Jump to content
Annons

Hörlurar från Ollo Audio S4X


Henric Svensson

Recommended Posts

Hej på Er!

Undrar om någon här har erfarenhet av dessa hörlurar?

Funderar på ett par nya, ser ju förtroendeingivande ut med ett acceptabelt pris i alla fall, ser på hemsidan att dom även erbjuder öppet köp i 30 dagar så att man kan prova i lugn och ro hemma....

Lägger en länk här: https://olloaudio.com/sv

Mvh Henric

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Just nu sa slejnard:

Har inte provat själv men är allt bra sugen. Hört flera säga att dom är riktigt bra! 

-Fint att dom erbjuder öppet köp i 30 dagar, egentligen inte så mycket att tveka på, går ju att skicka tillbaka om man inte blir nöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa mbass:

Jag är extremt nöjd med mina.

Matchade sköna hörlurar med en väldigt rak frekvenskurva. 

Man hör allt i ljudbilden.

Kvaliten är hög. 

-Låter bra ju, hoppas dom kommer snabbt!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Peter Roos:

Är själv sugen på ett par som ska efterträda mina Ultrasone. Gillar designen väldigt mycket, de är väl gjorda med bl.a. något trädmaterial?

 

-Stämmer bra, verkar ha vunnit något designpris i Tyskland! Ingen nackdel med estetiskt tilltalande hörlurar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörlurarna är inte tunga. Dom är väldigt bekväma och sitter bra på huvudet och runt öronen. 

Fördelen med dessa är att man kan mixa med väldigt låg volym och fortfarande få med sig allt. 

Designen är stilren och väl genomtänkt. 

Jämfört med mina Beyer levererar dessa i en annan division. 

Link to comment
Dela på andra sajter

-Mixar oftast i mina Genelec 8260A, har ett par Yamaha HS-50 med subwoofer också - men när man verkligen vill in på detaljnivå är det gött med lurar! Lirar man så pass mycket som jag gör med fru och barn i huset är det en nödvändighet med bra lurar även för husfridens skull! Har använd ett par Beyerdynamic  DT-250 tidigare, har även ett par Bose lurar till min Ipad som jag är väldigt nöjd med, men som sagt ser fram emot dessa!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
4 hours ago, mbass said:

Hörlurarna är inte tunga. Dom är väldigt bekväma och sitter bra på huvudet och runt öronen. 

Fördelen med dessa är att man kan mixa med väldigt låg volym och fortfarande få med sig allt. 

Designen är stilren och väl genomtänkt. 

Jämfört med mina Beyer levererar dessa i en annan division. 

350g vs 125g för hd414 (DT990 är 250g hd650  är 260g), men visst de är lättare Grado sr325 som kanske mer är en riktig konkurrent som väger 360g och också är jämförbar i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

-Hämtat paketet med hörlurarna nu, sitter och spisar! :-) 

-Väldigt sköna och snygga, kvalitén känns bra så här långt!

-Låter bra så här långt, vi har ju precis träffats och det tar ju ett tag att lära känna varandra!

-Sitter och lyssnar på nästa skiva, ( kommer på Spotify den 29:e januari), intressant att höra skivan i andra lurar...

-Ska bli spännande att mixa i dessa måste jag säga!!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 1/10/2021 at 5:33 PM, mbass said:

Hörlurarna är inte tunga. Dom är väldigt bekväma och sitter bra på huvudet och runt öronen. 

Fördelen med dessa är att man kan mixa med väldigt låg volym och fortfarande få med sig allt. 

Designen är stilren och väl genomtänkt. 

Jämfört med mina Beyer levererar dessa i en annan division. 

Helt missat dessa... vilka Beyer använder du vanligtvis?

jag försökte göra ett ryck och gå över till Ultrasone signature studio som referenslitteratur men de var för klara för mig och speglade inte alls ljudbilden som mina inövade dt990 gjort i alla år. Ingen värstinglur men jag kan dom. Verkligen olika prisklasser mellan dessa också. Ollo ligger mitt emellan. Och man är ju alltid sugen på att testa nytt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa red_house_painter:

Helt missat dessa... vilka Beyer använder du vanligtvis?

jag försökte göra ett ryck och gå över till Ultrasone signature studio som referenslitteratur men de var för klara för mig och speglade inte alls ljudbilden som mina inövade dt990 gjort i alla år. Ingen värstinglur men jag kan dom. Verkligen olika prisklasser mellan dessa också. Ollo ligger mitt emellan. Och man är ju alltid sugen på att testa nytt! 

