Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2019


slejnard

Recommended Posts

Annons

Fick signalfel en bit in i sändningen (förmodligen pga snöfall), så jag kunde inte lyssna till/se alla bidrag...och vet ej heller vilka som gick vidare till final. Tror dock att jag mer eller mindre hörde alla bidrag utom Anna Bergendahls. Jag gillade Nanos bidrag..saknade dock en tydlig och catchy refräng i hans låt. Skulle jag tippa på vilka bidrag som gick direkt till final så gissar jag i alla fall på "Hello" med Mohombi. Nano skulle kunna vara den andra...om nu inte Anna Bergendahls låt (som jag aldrig hörde) var bra. Nu ska jag googla på det faktiska resultatet...  ?

EDIT: Nu har jag googlat..det blev som väntat Mohombi i alla fall. Wiktoria var däremot en överraskning för mig då jag inte tyckte hennes låt var särskilt tilltalande.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

...och jag är superglad att vi efter många års katastrofalt dåliga låtar och pinsamt usla mellanakter, har bestämt oss för att skippa alla deltävlingar och bara se finalen. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Claes säger:

...och jag är superglad att vi efter många års katastrofalt dåliga låtar och pinsamt usla mellanakter, har bestämt oss för att skippa alla deltävlingar och bara se finalen. 🙂 

Det enda bidrag jag såg helt och hållet var Nanos - under resterande låtar höll jag mestadels till i köket bredvid där jag lagade till vegetariska tacos.

Den där unga tjejgruppens bidrag såg jag därför inte alls, Wiktoria såg jag nog bara den första minuten av, bidraget "Mina bränder" kollade jag inte alls på, Arja Saijonmaa såg jag bara de sista sekunderna av när hon avslutade sitt bidrag, Mohombis framförande var jag däremot inne i TV-rummet och kollade av några gånger då jag tyckte den låten lät bättre än de som hade varit...och slutligen såg jag inte Anna Bergendahls bidrag alls pga av signalfel från min parabol. Den inledande akten av programledarna såg jag, men däremot inte mellanakterna senare i programmet.

Någonting har således förändrats även hos mig när det kommer till Melodifestivalen då ovanstående aldrig hade hänt för ett antal år sedan...för då hade jag garanterat sett till att ha lagat till mina vegetariska tacos i god tid innan programmets start. Men Melodifestivalen är helt enkelt inte lika intressant och givande som den var för X antal år sedan. Vad det beror på kan man ju fråga sig, för själva låtarna är väl inte sämre än förr egentligen?!

Procentuellt sätt är det nog lika många bra eller helt okej låtar nu som för t.ex. 20 år sedan, men eftersom bidragen totalt sätt är många fler numera så blir ju följden också att antalet dåliga eller "mellanmjölksaktiga" bidrag upplevs ta större plats i programmet. Tror att det kan vara en förklaring till mitt minskande intresse för Melodifestivalen i alla fall. En annan orsak kan vara att alla möjliga genrer ska numera tryckas in i startfältet. Personligen hade jag föredragit en mer "strikt" presentation av bidragen och gärna sett färre försök till komiska inslag, skämt och fjanterier i produktionen som helhet. I det här sammanhanget passar det gamla slitna engelska uttrycket "Less is more" ganska bra tycker jag...  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Claes säger:

...och jag är superglad att vi efter många års katastrofalt dåliga låtar och pinsamt usla mellanakter, har bestämt oss för att skippa alla deltävlingar och bara se finalen. 🙂 

Bra tips! Jag kan dock inte slita mig. 😄 Kul att se dig på forat igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tittar på inspelning från igår.

Nano - Ok låt! Men han mumlar fram sin sång. Textning på gör att jag kan hänga med.

High15 - Inte min smak, men säkert påläggskalvar. Poppigt med lite rap. Att sjunga om att dricka och att heta High15 är kanske inte nåt dom tänkte lite kring, ...eller?

