Jump to content
Annons

Vad lägger ni på Masterkanalen?


Samir

Recommended Posts

jag som sagt! vad lägger ni på innan ni renderar ut för mastring! jag brukar lägga på compressor och limiter med EQ! Är det fel? eller ska man låta mastern vara innan man mastrar? vilket resultat blir bäst?

Hoppas ni palla svara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stavfel: Ja som sagt ska det stå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har pluggar du vet funkar riktigt bra på det material du jobbar med så tycker jag inte det är några problem att lägga dom på mastern vid mix. Men det kan vara smart att lägga upp dom tidigt i mixen, så att du verkligen mixar genom dom (t ex utnyttjar en viss kompressors karaktär när du sätter nivåerna osv...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag, än så länge, saknar Masteringpluggar så använder jag EQ, compressor och limiter i just den ordningen. Av någon anledning sker nästan alltid det eventuella EQ-pillet nånstans 4 KHz - 8 KHz. Compressorn är, om den används, ställd på försiktiga värden. Limitern vill jag skall ta de 5 till 10 högsta topparna. OBSERVERA att inget jag skrivit är tips. Det är snarare så att jag gärna tar emot tips på vad jag borde göra annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

OBSERVERA att inget jag skrivit är tips. Det är snarare så att jag gärna tar emot tips på vad jag borde göra annorlunda.

Personligen brukar jag spara cpu-kraften till att lägga pluggar på separata spår, grupper och till effekter. Och om jag har processorkraft kvar när mixen börjar närma sig sitt slut, brukar det kännas som att det kvittar om jag lägger på något på masterbussen. Förhoppningsvis passerar mixen en kompetent mastringstekniker som kan göra de sista tweaken mycket smartare än vad jag kan. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

men grejen e att jag får sån grötig och spridigt sound på mixen om jag lägger på comp, limiter på master kanalen, jag försöker få och låta tex ett beat att låta "normalt" men lite tryck i trummorna som ett ex. men jag tycker att det gör att mixen blir sämre, men jag har märkt åt andra hållet att viissa partier som e svaga i mixen kommer fram bättre och hörs mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

japp har samma problem asså! ibland så funkar det men det beror på låten och hur man har tidigare mixat om jag inte har helt fel eller så ratta man fel på mastern!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag som sagt! vad lägger ni på innan ni renderar ut för mastring! jag brukar lägga på compressor och limiter med EQ! Är det fel? eller ska man låta mastern vara innan man mastrar? vilket resultat blir bäst?

Hoppas ni palla svara!

om jag lägger på effekter på masterregeln, så anser jag nog att det i de allra flesta fall handlar om "modern mastering", d.v.s dynamikprocessing och eq i huvudsak.

om jag har planer på att fortsätta "mastra" i något annat, mer dedikerat program (som exempelvis wavelab) så fattar jag inte vitsen med att börja bråka redan i inspelningsprogrammet.

i synnerhet om man har flera låtar som man vill få med på en demo, så kan det ju vara bra att bara mixa och exportera, och sedan anpassa frekvensband och dynamik för att få det att passa bra ihop.

men...

om man vet med sig att man ex. alltid komprimerar på ett visst sätt med multibandskompressor, så kan det vara bra att testa vid mixen, för att se att inte något ljud försvinner för mycket vid framtidia processering. ex. körsång, kan vara lite lurig.

tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

OBSERVERA att inget jag skrivit är tips. Det är snarare så att jag gärna tar emot tips på vad jag borde göra annorlunda.

Personligen brukar jag spara cpu-kraften till att lägga pluggar på separata spår, grupper och till effekter. Och om jag har processorkraft kvar när mixen börjar närma sig sitt slut, brukar det kännas som att det kvittar om jag lägger på något på masterbussen. Förhoppningsvis passerar mixen en kompetent mastringstekniker som kan göra de sista tweaken mycket smartare än vad jag kan. 🙂

Du har naturligtvis rätt! Dock menar jag i de situationer då materialet inte skall till masteringfirma och man själv saknar masteringverktyg, borde jag ändra på något då?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag försöker få och låta tex ett beat att låta "normalt" men lite tryck i trummorna som ett ex. men jag tycker att det gör att mixen blir sämre

Om du vill få mer tryck i dina beats tycker jag att du ska processa dessa separat. Adressera alla beats-spår till en stereogrupp och pröva att lägga kompressor mm där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger en L2 på stereobussen med 0.2 dB som tak, bara för att slippa dist.

Mastereffekter vid mix brukar aldrig hålla när det sen kommer till kritan, inte för mig iaf.

-0.2dB hoppas jag.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger en L2 på stereobussen med 0.2 dB som tak, bara för att slippa dist.

Mastereffekter vid mix brukar aldrig hålla när det sen kommer till kritan, inte för mig iaf.

-0.2dB hoppas jag.. 🙂

Bingo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det hjälpa att lägga ett MINIMALT reverb på hela mixen om man vill få det hela att "smälta ihop" bättre (genom att man därigenom kan förhöja känslan av att instrumenten befinner sig i samma rum/akustiska miljö).

Man får ju dock självklart se upp så att det inte blir grötigt...

Redigerat av Henke
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger inte ett skit på masterkanalen. Sparar allt till masteringen.

