Jump to content
Annons

Line array så jävla bra?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Ett problem med PAn i halstora lokaler är ju att det blir för starkt närmast scenen och för svagt längst bak. Med array har man löst alla problem tycker man.

https://partnerzoner.idg.se/musikljud/4sound/bojda-hogtalare-revolution-ljudet/

Och visst är det smart. Men det största problemet med nästan alla PAn är ju att de sprider skitdåligt i sidled. Man behöver inte stå många meter utåt sidan för att man bara ska höra subbasarnas vrål. Lika om man står i mitten, det blir ett hål där, sången hörs knappt alls.

De hör BOSE är ju gjorda så de kan böjas, det vore bättre om man kunde böja dom på andra ledden i stället så ljudet kunde höras av fler än de som lyssnar mitt för PA-staplarna. Ofta är det riktigt skitilla en bit åt sidan, det låter nästan som man glömt att slå på topplådorna. Och det är ju så publiken sitter/står o lyssnar i de flesta fall.

Men det här är inget alla supersmarta ljudtekniker fattar. Inget som existerar i skallen på de som konstruerar sån här grejer.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grundtanken med line array-system är väl att kontrollera spridningen.

Dels för att reducera fasfel för publiken, men också för att reducera risken för feedback i mikrofoner på scenen. 

Om det uppstår "hål" i ljudåtergivningen på olika platser där publiken står har man kanske försökt täcka för stor yta med för få toppar. Eller så står publiken på en plats det inte var avsett/planerat att den skulle stå. 

Ganska vanligt på festivaler att publik väljer att stå vid sidan av scenen istället för framför. En förklaring kan vara vad van Caine skrev. Man ställer sig där ljudet är som mest behagligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen med Line-Array är att det ska spela långt och utan att tappa så mkt effekt. Längden avgörs med hur man vinklar mellan lådorna samt antal lådor. En del PA har även kardioid dipol, dvs element som är riktade på sidorna eller bakåt för att släcka ut ljudet där. Väldigt effektivt vid symfonier. För att täcka ljudet framför scenen så brukar man delaya in ett gäng frontfills.
Det går också lite o mode vad som är populärt. En del skitmärken som BOSE försöker sig då på att sälja sån där dynga bara för att det är "inne". Jag har jobbat med BOSE och det är en pina... Det duger till hemmabio.
För 20 år sen var det tårtbitar som gällde men det spelade heller inte speciellt långt. Sen kom det nåt som kallades för x-array, en kombination av konventionellt lådor samt Line-Array. Problemet var att man fick utsläckningar mellan lådorna.
Men som det ser ut idag så är Line-Array det bästa. Och för att täcka upp sidorna så får man helt enkelt hänga upp mer arrays.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Och för att täcka upp sidorna så får man helt enkelt hänga upp mer arrays"...

Det är ju det man aldrig gör. Det kan vara Fogerty på Globen så hör man inte ett skit från PAt om man står långt fram i mitten. Det vore enormt mkt vettigare att satsa på system som sprider i sidled i stället för att få hög volym i ett smalt streck över en liten del av publiken.

Och står man på sidan så är det ju där det ofta låter som som mest skit, bara bas o lågmid. Skulle det vara det behagligaste ljudet? Det beror ju isåfall på att det inte är lika vidrigt starkt på sidan. Men det låter ju ändå skiiit, fast det är PA för miljoner o biljetter var svindyra.

Inte jämt, men ofta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jättebra att du är jättesmart och fattar såna här grejor.

Är du en av de här otroligt totalkorkade ljudteknikerna som inte ens får komma i närheten av en mixer fast du så gärna vill? Det vimlar ju av såna. Enbart lågmidd ut åt sidorna, sen är allt perfekt när Bulans PA står för lågmidden?

Vill gärna dela med mig av meddelandet jag fick av Bulan nyss:

Bulan, den 31 Aug 2017 - 09:19, skrev:

Jag la till dig på ignore listan, så nu slipper jag senilsvamlet. Svara inte på detta, jag kommer inte att se det...

Finns det en ignorefunktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...