Jump to content
Annons

Föra över från DAT-spelare till PC?!?


Bullerbyn

Recommended Posts

Fick en hel drös med kassetter som ska över från DAT-band till pc. Hur gör jag? DAT-spelaren är en SONY  DTC-ZE700 och ljudkortet är ett Audient id14. Jag har en Toslink kopplad från out på spelaren till in på ljudkortet men sen då? Fattar absolut ingenting av detta? Hjälp önskas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag kommer inte ihåg om DAT har metadata. Men det är väl bara att dra i gång en DAW och spela in. Vill man bevara metadata så är det nog besvärligare.  Det borde gå att konvertera via en SCSI DAT spelare för databackup men det är nog ganska besvärligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du redan har kopplat allt som behövs, nu är det bara att ställa in ditt program of choice på TOSLink-ingången & spela in! Tyvärr är det realtid som gäller, tror inte det går att logga materialet snabbare dessvärre. Formatet dog ut innan hårddiskinspelning blev stort professionellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Been there, done that...

Realtid som sagt och bara att koppla in TOSlink-kabeln från DAT:ens utgång till ljudkortets ingång. Eventuellt behöver du ändra i ljudkortets inställningar, så att det är inställt på SPDIF (som innehåller stereosignal) och inte ADAT (som innehåller upp till 8 monokanaler). Kolla så att det blir rätt samplingsfrekvens, så att du inte spelar in 44.1kHz material med 48kHz inställt i ditt DAW-program (eller tvärtom). DAT-spelaren brukar nog visa i sin display vilken samplingsfrekvens som används.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...