- Jag har haft ett par beyerdynamics dt 250 i många år, säger som du, inget märkvärdigt men man har lärt sej dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat 2 fina lurar, abyss för 70.000 sek och focal clear för 15.000

Skulle definitivt kunna mixa utan problem i focal clear, gillade soundet, kändes väldigt trovärdigt.

Kolla in focal clear. Har inte testat lurarna du postade men jämför gärna dem 🙂

Abyss var ju lite dyra men tyckte de kändes något artificiella genom sången. Basen var ren och samma med lowmidd, men jag som är van vid rum tycker inte riktigt det låter trovärdigt när inte subben, basen med lowmidden lixom gifter sig med varandra. Det kändes lite väl tydligt och frånkopplat från varandra på abyssen för att jag skulle känna mig bekväm. Men abyss hade en riktigt fin topp för tex mastering, den saknade focal clearen i gämförelse. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa AudioEmbryo:

Ser att det diffar lite mellan era freq-kurvor

hur mycket kan det skilja innan alla lurar låter olika ???

Jag vet ... lustigt fraserad fråga 

hoppas ni fattar vad jag menar 

Diffar också ganska mkt på luftfuktigheten vid tillfället för testet 36% på mitt och 53% på det andra (även diff på temperatur) är ingen fysiker men vet så mycket temperatur och luftfuktighet har stor ljudbetydelse....kan kanske t o m vara så att det förklarar en del av olikheterna i kurvorna!  Har vi några fysiker här på forumet? 


 

 

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan sa Neosus:

Jag är en riktig amatör och dum i huvudet när det gäller sånt därt men likadana lurar kan alltså låta olika? 👀

-Frågar man inte får man inte reda på något!!!

-Tror att variationerna i kurvorna delvis beror på variationer i luftfuktighet och temperatur vid mät-tillfället!

-Sen vet jag inte heller var gränsen går för vad gemene man verkligen kan höra...

Jag har precis mixat och mastrat min nya platta med hjälp av mina Genelec 8260A, Yamaha HS-50 med subwoofer och ett par Beyedynamics DT-250 och har nu i skrivandets stund lyssnat igenom skivan i Ollo S4x lurarna ett par gånger  och gör följande iakttagande:

1. Känner mej fortfarande nöjd med ljudet på plattan. Möjligen ett par detaljer jag gjort annorlunda om jag haft dessa tidigare, men kanske bra att lära känna dom med material man känner...

2. Det låter lite annorlunda, kan inte riktigt sätta fingret på det än...allt hörs väldigt tydligt...och som någon sa tidigare, lurarna är väldigt lättdrivna....känns som man hör mer med dessa lurarna men jag känner fortfarande igen ljudbilden....om jag växlar mellan mina gamla lurar så känns det som ett betydligt rakare ljud i Ollo lurarna...mer detaljerat och lättare att urskilja detaljer såsom s-ljud på sång,percussion etc jäkla go basåtergivning...

 

 

 

 

Redigerat av Henric Svensson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan sa red_house_painter:

Helt missat dessa... vilka Beyer använder du vanligtvis?

jag försökte göra ett ryck och gå över till Ultrasone signature studio som referenslitteratur men de var för klara för mig och speglade inte alls ljudbilden som mina inövade dt990 gjort i alla år. Ingen värstinglur men jag kan dom. Verkligen olika prisklasser mellan dessa också. Ollo ligger mitt emellan. Och man är ju alltid sugen på att testa nytt! 

Hej, Jag har tidigare försökt undvika mixning med hörlurar. Ska försöka ge mig på det nu med mina nya Ollolurar. Vid inspelning i min hemstudio så använder samtliga musiker mina Beyer DT 770. Kör vi live med trummor så tar vi alla med glädje på studions Vic Firth. Med Olle hör man minsta lilla grej i ljudbilden. Känns naturligtvis ovant men man får ha tålamod och testa sig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...