Jump to content
Annons

Synth som TB-303


Recommended Posts

Annons

Tjaa.. Som hårdvara vet jag inte riktigt men som mjukva så finns ju alltid Rebirth

Förresten.. Gjorde inte Roland/Boss nåt liknande för några år sedan.. Hmm.. får se nu.. Jo.. MC-303 hette den ju..

Ser ut så här

log_roland303.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Gaaah, måste bara fråga en sak...

Varför? 🙂

TB303 är ju en garanterat den mest överanvända synthen i världshistorien...

Menmen vill du absolut låta som miljontals andra, så kan du ju försöka få tag i nån av alla mer eller mindre bra 303-kloner som finns.

-JAM har haft en som kallas "Teebee"-nånting till försäljning ett bra tag...

-Freebase tror jag också att det finns nåt som heter...

-Novation BassStation var väl ursprungligen tänkt som en 303-klon, men kan även mycket mer...

Äh, jag är för trött för att google, så jag sitter mest här och gissar... Go'natt!!

Link to comment
Dela på andra sajter

TB303 är ju en garanterat den mest överanvända synthen i världshistorien...

Menmen vill du absolut låta som miljontals andra, så kan du ju försöka få tag i nån av alla mer eller mindre bra 303-kloner som finns.

så alla borde sluta köpa strator också? 🙂

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

TB303 är ju en garanterat den mest överanvända synthen i världshistorien...

Menmen vill du absolut låta som miljontals andra, så kan du ju försöka få tag i nån av alla mer eller mindre bra 303-kloner som finns.

så alla borde sluta köpa strator också? 😉

Frågar du mig, så är svaret "Ja!"... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

så alla borde sluta köpa strator också?  🙂

Frågar du mig, så är svaret "Ja!"... 😛

Äsch, okej då. Jag håller med. Men eh...

Jag kommer inte på nåt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

så alla borde sluta köpa strator också?  😱

Frågar du mig, så är svaret "Ja!"... 😱

Äsch, okej då. Jag håller med. Men eh...

Jag kommer inte på nåt. 😆

😱

Nämen, allvarligt... För att utveckla resonemanget lite....

En gitarr är en gitarr är en gitarr... (Iallafall för en synthnörd som mig.)

Synthar däremot finns det ju väldigt många olika sorter och modisjanger av, så jag förstår bara inte varför man vill ha en synth som låter på ett så specifikt sätt, och som är så totalt överanvänd, som TB303:an.

Får samma tankar av det som jag får när nån frågar efter hur man gör "just det ljudet i just den berömda låten", eller av alla mjukvarusynthar som bara försöker låta som en eller annan gammal hårdvarusynth... Jag menar, vart tog innovationslustan vägen?? Varför inte göra synthar (eller musik) som låter "eget" och nytt istället för som nåt som redan finns...??

Ok, förlåt, nu har jag skrivit av mig... Får väl skylla på att det är fredagseftermiddag...

Lycka till med 303-klon-letandet! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Nja, en gitarr är en gitarr? Stopp och belägg. En del av ens "sound" består i instrumentet även om det mesta sitter i fingrarna. Så att botanisera bland pantbanker och småannonser, loppisar m.m. är ett roligt sätt att inte "låta som alla andra." 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, en gitarr är en gitarr? Stopp och belägg. En del av ens "sound" består i instrumentet även om det mesta sitter i fingrarna. Så att botanisera bland pantbanker och småannonser, loppisar m.m. är ett roligt sätt att inte "låta som alla andra." 🙂

precis. men jag håller med dig android, visst är det tråkigt att man ser mindre av upppfinningsrikedomen nu. det är mycket nyproduktioner av retroburkar.

men men, tänkte att det var onödigt att gnälla på någon. vill han ha 303-soundet är det ju upp till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när ni jämförde med gitarrer så...

Stratan är ju bara utseendet. Ljudet kommer från mickarna och förstärkaren. Så en strata kan låta mkt annorlunda från en annan 😄...

Sen är de ju förstås lite jobbigt när alla bara försöker härma varandras ljud hela tiden. I början medans man lär sig så kan det ju vara bra att "härma" andra så att man lär sig. Men sen när man väl kan så "ska" man göra eget tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...