Jump to content
Annons

8gb Vs 16gb RAM minne iMac?


Musikskapare

Recommended Posts

Hejsan! 

Efter research ska de nu köpas en imac 21,5 tum med i5 processor för mitt studiobygge. Frågan är bara ifall man ska betala +2500 för 16gb RAM (är det värt?) eller räcker det med 8gb RAM som datorn kommer med i ett pris på ca 16700kr? HUR mycket klarar 8gb RAM minne av? Hur många låtar? Ska skapa pop/hiphop beats+spela in vocals till låten! 🙂 
 

Står på Apples hemsida, något i stil med att det är ”smidigare att köpa en imac dator med 16gb RAM direkt istället för att lägga till det senare”, då det tydligare är krångligare, samt dyrare att låta Apple montera in den i efterhand? Vad tycker ni är det bästa och mest prisvärda att göra? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

21,5an har ingen lucka så man kan byta själv eller? 

8 känns som för lite och om det ändå blir Apple som måste installera så finns det väl inget bättre alternativ än att beställa med 16 på en gång. 

Mitt val landade på en 27" med 8gb ram när det begav sig, den kan man uppgradera ram på själv mkt billigare än om Apple ska göra det. Det gjorde den större skärmen ganska billig. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hur mycket minne man behöver beror på vad man gör.  Så fort man börjar använda moderna samplers i en DAW så går det åt minne ganska snabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det hade varit optimalt att köpa 27 tummaren och sedan enkelt och billigare byta RAM minnet men 21 tummaren för 17.000 var det som passade bäst just nu. Har ni något hum om hur mycket Apple tar för både RAM minnet som de använder och för att de ska byta det? Blir det runt 4 papp? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Högst oklart, hör med servicestället du isåfall tänkte använda. 

Runt 2500 såg jag något liknande för, men det var inte riktigt samma modell så jag vet inte om det kvalar in som ett hum. 

Om du funderar en stund till finns chansen att Apple hinner släppa en uppdaterad variant, då kan du säkert hitta en begagnad relativt billigt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

-Behöver du ens IOS/mac till att börja med?

Dina låtar lagras i din hårddisk inte RAM så du kommer ha plats med flera tusentals låtar.

Många väljer även att köpa till 3-5års förlängd garanti för flera tusenlappar pga tveksam kvalité+apples monopol på reservdelar.

Sedan har de modeller jag kikat på långsamma mekaniska hårddiskar istället för ssder som i princip alla datorer man kan hitta idag har.

Väljer du 27"aren kan du lätt uppgradera från 8-16gb för några hundralappar extra och har möjligheten till att uppgradera ännu mer senare. Pillar du bort skärmen och skruvar isär hela datorn finns det möjlighet att uppgradera till en ssd med men är du ovan med datorer kan det bli svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...