Jump to content
Annons

Skapa nya riff


Metal

Recommended Posts

Hej! 

Jag har börjat fundera på att skapa egna riff. Men jag lyssnar mycket på metallica och jag vill att mina riff ska låta dom deras stil. Men jag har så svårt för att lära mig skalor på gitarren. Jag har sett att det finns något som heter metallica scale men jag fattar, och sen finns det pentatonic scale men jag förstår inte det heller. Vet ni något tips? 

 

Mvh. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skit  i skalor.  Lär dig intetvaller, namn på lite ackord, lite var a, c ,e, f Bb ligger på gitarren.  Finns finfina tutotials, m.m på nätet,  Youtube.

Hur pass låter dina riff idag? Svårt att låta som Metallica, men är bra att inspireras av. Lära sig lite takter,  tempo m.m. Harmonier får bli ett senare steg.  Ha kul,  inte för bråttom och analysera lite hur låtarna är uppbyggda. Ta gärna deras enklare och inte så snabba låtar.

Enter sandman

For whom the bells tolls.

Fade to black

Seek and destroy öppningsriffet och versen är riktig kick ass.

Kanske inte riktigt svaren du söker... ville oxå låta son när jag var yngre.  Gav upp efter några år,  bara Metallica kan låta som metallica, vi övriga får inspireras.... 😎👍🤟👊

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tänker mest på att riffen behöver väl hänga ihop på något sätt, eller? Är det inte därför skalorna ( scales på engelska) finns? 

Hur får man ett solo att hänga ihop med låten? 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa Metal:

Men jag tänker mest på att riffen behöver väl hänga ihop på något sätt, eller? Är det inte därför skalorna ( scales på engelska) finns? 

Hur får man ett solo att hänga ihop med låten? 

Absolut! Vissa ackord är som socker å smör,  det liknar ihop bra vida andra som vatten och el... det handlar mycket om tajthet/"häng" eller låta vissa ackord ringa ut som i  verserna på "For whom the bells tolls."

Hmmm.... skalor är en del av ackord och vice versa,  ett barréackord är en liten del av en en skala. Detta är enkelt förklarat. Slå an låga E strängen. Vilka andra lösa strängar passar ihop med E strängen  när den klingar?

Antar att "Nothing else matters" spelas😉

Alla skalor har en "rot" eller grundnot som den lutar mot, MEN den kan vara del av en annan,  helt beroende på grundnoten.

Kollas upp pentaskalor. Oftast de man börjar med. Spelar du en pentaskala i E så passar den med både ett A och E ackord t.ex.

Skalor har olika namn beroende på vilken "färgning"/ känsla den ger enkelt förklarat.  Metallica kör oftast i  "minor" på svenska är det moll (ledsam tonart) andra tonarten är Major (dur).

Svårt att förklara i text. 

Ert bra riff behöver inte vara snabbt eller krångligt.  Stadigt och pumpande.  Tyngd  i basen, käftsmällar från trummorna. 

Vad får du från om du bara kör powerchords på E och A strängen.

5e, 7e och 8e bandet? Lägg till palmutes med öppen sträng på E strängen? Långsamt och släpigt?

Vad kan andra gitarren spela över det med bara 1 anslag per takt?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

För mer inspiration och reflektion  känner du till Iced Earth?

Jävligt bra! Lyssna på deras album "Dark Saga". Första låten med desamma namn är enkel att spela,  tung men inte snabb.  Enkel uppbyggnad. Lyssna och försök tänka hur det låter.. spela unplugged för att höra noterna tydligare och hur de hör ihop. Spela lite långsammare,  räkna takten,  känn uppbyggnaden 😎👍🤟👊

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymma svar igen Vayzeria! 👍👍

Till TS Metal:

lyssna öva och härma dina idoler och specifika delar från låtar som du vill lära dig. Nästa steg blir att lära dig hela låtar. Ta lektion från nån du känner som kommit en bit längre i sitt gitarrspel. Lycka till! 👍 Det finns inga genvägar utan det gäller att lägga både tid och tålamod.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack du @slejnard 😉

Som herr ovan ☝️säger, härma och ta favvopartierna i låtarna.  Kan du koppla ihop flera och göra övergångar mellan dom? 

Göra om riffen lite kanske? Då är du på god väg!

Finns inga genvägar, bara smarta vägar. Lyssna,  spela och härma men glöm inte att ha riktigt kul!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Både och. Att lyssna eller gehör som det heter är viktigt för samspel mellan musiker.  Ibland kanske man inte kan, vill, eller vet tonarten. Då kan det vara bra att veta att

-" jaha, det här ju de här ackorden.

Att lära sig via Youtube eller läsa tabulaturer ärett snabbt sätt att lära sig.  Men att bara spela och inte knyta ihop trådarna eller förstå vad det är som spelas kan ibland sätta käppar i hjulen för en. 

Lite teori skadar aldrig. 

Att bli en bra musiker är det att öva öva,  spela lite olika sorters musik (Just därför all sorts musik finns idag. Inspiration helt enkelt)! Och självklart att spela med andra gör att man växer med sitt spelade.  😎👍🤟👊

Link to comment
Dela på andra sajter

 

On 2021-03-11 at 20:24 sa punkrockdude:

Och skalor är en mängd vad?

Intervaller😉

Behöver inte bli skalor "hard core style" när man börjar. Man man behöver inte heller världsbäst bara för man harvar skalor.  Menar inte att man strikt ska skippa skalor men inte fokusera endast på dom 😘

Redigerat av vayzeria
  • Haha 1
Link to comment
Dela på andra sajter

-Finns inga genvägar, grundläggande musikteori, harmonilära, skalor, fingersättning...man bör lära sej krypa innan man lär sej att gå! Lätt att lära in felaktigheter som nybörjare som sen kan vara oerhört svåra att bli av med...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...