Jump to content
Annons

Studioutrustning?


Skriverskan

Recommended Posts

Tänkte försöka börja spela in lite eget på hemmaplan men har noll erfarenhet av studioinspelning. Har googlat runt och försökt leta rätt på en del tips kring det här/bra och hyffsat billig utrustning. Någon kunnig här ute som vet mer exakt vad som krävs ( iaf som ett minimum) och vad man kan tänka på? 

Tips på bra och ganska billigt studiokit?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Nu skriver du inget om vad du vill spela in. Det kan ju vara lite sång plus gitarr eller nåt sånt till större pop-produktioner. Du kan ju oberoende på mål utgå ifrån vad du har.

Sammanfattning av nedanstående råd är att utgå ifrån vad du har.

Om du tex har en Ipad kan du kanske börja med nåt rätt minimalt för att testa vad du behöver. Ladda då ner Garage Band (gratis), som innehåller en hel del instrument, och testa flerspårsinspelning. Sång och instrumenpålägg går att göra med den inbyggda micken. Det går ju att koppla in extern mick via ett ljudkort för att få bättre ljud, men då börjar det kosta ipengar. Nedan är ett test där jag gjorde bakgrundskompet en helg som första test när jag skaffade en Ipad. Jag spelade sedan in med ipadens videokamera + sång i en annan app. Säkert inte en hitlåt, men fungerar som exempel då inga externa instrument användes.

Om du har en dator så kan du istället tanka ner ett gratisprogram för flerspårsinspelning. Jag använder Tracktion som är lättanvänt och gratis. Mer avancerade som Sonar / Cakewalk by BandLab finns ju också, men alla funkioner i Sonar stod ivägen för ”skapandet” i mitt fall. Det går att ladda ner gratispluggar (instrument mm) då Tracktion inte har interna instrument. Jag använder bland annat gratisinstrument från  Labs: https://www.spitfireaudio.com/labs/

Sedan finns även ”självspelande” instrumentpluggar från Toontrack som funkar lite som Garagebands instrument. Man skriver in ackorden och väljer spelstil. Dyrt, men dom har rea flera gånger om året, typ Black Friday.

När det gäller kringutrustning så kan ett ljudkort, mick, och studiohörlurar vara nåt att titta på. Där sätter budgeten begränsningen. Men ett billigt ljudkort går att få runt tusen kronor. En mick går att få för samma summa, men alla kommer nog ge olika råd. Jag började med en dyr stormembransmick från Röde (NT2a) som är bra, men den fångar alla ljud i omgivningen. Jag gick senare över till en dynamisk mick som isolerar rösten bättre från omgivningen. Du kan ju kanske komma över tex en (dynamisk) Shure Beta 58 eller nåt sånt begagnat för en tusenlapp. Den går ju att använda den live också. Dynamiska mickar känns säkrare att köpa begagnade än stormembranare (kondensator). Jag kommer nog aldrig använda stormembranare hemma mer. Men har du en bra inspelningsmiljö så är en stormembranare säkert att föredra. Någon som vill köpa min Röde NT2a för 1700kr? Hörlurar bör vara slutna för att inte läcka ljud till micken när man sjunger.

Ipad + Garageband:

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.4sound.se/dator/ljudkort/focusrite-scarlett-solo-studio-pack
 

Till exempel. Men med det jag vet nu skulle jag bara spelat in på typ mobilen eller så, det finns ju garageband för iphone. För det är svårt att få så mycket bättre resultat med billigaste möjliga studiopaket. För du behöver definitivt antingen lurar för några tusen eller monitorer för några flera tusen för att ens kunna höra vad du gör osv

Men det som är bra är att du kan köpa bra kvalite begagnat med en säkerhet att du skulle kunna sälja det för inte så mycket mindre om du skulle ångra köpet
 

 

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Danne Z säger:

Det finns inget billigt och bra. Lyssna inte på alla tokiga förslag. 

Om du har ett akustiskt obehandlat rum kommer det låta skit med kondensatormikrofoner som vissa föreslagit. Det går inte att i efterhand i redigeringen komma till rätta med rumsproblem. 

Dynamiska mikrofoner är mindre känsliga för akustiska rumsproblem men kräver i sin tur en strömstark mickförstärkare som inte brusar. Detta beror på att dynamiska mickar har mycket lägre output än kondensatormikrofoner. En tyst men strömstark mickförstärkare är inte billig.

Det går att komma igång med billig utrustning men då du efterfrågar att det samtidigt ska vara bra kvalitet så är svaret att billigt och bra inte går att kombinera.

...I just den här tråden har ingen hyllat kondensator-/stormembrans-mickar.

Om det blir lite brus i sångtagningarna går det att klippa bort de partier i spåret där sångaren är tyst. Bruset drunknar i sången.

Jag klipper alltid bort de tysta partierna. Jag kan sedan enkelt justera ljudvolymen för varje sångfras ngn dB upp eller ner i Tracktion. Detta gör att jag sällan behöver utjämna med en kompressor som kan råka förstärka upp oönskade bakgrundsoljud (tex brus).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar! Ska försöka kika igenom det ni föreslagit. Kondensatormick har jag förstått nog går bort, med tanke på att man måste ha en väldigt ljudisolerad omgivning för att det ska kunna fungera. Men i övrigt tror jag att jag hänger med i era resonemang. Synd bara att en ska vara så otroligt obegåvad på detta område. ?Men men, jag antar att det kommer så länge man är beredd att testa och lägga ned den tid som krävs. Det största problemet tycker jag är just att börja, komma igång. 

Funderar annars på om det kan finnas möjlighet att hyra studio?

Har ni erfarenhet av ngt liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, Skriverskan säger:

Tack för era svar! Ska försöka kika igenom det ni föreslagit. Kondensatormick har jag förstått nog går bort, med tanke på att man måste ha en väldigt ljudisolerad omgivning för att det ska kunna fungera. Men i övrigt tror jag att jag hänger med i era resonemang. Synd bara att en ska vara så otroligt obegåvad på detta område. ?Men men, jag antar att det kommer så länge man är beredd att testa och lägga ned den tid som krävs. Det största problemet tycker jag är just att börja, komma igång. 

Funderar annars på om det kan finnas möjlighet att hyra studio?

Har ni erfarenhet av ngt liknande?

Det är svårt i början, men efter ett tag så får man grepp om grunden. Vad är dina ambitioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 timmar sedan, Danne Z säger:

Dynamiska mikrofoner är mindre känsliga för akustiska rumsproblem men kräver i sin tur en strömstark mickförstärkare som inte brusar. Detta beror på att dynamiska mickar har mycket lägre output än kondensatormikrofoner. En tyst men strömstark mickförstärkare är inte billig.

 

Strömstark mickförstärkare? Är det du eller din google translator som rökt upp årets svampskörd?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten billig Behringer mixer antingen ny eller beggad på blocket etc och tex en beggad mick från samma ställe . En kondensator mick funkar visst har kört med såna billiga i vanliga rum under många år så det duger allt, man får sätta sig på ett bra ställe bara. Sen kanske du redan har en laptop eller dator och ljudkorten på dom är ganska ok nu för tiden. Det duger bra att börja med för det viktigaste är ju att komma igång för det är ju lite att lära och oavsett om man har världens bästa grejor så kommer det förmodligen att låta skit innan man lärt sig lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...