Så skulle jag också göra om jag hade masteringverktyg. Hur skulle Ni göra om Ni inte hade dessa verktyg? Jag brukar ju bara lägga det jag beskrivit ovan på masterkanalen om processorkraften räcker, annars brukar jag göra det på den bouncade stereofilen. Henkes tips kan också vara kul ibland. Ett "osynligt" reverb inställt på någon liten ambience eller kort rumsljud kan få mixen att "hålla ihop" ännu bättre ibland. Viktigt dock att använda lite. Man skall inte märka det förrän man "mutar" det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger inte ett skit på masterkanalen. Sparar allt till masteringen.

Så skulle jag också göra om jag hade masteringverktyg. Hur skulle Ni göra om Ni inte hade dessa verktyg? Jag brukar ju bara lägga det jag beskrivit ovan på masterkanalen om processorkraften räcker, annars brukar jag göra det på den bouncade stereofilen.

Jag gör också som Addic med flera...

Brukar ändå alltid få pilla en hel del med inställningarn på de olika pluggarna, så då är det ju enklare att göra det i SoundForge...

Men vad är det för "mastringsverktyg" du inte har då, Mirakelpôjk? Jag (och många med mig) använder i stort sett bara multibandskompressor, eq och limiter..

Link to comment
Dela på andra sajter

Så skulle jag också göra om jag hade masteringverktyg. Hur skulle Ni göra om Ni inte hade dessa verktyg? Jag brukar ju bara lägga det jag beskrivit ovan på masterkanalen om processorkraften räcker, annars brukar jag göra det på den bouncade stereofilen.

vad menar du egentligen med mastringsverktyg?

jag vill nog påstå att både eq, compressor och limiter är att betrakta som mastringverktyg om de läggs på hela mixen.

eller är jag ute och turnerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger inte ett skit på masterkanalen. Sparar allt till masteringen.

Så skulle jag också göra om jag hade masteringverktyg. Hur skulle Ni göra om Ni inte hade dessa verktyg? Jag brukar ju bara lägga det jag beskrivit ovan på masterkanalen om processorkraften räcker, annars brukar jag göra det på den bouncade stereofilen.

Jag gör också som Addic med flera...

Brukar ändå alltid få pilla en hel del med inställningarn på de olika pluggarna, så då är det ju enklare att göra det i SoundForge...

Men vad är det för "mastringsverktyg" du inte har då, Mirakelpôjk? Jag (och många med mig) använder i stort sett bara multibandskompressor, eq och limiter..

Jag har ingen multibanskompressor. Limiter har jag men ingen L2 el dyl. Sen när Ni pratar om EQ i masteringssammanhang, är det inte då först och främst en sån där med jättemånga band Ni pratar om?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen multibanskompressor. Limiter har jag men ingen L2 el dyl. Sen när Ni pratar om EQ i masteringssammanhang, är det inte då först och främst en sån där med jättemånga band Ni pratar om?

ok, tror jag fattar hur du menar, men jag använder själv multibandskompressor hemskt gärna, både på sång och akustisk gitarr, så jag har aldrig sett det som någon renodlad masteringsplugg.

jag tänkte mer i stil, med att mastering är vad man gör med det mixade materialet, snarare än att det har med någon speciell typ av plugg att göra.

nåja, det spelar väl kanske inte så stor roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när Ni pratar om EQ i masteringssammanhang, är det inte då först och främst en sån där med jättemånga band Ni pratar om?

Personligen beror det lite på hur mycket jobb det är på slutmixen /arna - mastern.. det är nästan alltid det som avgör för min del, men jag använder ganska ofta en 10-bands parametrisk EQ för att - känna efter - vad och om mixen har några fel.. men det brukar nästan alltid sluta med att bara 2 - 3 band är aktiva för de småsaker man tycker låter bättre om det görs på 2-spårsmixen än att 'fixa det i mixen'.

Detta kanske inte var det svaret du sökte, men ett alternativt tankesätt.

Men saker och ting brukar ändra sig med tiden så denna arbetsmetod kan lika gärna vara bruten om en månad 😆

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen multibanskompressor. Limiter har jag men ingen L2 el dyl. Sen när Ni pratar om EQ i masteringssammanhang, är det inte då först och främst en sån där med jättemånga band Ni pratar om?

Jag använder gärna så få EQ-band som möjligt, tycker risken att ratta bort sig ökar med antalet band. Ett mycket bra verktyg vid mastring (nu har jag lämnat mastring vid mix, snackar generellt om mastring) är en spektrumanalysator.

Ladda hem Inspector [VST/AU] om du inte redan gjort det (gratis).

Vad gäller multibandskompressor och EQ, besök Apulsoft för att ladda hem Slim Slow Sliders 'C3 Multi Band Compressor' & 'Linear Phase Graphical Equalizer' [AU]. Också dom gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jag som sagt! vad lägger ni på innan ni renderar ut för mastring! jag brukar lägga på compressor och limiter med EQ! Är det fel? eller ska man låta mastern vara innan man mastrar? vilket resultat blir bäst?

Hoppas ni palla svara!

Varför ska man sätta efx på masterbussen, förstår inte varför man skulle göra det? Om jag ska vara ärlig så tror jag inte det finns någon som helst fördel? (Någon som kan nämna en?) Mastring och mixning är 2 helt olika saker. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...