Wiktoria - Erotisk-mikstativshow, smekandes, i början a la Lena Philipsson (Ont, det gör ont). Bra svulstig balad. Regn a la Saade för många år sedan (Manboy). Går säkert långt i denna tävling.

Zean och nån mer - Glatt, men har lite svårt för denna typ av tjo-å-tjimlåtar. Lätt att sjunga med så den kommer funka bra på after-ski.

Arja - Detta genererar nog ungdomars röster lika lite som om nån bidrog med en låt som handlar om demens. Skulle kanske vunnit på 50-talet.

Mohombi - Animerat a la Måns Z. Bra låt. Bra sjunget. Kan gå långt. Funkar rätt bra med tjatigt ”Hello”.

Anna Bergendahl - Sjunger riktigt bra! Bra driv i låten. Jag kommer inte byta kanal om jag hör denna på radion. Tilltalar säkert många. Kan gå långt!

———————-

Sammanfattningsvis:

-Bästa 4 bidragen, enl min smak, tog sig vidare antingen till final eller 2:a chansen. 

-Bra låtar överlag vilket inte har varit fallet tidigare år. Tidigare har det känts som att dom har ett bidrag som dom VILL ska vinna och diverse skräp som SKA förlora.

-Vi slapp ”tokroliga” bidrag som gör att hela mellot blir fånigt. Fortsätter det så här, i mer seriös anda, så kanske stora etablerade artister lockas att ställa upp.

-Tvivlar på att Arja med sitt bidrag, föreställ er helt okänd, skulle kommit vidare om hon träffat idoljuryn. Jag förringar inte hennes meriter, men vinnaren kommer vara okänd i Europa när den större tävlingen hålls. Vem och vad för låt fick inte vara med då Arja prioriterades.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Erik dP säger:

Arja - Detta genererar nog ungdomars röster lika lite som om nån bidrog med en låt som handlar om demens. Skulle kanske vunnit på 50-talet.

Anna Bergendahl - Sjunger riktigt bra! Bra driv i låten. Jag kommer inte byta kanal om jag hör denna på radion. Tilltalar säkert många. Kan gå långt!

 

Nu har jag också hört Anna Bergendahls bidrag och tyckte det var helt okej. Håller med om "bra röst", men det händer å andra sidan inte så mycket. Tycker inte låten lyfter riktigt.

Angående Arjas bidrag så är det fullt förståeligt att det inte gick hem i Melodifestivalen 2019. Det är väl inte riktigt min "kopp av te" heller, men jag är ganska övertygad om att om 20 år eller så kommer den låten fortfarande höras i etern (och kanske också sjungas i diverse lokala sammanhang) medan resten av bidragen i denna deltävling är bortglömda för länge sedan... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2:a deltävlingen, inspelad. Kollar idag. Förra veckan var bra. Över förväntan. Hoppas att det inte var en engångsföreteelse.

Andreas J: Låter bekant i början. Lite lam låt. Kommer säkert spelas på radio, men inget jag kommer stanna vid om jag letar musikkanal.

Malou P: Debbie ”Blondie” Harry-liknande tonårstjej som sjunger ok poplåt. Går säkert hem hos den yngre publiken, men inte riktigt en vinnaren finalen.

Oscar E: En lam låt igen. Inte mycket att säga om denna ospännande bagatell.

Jan Malmsjö: Taube-liknande vers. Lite trött låt om att leva livet. Elgitarrsolo. Ingen vinnare.

Vlad R: Jaha. Mer dans än låt.

Hanna & Liamoo: Vackert bidrag, men lite lam. Går säkert vidare.

Margaret: Ok poplåt. Borde gå vidare, men kommer säkert inte vinna i finalen.

——————————

Sammanfattningsvis

Sämre än första deltävlingen, men inte lika dåligt som tidigare års deltävlingar.

