Jump to content
Annons

Studio tipsar – Trappa ner mixen i tre steg


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

En viktig punkt som ytterst sällan nämns är att mixa med känsla. Det talas och pratas allt för mycket om det tekniska. Det är som spela ett instrument. Bara för att man är tekniskt duktig innebär inte att man spelar med känsla. Mixa med känsla för låten och med låten. Ska det vara en lugn låt så givetvis mixas mjukt. Hård och agressiv? Tja då ska det mixas aggressivt. Och visst, volymåkningar är det som sagt var skiljer en proffsig mot en amatörmix. Statiska mixar blir tråkiga att lyssna på och det är det som det slarvas mest med. Har man aldrig ägnat sig åt volymåkningar så är det dags att lyssna ordentligt på favoritlåtar igen och lyssna på volymerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, Die Hard säger:

En viktig punkt som ytterst sällan nämns är att mixa med känsla. Det talas och pratas allt för mycket om det tekniska. Det är som spela ett instrument. Bara för att man är tekniskt duktig innebär inte att man spelar med känsla. Mixa med känsla för låten och med låten. Ska det vara en lugn låt så givetvis mixas mjukt. Hård och agressiv? Tja då ska det mixas aggressivt. Och visst, volymåkningar är det som sagt var skiljer en proffsig mot en amatörmix. Statiska mixar blir tråkiga att lyssna på och det är det som det slarvas mest med. Har man aldrig ägnat sig åt volymåkningar så är det dags att lyssna ordentligt på favoritlåtar igen och lyssna på volymerna.

Så sant som det var sagt!

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Känsla grejen är verkligen sann. Många novice mixare tycker på mixningsforum att mixar där folk lämnat allt mer naturligt är det bästa, enligt min uppfattning. Men samtidigt tycker jag inte att de mixarna försöker matcha proffsmixar (så gott det går) alls. Tror många blir lite hjärntvättade av alla youtubes "80/20" rule mixvideos. Där man ska fokusera på att få en okej mix, men inte perfekt, vilket jag känner, varför hålla på med en konstform om man inte satsar på 100% mojo tillfredställelse

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 minuter sedan, Casperfren säger:

Känsla grejen är verkligen sann. Många novice mixare tycker på mixningsforum att mixar där folk lämnat allt mer naturligt är det bästa, enligt min uppfattning. Men samtidigt tycker jag inte att de mixarna försöker matcha proffsmixar (så gott det går) alls. Tror många blir lite hjärntvättade av alla youtubes "80/20" rule mixvideos. Där man ska fokusera på att få en okej mix, men inte perfekt, vilket jag känner, varför hålla på med en konstform om man inte satsar på 100% mojo tillfredställelse

Håller med helt. Ska man kolla på YT så ska man kolla upp om personen ifråga jobbar som producent/mixare och är ett väletablerat namn i branschen. Amatörer bör man undvika som pesten. Visst det är av välmening de lägger ut videos men det är som sagt var proffs man lär sig av och inte av amatörer. Sen finns det mixningskurser och så av proffs. Det man har lärt sig och fortfarande lär sig av proffs är att de alltid överraskar en hur man kan göra med alla deras knep och tricks.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Die Hard Yes, som tumregel ska man alltid gå till toppen. Det finns dock plats för tips till mellanskiftet också, tex skulle ett proffs inte ens ta sig an ett projekt som inte var rätt så professionellt producerat och inspelat, och där kan man inte riktigt använda deras tekniker som är mest inriktade på att framhäva musiken som redan låter bra

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...