktiskt att trådar som helt uppenbart inte har något alls med musik att göra ska bort.

...tillochmed trådar om OS och datorkomponenter ska strypas

Så gör dom på vst-forum, det var det jag skrev - inte att det måste funka likadant här.

Som sagt, problemet löses enklast genom att vi helt enkelt följer forumreglerna. 🙂

Har du haft en dålig dag Dumb Dan? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillochmed trådar om OS och datorkomponenter ska strypas

Så gör dom på vst-forum, det var det jag skrev - inte att det måste funka likadant här.

Nä, men du skrev "Vst-forum tycker jag har en lämplig hållning" och sen beskrev du hur dom hade det. Inte så konstigt att jag då tolkar det som att du vill vi ska ha samma hållning här. 🙂

Som sagt, problemet löses enklast genom att vi helt enkelt följer forumreglerna.  🙂

Men vem ska man tro på, tro på, tro på? Du skriver "Forumreglerna är tydliga - t o m off-topic ska vara musikrelaterat" men som rubrik till off-topic står det "Allt mysigt snack som inte har med musik eller ljud att göra". Jag gillar vårt mysiga snack i OT som inte har med musik att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

...tillochmed trådar om OS och datorkomponenter ska strypas

Så gör dom på vst-forum, det var det jag skrev - inte att det måste funka likadant här.

Som sagt, problemet löses enklast genom att vi helt enkelt följer forumreglerna. 🙂

Ja det finns alla dessa kategorier. Om man håller sig till dom. Men sitta och förbjuda viss dator snack är väl en ren omöjlighet i dessa dagar. Speciellt när vi använder datorer som musikverktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att forumet skall hållas rent från trådar som "dyker upp för åttonde gången med samma fråga" så att de som vill söka information inte skall behöva leta sig igenom massa skit...

Hårdare regler i de ordinarie forumen!

MEN

OT är OT.... och där borde det vara fritt att få härja med vad man vill....

Gillar ni det inte? läs inte skiten!....... det är ingen som tvingar er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast är inte det här ett beslut som NI moderatorer måste ta? Varför skapa en tråd och diskutera det med oss andra?

Därför att vi inte bara är användare av forumet, vi är även läsare av Studio och kunder till IDG.

edit: och detta är inget Gestapo forum 🙂

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast är inte det här ett beslut som NI moderatorer måste ta? Varför skapa en tråd och diskutera det med oss andra?

Även om jag inte håller med DD 100% i ovantående tycker jag att det känns mer demokratiskt att fråga vad andra har för åsikt och försöka komma fram till en vettig lösning.. än att enväldigt bara ändra på något.

Jag tycker nog att ett Offtopicforum ska kunna få innehålla diskussioner som inte är direkt musikrelaterade.. men inom en viss gräns..

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte håller med DD 100% i ovantående tycker jag att det känns mer demokratiskt att fråga vad andra har för åsikt och försöka komma fram till en vettig lösning.. än att enväldigt bara ändra på något.

Ja!

Och bara genom att sätta igång diskussionen har man nog vunnit en del.

Kanske tänker vi alla till en eller två gånger innan vi postar nya "Har du ätit Lemur?"-gallupar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag inte håller med DD 100% i ovantående tycker jag att det känns mer demokratiskt att fråga vad andra har för åsikt och försöka komma fram till en vettig lösning.. än att enväldigt bara ändra på något.

Ja!

Och bara genom att sätta igång diskussionen har man nog vunnit en del.

Kanske tänker vi alla till en eller två gånger innan vi postar nya "Har du ätit Lemur?"-gallupar! 🙂

Håller med!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Tror det är dags att se till så att här bara diskuteras musik, annars hamnar vi snart i det trista allmänna tjafsandet som redan tycks ha fått många att överge forumet.

Forumreglerna är tydliga - t o m off-topic ska vara musikrelaterat.

Bara att sätta igång och följa!

Tack, äntligen nån som tar upp nåt som jag känt väldigt länge, Studio forum är ett forum för sådant som innefattar det som har med Tidningen Studio att göra, inte en massa galluppar om religösa, politiska och dumdumtrådar som inte har nån relevans med skapandet av musik och utvecklandet/färdigställandet av ljudmaterial och relevant utrustning/mjukvara för dessa ändamål.

Att det finns politiska/religösa texter i musik är en sak, men det är fortfarande inte intressant att läsa om, så skärp oss NU!

Korken på tamefan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att vissa off-topic-trådar spårar ur lite väl mycket. Däremot är det svårt att dra gränsen för vad som är OK eller inte... Det skulle bli ett väldigt mycket tråkigare forum om allt utom rent musiksnack förbjuds. -Jag har varit med om det på en mailinglista, och den dog nästan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...