Spelar ingen roll vilka bidrag som går vidare då jag inte tror på bidragens potential. Dom två första och två sista bidragen är väl dom som kan gå vidare.

Resultat: Malou, H&L till final. Vlad och Andreas till andra chansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, slejnard säger:

Ganska bra startfält. Gillade duetten med  Hanna o Liamoo och även Andreas Johnssons bidrag. Kul också att Sonefors från forumet varit medverkande till H&L:s bidrag 🙂

Jag har en känsla att vi nu har hört årets svenska bidrag till Eurovision Song Contest - duetten med Hanna och Liamoo! Detta förstås sagt med förbehåll av vad som i bidragsväg kan dyka upp i resterande deltävlingar. Men redan nu vågar jag i alla fall säga att deras bidrag har en mycket god chans att vinna årets Melodifestival.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Alexander Rybak "Fairytale" 2009, sen dess har det gått ... BLÄÄ

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, HomerJSimpsson säger:

Alexander Rybak "Fairytale" 2009, sen dess har det gått ... BLÄÄ

Nu är det här i och för sig en tråd som handlar om Melodifestivalen 2019, men en av mina favoritbidrag från Eurovision Song Contest är nedanstående låt. Jag gillar hur låten byggs upp mer och mer, och de högre tonerna där på slutet sätter pricken över i:et...

 

En annan favorit från förr är denna:

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tredje deltävlingen, inspelad och nu igångsatt. Förra veckan var lite transportsträcka. Få se hur denna deltävling ter sig...

Lovers of...: Lite tjatig mjukdiscolåt. Funkar säkert på dansgolven. Rätt ok i mellosammanhang.

Dolly style: Medlemmarna är tydligen ständigt uppdaterade, precis som Dolly Partons olika delar. Strage har hyllat dom i TV4. Jag tycker dom är ett roligt inslag. Går säkert vidare med denna bagatell.

Martin Stenmark: ...ska tydligen berätta något viktigt. ...Jag använder inte svordomar när jag skriver låtar och tycker det sabbar i denna låt. Lyriken kanske i övrigt skulle passa bättre på engelska. Ok låt.

Lina Hedlund: Låter som Mello förväntas låta. Kan säkert gå vidare om folket kan tänka sig att rösta på någon som är äldre än arton.

Omar: Ung kille som ser bra ut. Kommer det spela roll vad som framförs? Har fördomar om att han kommer gå långt redan innan han går på, pga tonårstjejfaktorn i röstningen. Låten sticker ut och kan nog gå vidare. Lite lam låt, men ok. Kommer nog inte vinna i finalen.

Rebecka: Pampig låt som jag ändå inte får något grepp om. Rätt mycket ylning, men utan att fånga mitt intresse. Ok låt.

Jon: Sjunger, inte bara jojkar. Har aldrig varit svag för hans jojk-låtar. Han jojkar bättre än han sjunger. Jon förefaller vara en trevlig kille som motvilligt hamnat i rampljuset. Finns säkert en fanskara, annars skulle han inte varit med så många gånger. Helt enkelt inte min smak.

————————

Sammanfattning:

Dolly, Lina, Omar, Rebecka borde ha chans att gå vidare såvida inte Sametinget får ett stort inflytande. Jon är ju rätt omtyckt. Tror inte Martin drar några tonårsröster.

...Omar åkte ut tillsammans med Lovers innan omröstning nr 2 inleds. Martin vidare. Verkar inte som tonåringar ser på detta längre, eller? Det brukar väl vara yngre, snygga, som har störst chans? Trendbrott, eller det nya röstningsförfarandet med åldersgrupper? Mina fördomar besannas inte?

Jon går vidare till final. Martin, Rebecka till 2:a chansen. Lina till final. ...Gissade rätt till hälften även om jag även utgick från att även Jon var en given vinnare pga hans popularitet. Svårbedömd deltävling.

Bonus:

...Saade provar att vara ståuppare ...och är rolig.

