Jump to content
Annons

Spela in gitarr i form av en ren signal, samtidigt höra den med effekt


jonasandersson

Recommended Posts

Skulle behöva göra följande:

  1. Spela in gitarren som en ren signal
  2. Samtidigt höra den med effekt för att få rätta känslan medan jag spelar in
  3. I efterhand lägga på olika effekter på signalen för att experimentera och se vilken jag slutligen vill använda

Som jag förstått det så kan man använda en DI box för att göra detta, men visst måste det väl finnas andra alternativ?

Kan man inte göra detta via någon form av plugin som gör samma sak? Så att man tänker sig att effekten är som ett lager ovanpå den rena signalen under tiden som man spelar in, och sedan ha möjligheten att bytta ut den effekten i efterhand. Går det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt ovan. Så gör vi för samtliga släpp. Fast det landade på en ENGL Powerball till slut.

Ta valfri mjukvarustärkare och lägg på ditt gitarrspår. Finns dock en fördel med att ratta fram ett ljud direkt då man oftast "spelar utifrån det man hör". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle behöva göra följande:

  1. Spela in gitarren som en ren signal
  2. Samtidigt höra den med effekt för att få rätta känslan medan jag spelar in
  3. I efterhand lägga på olika effekter på signalen för att experimentera och se vilken jag slutligen vill använda

Som jag förstått det så kan man använda en DI box för att göra detta, men visst måste det väl finnas andra alternativ?

Kan man inte göra detta via någon form av plugin som gör samma sak? Så att man tänker sig att effekten är som ett lager ovanpå den rena signalen under tiden som man spelar in, och sedan ha möjligheten att bytta ut den effekten i efterhand. Går det?

Det är det som liksom är hela idén med en DAW :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du nu egentligen? Använder du ingen DAW?? Där provar man ju fram effekter hela tiden och har man otur så kan man hålla på i all oändlighet.

Jo, Cubase. Pratade med min musikaffär idag, som sade att signalen ändå alltid är en ren signal då man spelar in. Fast jag använder ju V-amp och då går ju signalen in med effekter och allt på en gång. Jag får börja spela in utan V-amp då och se om jag hittar några effekter att lägga på i efterhand. Hoppas bara kunna höra effekterna samtidigt som jag spelar in också, vore bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Har man bara en bra grundsignal in på hårddisken så kan man göra väldigt mycket odeskruktivt både hur det låter på själva låten/spåret men även hur det låter i lurarna så man får rätt feeling om det är viktigt för att spela optimalt bäst vid inspelning.

Tidsskillnaden (latensyn) mellan ljudkort och eventuell övrig (kanske även extern) utrustning och inspelningsprogrammet i Rec läget måste kanske justeras något ibland dock.

(kanske ganska vanligt, typ jag gör det alltid på en ny anläggning).

Det vill i realiteten säga att justera ner fördröjningen tillbaka till hörlurarna för ljudet av den digitala simuleringen av det stärkar ljud man valt så det svarar när man lirar eller hur man ska säga.

Säkert olika för olika program och mellan mac och pc men det finns säkert tips på youtube i mängder hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte se att du skrivit vad du har för ljudkort eller om vilken V-Amp du har, men ingen av de V-Amps jag sett verkar ha en riktig Thru-port, så jag skulle verkligen rekommendera en DI-box ändå. Det går att få in signalen ren i Cubase, för att därifrån direkt skicka den till en annan utgång, men (och nu förutsätter jag skamlöst att du har ett vanligt ljudkort utan stora bells and whistles inbyggda) insignalen kommer låta klen & tråkig om du inte har nån form av DI först, och utsignalen till V-Ampen riskerar låta vass & överstyrd om du inte har en re-amp innan gitarr-boxen. Sen har man det här med latency, som kan vara ordentligt själs-dödande för känslan.

Med en DI och ett ljudkort med flera ingångar så kan du spela in signalen rå på en ingång, skicka den till V-Ampen via DI-boxens Thru-port (nåt av ett krav att en sån ska finnas för att det ska funka), och sen in med gitarrboxens signal i en ingång som inte spelas in men spelas upp. Har du mixerbord så blir denna delen sjukt mycket enklare - du kopplar in datorn i en kanal och V-Ampen i en annan - , och Behringer har även såna till en löjligt låg peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...