Jump to content
Annons

Hur kopplar jag i mixern?


hertingen

Recommended Posts

Annons
11 minuter sedan, slejnard säger:

Insert.

Tack för ditt svar. Så du menar att jag ska koppla en kabel mellan "insert" på baksidan av mixern till en ingång på ljudkortet? Så "insert" 1-8 till ingång 1-8 på ljudkortet? Hur ska jag ha panoreringen på varje kanal på mixern sedan? Är det kanal 1-2 fullt vänster-höger och 3-4 fullt vänster höger osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, slejnard säger:

Jo du kopplar så. Det finns en bra artikel i kontrollrummets wiki: 

http://wiki.kontrollrummet.com/Mixer

Tack. :-) Vad jag förstår kan jag inte använda eq'n på mixern när jag tar ut signalen via "insert". Hur är det med "gain" som styr volymen på preampsen? Kan jag inte använda den heller till att styra hur stark signal jag vill sända in till ljudkortet? Och hur är det med "volym fadern"? 

Det  står ju även att det är stereo tele in/ut på insert. Går det att sända ut signalen ändå om man använder mono tele till ljudkortet ? 

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Danne Z säger:

Enligt blockdiagrammet för MG16/4 ligger insertpunkten efter EQ. Här är tipen send och ringen return så du behöver löda en stereotele där tip är signal och sleeve är skärm. Ringen hoppar du över eftersom du inte ska använda returen. Panoreringen styr endast signalen till stereobussens left och right så den behöver du inte bry dig om. Eftersom regeln ligger efter insert så kommer inte regeln påverka send-signalen.

Tack för ditt svar. Dock förstår jag inte riktigt vad du menar. Vad ska jag ha stereo telen till? Om jag förstår det sista rätt så menar du att jag inte kan påverka volymen på ljudet som jag skickar in i ljudkortet (via send) genom att höja/sänka volym regeln? Gäller det samma för "Gain" ratten? 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Inserten ligger efter gain och EQ men innan regel. 

Du kan använda gain och eq på väg in till ljudkortet men inte regeln.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan göra på två sätt beroende på om du vill ha "direct monitoring" eller inte.

Det lättaste är att använda vanliga mono patch kablar och koppla från insert på mixern till ljudkortets ingångar. Då kommer du inte att ha kvar någon signal till mixerns buss från de 8 ingångarna på mixern, utan signalen går från mixerns ingång via gain och eq till ljudkortet. Ingenting av insignalen går vidare till mixerns buss. Du kan fortfarande lyssna på insignalen, men du kommer att få en liten fördröjning i och med att signalen ska in i datorn och sen ut igen, hur mycket fördröjning beror på dator, ljudkort, drivrutiner etc.

Det andra sättet är att skaffa specialkablar som har en TRS (tip-ring-sleeve, stereo) kontakt i ena änden och en TS (tip-sleeve, mono) kontakt i andra, där tip och ring är ihopkopplade och går till tip på andra sidan, sleeve är kopplad till sleeve. Om du då kopplar TRS kontakten i insert på mixerbordet och TS till ljudkortets ingång så kommer du att ha insignalen på mixern dels till ljudkortet, och dels till mixerns buss. Detta ger dig möjlighet att lyssna direkt på insignalen samtidigt som du spelar in den. Det viktiga att komma ihåg här är att tydligt märka kablarna så att du inte av misstag försöker använda dem till något annat.

I bägge fallen kan du använda vilket par som helst av ingång 9-16 för att koppla ljudkortets "main" utgångar, så att du kan använda main-fadern på mixern till att styra volymen ut från ljudkortet.

Jag hade kört med vanliga mono-kablar för att komma igång snabbt, och om jag sen tvunget känner att jag vill kunna mixa in ingångarna direkt i mixerbussen så had jag satt mig en kväll med lödpenna och några monokablar + stereokontakter. 

I inget av fallen påverkas inspelningsvolymen av volym-regeln på mixerbordet, utan det är bara gain som justerar insignal-volymen. Volym-regeln används för att l´justera hur mycket av kanalen som går till mixerbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, drloop säger:

Inserten ligger efter gain och EQ men innan regel. 

Du kan använda gain och eq på väg in till ljudkortet men inte regeln.

Vad bra. Huvudsaken är att jag kan påverka volymen på signalen in till ljudkortet. Om jag vill spela in trummor tex. Jag har inget behov av att mixa som det är nu (tror jag) 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, oxzzar säger:

Du kan göra på två sätt beroende på om du vill ha "direct monitoring" eller inte.

Det lättaste är att använda vanliga mono patch kablar och koppla från insert på mixern till ljudkortets ingångar. Då kommer du inte att ha kvar någon signal till mixerns buss från de 8 ingångarna på mixern, utan signalen går från mixerns ingång via gain och eq till ljudkortet. Ingenting av insignalen går vidare till mixerns buss. Du kan fortfarande lyssna på insignalen, men du kommer att få en liten fördröjning i och med att signalen ska in i datorn och sen ut igen, hur mycket fördröjning beror på dator, ljudkort, drivrutiner etc.

Det andra sättet är att skaffa specialkablar som har en TRS (tip-ring-sleeve, stereo) kontakt i ena änden och en TS (tip-sleeve, mono) kontakt i andra, där tip och ring är ihopkopplade och går till tip på andra sidan, sleeve är kopplad till sleeve. Om du då kopplar TRS kontakten i insert på mixerbordet och TS till ljudkortets ingång så kommer du att ha insignalen på mixern dels till ljudkortet, och dels till mixerns buss. Detta ger dig möjlighet att lyssna direkt på insignalen samtidigt som du spelar in den. Det viktiga att komma ihåg här är att tydligt märka kablarna så att du inte av misstag försöker använda dem till något annat.

I bägge fallen kan du använda vilket par som helst av ingång 9-16 för att koppla ljudkortets "main" utgångar, så att du kan använda main-fadern på mixern till att styra volymen ut från ljudkortet.

Jag hade kört med vanliga mono-kablar för att komma igång snabbt, och om jag sen tvunget känner att jag vill kunna mixa in ingångarna direkt i mixerbussen så had jag satt mig en kväll med lödpenna och några monokablar + stereokontakter. 

I inget av fallen påverkas inspelningsvolymen av volym-regeln på mixerbordet, utan det är bara gain som justerar insignal-volymen. Volym-regeln används för att l´justera hur mycket av kanalen som går till mixerbussen.

Tack så mycket för ditt utförliga svar! 🙂 Nu är jag lite klokare vad gäller detta. Jag kommer för det mesta att spela in trummor via mixern och eventuellt lite enklare gruppspelning (trummor, gitarr, sång). Så jag har inget behov av att kunna mixa det jag spelar in. Utan jag tänker mig att jag spelar in de olika kanalerna via mixern och ställer in-volym där. Och sen sköter jag mix och dylikt i cubase. Så då blir det alternativet med vanliga mono-kablar. Spelar det förresten någon roll vad jag använder för kablar? Mitt ljudkort har rca-honor som man kopplar in och ut via. Kan jag ta en kabel som har rca-hane i ena enden och mono-tele i den andra och koppla mellan? Eller måste det vara en kabel som är helt tele (hoppas du förstår vad jag menar) som jag får sätta en rca-hane adapter på? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...