Link to comment
Dela på andra sajter

För några år sen var jag med mina döttrar (då 8 och 5) på Dolly Style konsert i Hargebaden/Närke. Då var det några tonårsbrudar som klädde sig färggrant och hade nån rolig låt.... nu är de som gamla tanter ... ysch va tiden går fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, HomerJSimpsson säger:

För några år sen var jag med mina döttrar (då 8 och 5) på Dolly Style konsert i Hargebaden/Närke. Då var det några tonårsbrudar som klädde sig färggrant och hade nån rolig låt.... nu är de som gamla tanter ... ysch va tiden går fort.

...Jag har förstått det som att de ständigt förnyar sig. Dvs med nya gruppmedlemmar, om jag blivit rätt informerad. Men jag skulle inte märkt något, vilket är säkert också meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-10 på 11:27, slejnard säger:

Ganska bra startfält. Gillade duetten med  Hanna o Liamoo och även Andreas Johnssons bidrag. Kul också att Sonefors från forumet varit medverkande till H&L:s bidrag :)

Tack slejnard! 🙂 Är med på ett hörn på Andreas låt också. Som producent tillsammans med två av låtskrivarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

John Lundvik och Bishara till final...absolut rätt låtar som gick dit tycker jag. Tror också att dessa två bidrag tillsammans med duetten Hanna & Liamoo kommer slåss om de tre topplaceringarna i finalen. Jag hoppas och tror på John Lundvik som slutlig segrare nu när jag har hört samtliga 28 bidrag, men Bishara imponerade faktiskt trots sin ringa scenerfarenhet..så det skulle inte förvåna mig om han hamnar på en andraplats. Han kan vinna också faktiskt...

Min tippning för resultatet i finalen blir alltså:

1. John Lundvik

2. Bishara

3. Hanna & Liamoo

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

4:de deltävlingen. Som vanligt kollar jag dagen efter. Förra veckan var lite svårbedömd. Men nu denna veckas deltävling...

Pagan Fury: Melodiös hårdrock Mer show än låt.

Anton Hagman: Låter modernt och poppigt. Kommer säkert rotera på radion. Kommer  nog gå vidare. Flickvännen fick väldigt mycket plats i presentationen.

Lisa Ajax: I hennes presentation säger hon att hon vill visa vem hon är, medan dom klipper in hur hon blir spacklad i sminkbåset. Sjunger bra. Bra lyrik. Bra melodi. En riktig låt. Det här kan gå långt. Men den skulle kanske växla upp mer mot slutet. Hon visade magen under hela Idol, och det gör hon här också.

Arvingarna: Bra låt! ...Men känns som att den hör till förra årtusendet. Och då inte den senare delen. Om 30 år (till) så kommer den förmodligen matcha Eloise på nostalgiturneerna.

Bishara: Säger att han har 90000 följare. Han blir säkert besviken om bara 112 av dom röstar. Osäker röst. Ok låt. Kan gå vidare.

Ann-Louise Hanson: Trevligt att äldre deltagare kan få låtar som inte mest passar det runda arkivet. Men det är ju dottern som skrivit låten, och Ann-Louise är tillräckligt selektiv för att inte bli en utfyllnadsfigur. Detta är därför inte patetiskt som det kan vara när dom plockar fram äldre deltagare. Bra, trevlig låt och framförande. Men den kommer inte gå vidare.

John Lundvik: Lam låt, ...innan gospelkörerna sätter igång. Det är då det lyfter. Dvs börjar lamt, avslutar starkt. Produktionen har mer betydelse här än låten. Annars skulle låten även funka i den lugnare inledningen. Kan gå vidare pga gospelavslutningen.

—————————————————

Sammanfattning:

Tror mest på Anton, Ajax, Bishara och Lundvik.

...Men Anton åkte ut, och Arvingarna och Ann-Louise är än så länge kvar med Ajax, Bishara och Lundvik efter första delröstningen.

