Jump to content
Annons

Ljud antingen i Cubase eller från datorn


5150emil

Recommended Posts

Hej, tänkte kolla med er, jag har ett externt ljudkort till min laptop och när jag kör cubase så får jag bara ljudet ut från cubase igenom ljudkortet och inget ljud från datorn genom kortet? Och om jag startar datorn och inte startat cubase än så funkar ljudet genom kortet. Säkert nån jätte lätt fix men jag får det inte att funka. Nån som vet vad det kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, tänkte kolla med er, jag har ett externt ljudkort till min laptop och när jag kör cubase så får jag bara ljudet ut från cubase igenom ljudkortet och inget ljud från datorn genom kortet? Och om jag startar datorn och inte startat cubase än så funkar ljudet genom kortet. Säkert nån jätte lätt fix men jag får det inte att funka. Nån som vet vad det kan bero på?

Har windows 10 ska tilläggas

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att Cubase kör ASIO-drivrutinerna för ljudkortet. Det går som Herr Vulkan ovan nämnde att välja "release Drivers In Background", men jag skulle avråda från det då det kan innebära problem och instabilitet.
Vad behöver du Windows-ljud för när Cubase är igång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är helt idiotsäkert, är att låta Windows hantera ljudkortet som sitter på moderkortet, medan Cubase tar hand om det riktiga ljudkortet. Så har jag kört sedan Hedenhös. Visserligen får man ha ett par datorhögtalare för Windowsljudet, men det är helt ok. Man kan också sätta in en liten mixer för att få ut ljudet från båda ljudkorten i samma högtalare, men det känns som en sämre lösning, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag är att högerklicka på högtalarsymbol-ikonen i  Windows-verktygsfältet längst t h.

Sedan välja "Uppspelningsenheter" och därefter högerklicka på ditt ljudkorts uppspelningsenhet, samt välja "Ange som standardenhet".

Redigerat av MX3
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag är att högerklicka på högtalarsymbol-ikonen i  Windows-verktygsfältet längst t h.

Sedan välja "Uppspelningsenheter" och därefter högerklicka på ditt ljudkorts uppspelningsenhet, samt välja "Ange som standardenhet".

Högerklickar, och väljer uppspelningsenheter. Fattar inte riktigt hur jag ska göra sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Högerklickar, och väljer uppspelningsenheter. Fattar inte riktigt hur jag ska göra sen.

Tja ... då bör du se ditt externa ljudkorts uppspelningsenhet (om det är inkopplat) under fliken "Uppspelning". 

Högerklicka på denna enhet, och välj alternativet "Ange som standardenhet" samt "OK"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja ... då bör du se ditt externa ljudkorts uppspelningsenhet (om det är inkopplat) under fliken "Uppspelning". 

Högerklicka på denna enhet, och välj alternativet "Ange som standardenhet" samt "OK"

Jo, den står som standardenhet, men jag kan inte spela en Youtubefilm när jag har Cubase igång.

Det är inte bara ljudet som inte hörs, själva filmen startar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, den står som standardenhet, men jag kan inte spela en Youtubefilm när jag har Cubase igång.

Det är inte bara ljudet som inte hörs, själva filmen startar inte.

OK - mer info om din konfig hade ju inte skadat ...

Men om du i fliken "Uppspelning" ser några aktiva enheter som hör ihop med "grafikkortet", t ex Nvidia, testa att högerklicka samt välja "Avaktivera" (disable)  på dem.

De går enkelt att aktivera dem igen man väljer "Aktivera".

( Själv hade jag avaktiverat samtliga uppspelnings-enheter som inte hör ihop med mitt DAW-ljudkort )

Link to comment
Dela på andra sajter

OK - mer info om din konfig hade ju inte skadat ...

Men om du i fliken "Uppspelning" ser några aktiva enheter som hör ihop med "grafikkortet", t ex Nvidia, testa att högerklicka samt välja "Avaktivera" (disable)  på dem.

De går enkelt att aktivera dem igen man väljer "Aktivera".

( Själv hade jag avaktiverat samtliga uppspelnings-enheter som inte hör ihop med mitt DAW-ljudkort )

OK. Nu har jag deaktiverat datorns inbyggda ljud och har bara min Novation Xiosynt, som är en synt med inbyggt ljudkort kvar. Datorn är en 5 år gammal HP, och jag kör Windows 7.

Resultatet är detsamma, När Cubase 7.5, eller min andra Daw Mixcraft är öppen funkar inte ljudet. På Mixcraft har jag iofs gjort en inställning om att programmet har prioritet.

Det enda ljud som funkar är ljudet från programmen. Det går att leva med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som behövs, är som MX3 sade, att bocka för rutan i Cubase-inställningarna "Release audio when in background". Då ska det funka så att du kan spela upp ljud från Windows, när ett annat fönster än Cubase är aktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft samma knas som du. Jag löste det genom att jag tydligen hade olika samplingshastighet på inspelningen i cubase och lyssningen. När jag satte båda på 44100 hz så hoppade det igång. 

Välj uppspelningsenheter högerklicka på ljudkortet och välj egenskaper. Sen ställer du in samma på cubase, någonstans i device setup vill jag minnas. Bocka även i som tidigare talare sagt, "Release audio when in background". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade med release in backround och provade spotify med cubase igång men då blev det tyst i uppspelningen i cubase när jag gick tillbaka dit. Varför jag vill att det ska funka är för när jag sitter och skriver riff tex och får idétorka så vill jag kanske slänga på nåt på spotify och få lite inspiration. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...