Som eventuell flickidol kanske det inte är en bra affärsidé för Anton att visa upp en sockersöt flickvän i samband med sitt bidrag. ...Samma anledning till att jag inte är vän-kopplad med min fru på Facebook. Så trots att ni nu vet att jag är upptagen, se till att nu gå in och FB-rösta (dvs ”gilla”) på mitt bidrag nr 12 till Parallellmello, här:

RöstaPåMig,”Gilla”Nr12MomentsOnTheRun

Slutresultat: Lundvik och Bishara direkt till final. Ajax och Arvingarna till andra chansen. Tre av fyra som jag trodde mest på. Men jag antog att Arvingarna kunde generera en hel del röster.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Andra chansen. Tidigare deltävlingar har, trots att bidragen enligt mitt tycke har mer varit mer dalar än berg, ändå varit på en nivå högre än tidigare år. Vi har sluppit ”tokroliga” pinsamheter. Till andra chansen har nu förmodligen underhållningsvärdet för tittarna/lyssnarna höjts ett par snäpp.

 

Duell 1.

Andreas: Levererar bra. Kan tycka låten är dussinvara. Men jag skulle inte reagera ”mello-dåligt” om jag hört den för första gången i annat sammanhang. Det är ju ett ok betyg.

Anna: levererar toppenbra sång. Låten utklassar både lyrikmässigt och melodimässigt Andreas bidrag. Skulle bli förvånad om hon inte går vidare.

 

Resultat: Anna vidare.

 

Duell 2.

Vlad: Nu blev det en dal i programmet. Han får hoppas på röster från trogna fans som förmodligen inte heller komma minnas detta bidrag om några dagar.

Nano: Favorit i repris. Folkets val förra gången han tävlade, och denna gång är låten rätt lik den förra. Lite svagare och kanske lite mer åt Rag’n’bone man’s låt Human. Kommer nog gå vidare med denna repris.

 

Resultat: Nano vidare.

 

Duell 3.

Martin: Inget vidare bidrag. Känns som den är skapad ur en mall. Skulle förmodligen funka bättre på engelska. Vågar jag vitsa till det?...Låt skiten brinna.

Lisa: Hon levererar riktigt bra. Låten är riktigt bra. Utklassar Martin.

 

Resultat: Lisa vidare.

 

Duell 4.

Rebecka: Ok låt. Inte denna veckas starkaste bidrag, men kommer förmodligen gå vidare trots att hon inte sjunger felfritt i denna svårsjungna låt. 

Arvingarna: Ok låt och glatt bidrag, men inget som kan vinna majoriteten av Europas röster. Behöver inte vinna då det förmodligen är publiciteten dom vill ha inför spelningar. Om låten går vidare så är det pga deras populäritet. Därför är denna duell den mest svårbedömda.

 

Resultat: Arvingarna vidare.

 

——————————-

 

Det gick ungefär som jag trodde: Anna, Ajax, Nano och Arvingarna vidare. Nu har man hört dessa låtar en gång till vilket kan ge en fördel i finalen då de kan ha fått större chans att växa hos folk.

 

Bonus nr 1: Johnny Logan framför Hold me now.

Bonus nr 2: Måns Zelmerlöv och Dotter får det tvivelaktiga nöjet att uppträda direkt efter Logan, men levererar ett starkt nummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter en genomlyssning på Spotify av delar av finalbidragen så vidhåller jag vid topptrion jag nämnde tidigare i den här tråden, men med en lite annan resultatordning. Så här en stund innan finalen drar igång tror jag på denna slutplacering:

1. Hanna Ferm & Liamoo

2. Bishara

3. John Lundvik

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Final av Sveriges viktigaste händelse: Melodifestivalen. De som tycker det är skämmigt att följa detta kan antingen göra som jag och skylla på att ni ser detta med barnen, eller kontra med att konstatera att många erkänner att dom hellre tittar på vuxna som jagar en boll.

Förra veckan vaskades de sista fram till finalen genom Andra chansen, och man kan konstatera att startfältet känns starkare än någonsin. Mycket pga att vi slipper fuldans och tokroliga grabbar/gubbar (minns inte att ngn kvinna utsatt tittarna för dyligt). De från Andra chansen har en fördel av att tittarna hört bidragen fler gånger än de som gått direkt till final. Dessutom är även dessa låtar färskare i minnet än övriga bidrag. Jag kan konstatera att jag hittills haft störst behållning av Anna Bergendahls bidrag, men när jag denna gång lyssnar tänker jag att det är chanserna i Eurovision som bör väga tungt.

Uppdaterar vartefter jag lyssnar, vilket pga familj kan innebära att jag spelar in och fortsätter i morgon.

 

Jon Henrik Fjällgren - De som gillar jojk: toppen. Jag har svårare att bli underhållen. Kan anses exotiskt på ett positivt sätt i EV om den vinner ikväll. Men inte så den skulle vinna.

Lisa Ajax - Sjunger bra. Gissar att detta uppskattas och hamnar i övre halvan i kväll.

Mohombi - Tydlig refräng är denna låts fördel. Sticker ut som en låt man kan skråla med i. Skulle nog kunna funka i EV.

Lisa Hedlund - Funkar trad schlager 2019? Jag tror inte det. Inte dåligt (jo, faktiskt), men daterat.

Bishara - Tror inte detta vinner. Kanske lite rörig melodi som inte fastnar direkt. Passar bättre i andra sammanhang kanske.

Anna Bergendahl - Detta gillas i detta vardagsrum. Funkar säkert i många sammanhang men kanske inte ikväll. Är kanske inte tillräckligt dramatisk. Jag hoppas på bra placering.

Nano - Dramatisk låt. Tror detta funkar bättre i EV än ikväll. Men så långt tror jag inte den tar sig.

Hanna Ferm & Liamoo - Denna duett tror jag uppskattas. Kan gå långt. Men låten är lite otydlig. Men refrängen tjatas in, så detta kan funka.

Malou Prytz - Poppig bagatell. Tror mer på artisten än låten. Dottern trycker på hjärtröstarappen.

John Lundvik - Favorittippad i DN. Har ingen tydlig melodi.Det ät först när gospelkörerna kommer som låten lyfter. Jag favoriserar inte denna.

Wiktoria - Elegant bidrag. Kan gå långt.

Arvingarna - En låt som liknar deras Eloise. Dvs, det känns daterat.

————————-

Jag favoriserar Anna, Wiktoria, Ajax.

————————-

Resultat:

I år är det svårt att säga att fel låt vann då alla bidrag var rätt bra med några få undantag. Även att internationella juryn hade en klar enda favorit gör det svårt att argumentera mot slutresultatet. Grattis John!

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Då var det avgjort och jag kan konstatera att man prickade in samtliga bidrag på topp tre-listan...😛 I min första tippning var dessutom bidragen tippade i rätt ordning, men en sen omkastning mellan John Lundvik och Hanna & Liamoo gjorde att den exakta tippningen av placeringarna tyvärr sprack. Värdig vinnare hur som helst! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Katastrof! Jag har ju glömt kommentera... ?

Helt rätt låt vann. Den var lika självklar vinnare som Euphoria var när den vann.
John Lundvik har låten, rösten och utstrålningen som behövs för att kunna vinna den internationella finalen också, så jag håller verkligen tummarna.

Bishara var en glad överraskning. Han kommer att gå långt framöver, men låten var inte någon vinnare.

Hanna & Liamoo var bra och de sjöng bra ihop, men i versen tyckte jag att låten föll ihop lite för mycket.

Dessa tre var välförtjänt i toppen, men som sagt så var John Lundvik outstanding! ❤️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...