Jump to content
Annons

Tar datorn skada av att vara i samma rum som instrumenten?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag kommer om några månader att få tillgång till ett rum som kommer fungera som både replokal och liten studio. 

Rummet är inte så stort och jag kommer ha akustiska trummor, gitarrförstärkare och dator för inspelning och mixning där. 

Rummet är tänkt som en tillfällig lösning innan jag får möjlighet att inreda ett större utrymme för en kombinerad inspelnings och mix lösning. Datorn som jag har i min studio är en stationär dator. Och jag undrar om datorn kan ta skada av att stå i ett litet rum tillsammans med bla trummor? Dvs kan det bli vibrationer från trummorna (det spelas mycket rock/metal med dubbla baskaggar bla) som letar sig in i datorn och förstör den? Skakar sönder komponenter/hårddiskar mm? Hur bör jag bäst placera datorn isf? På ett bord? Ställa den på något dämpande underlag? 

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

All elektronik har problem med vibrationer. Bygger man elektronik för fordon så blir det en annan teknik som behövs är för hem elektronik. Dock så förväntar man en längre livslängd på fordon än hem pc. Hur som helst så är det jag skulle vara orolig för är mekaniska hårddiskar. Och är det något man inte vill ska paja så är det diskar. All form av dämpning är bra. Det finns dämpade diskhållare, de är för att dämpa att det kommer ut ljud. Men de fungerar även tvärt om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för era svar.

Det finns dämpade diskhållare, de är för att dämpa att det kommer ut ljud. Men de fungerar även tvärt om.

Vet du vart jag kan hitta sådana diskhållare? Har kollat runt lite men inte hittat något eller så vet jag inte vad jag ska leta efter. 🙂 Jag har 1 st ssd och 2 st mekaniska hårddiskar i min dator. Behövs det dämpande hållare även till ssd disken, eller är dom mer tåliga mot vibrationer än de mekaniska diskarna?

Vi (dvs jobbet) har byggarbetsplats i grannkvarteret, med pålning etc så att hela vårt hus skakar. Datoransvarige har ställt alla servrar på små vibrationsskydd.

Är det ett tjockt vibrationsskydd de står på? Antar att ju tjockare desto bättre. Kanske funkar det att ställa datorn på en tjock sitt-dyna eller skumgummi madrass?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Tjenare!

Kul med ny lokal, man blir ju lite nyfiken på vad du gör för musik nuförtiden!

Så här gjorde jag med min burk. Hängde upp diskarna i elastiska band, funkar kalasbra. Billigt dessutom.  🙂

post-5037-0-12660200-1495272817_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Kul med ny lokal, man blir ju lite nyfiken på vad du gör för musik nuförtiden!

Så här gjorde jag med min burk. Hängde upp diskarna i elastiska band, funkar kalasbra. Billigt dessutom.  🙂

Tjena! 

Det är mest metal med diverse olika influenser det brukar bli. Just nu är jag inne i en period där jag föredrar soundet av akustiska instrument. Har skaffat mig ett piano och två tramporglar så vi får se vad det ger för resultat till musiken. 🙂

Aha, Hänger diskarna löst i banden bara? De fäster inte i chassit någonting? Hur många diskar har du i datorn som hänger så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena! 

Det är mest metal med diverse olika influenser det brukar bli. Just nu är jag inne i en period där jag föredrar soundet av akustiska instrument. Har skaffat mig ett piano och två tramporglar så vi får se vad det ger för resultat till musiken. 🙂

Aha, Hänger diskarna löst i banden bara? De fäster inte i chassit någonting? Hur många diskar har du i datorn som hänger så?

Aha, najs. Tramporgel är trevligt, skulle också vilja ha en.

Japp, diskarna hänger löst enbart i banden. Det är rätt safe, så länge man inte vänder upp och ned på burken och det händer ju inte så ofta. 🙂. Krokarna/hållarna som sitter fast i hårddiken där banden är går dessutom runt ganska långt så det ska mycket till innan bandet hoppar av en krok. Sen är det ju fyra krokar/hållare. Jag har en disk uppsatt så. Hittade alla delar på Bauhaus. Finns säkert några butiker utåt Häggesta som har samma saker.  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, najs. Tramporgel är trevligt, skulle också vilja ha en.

Japp, diskarna hänger löst enbart i banden. Det är rätt safe, så länge man inte vänder upp och ned på burken och det händer ju inte så ofta. 🙂. Krokarna/hållarna som sitter fast i hårddiken där banden är går dessutom runt ganska långt så det ska mycket till innan bandet hoppar av en krok. Sen är det ju fyra krokar/hållare. Jag har en disk uppsatt så. Hittade alla delar på Bauhaus. Finns säkert några butiker utåt Häggesta som har samma saker.  🙂

Ok. Det låter bra det. Då ska jag kolla upp det. Jag har 2 hårddiskar i min burk. Men det bör väl gå att använda band till båda. Bara dom inte tar i varandra antar jag. Tack för tipset! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig tänkt på det här förut, men skulle nog hålla mig till SSD-diskar. Trots allt, fet bas går igenom allt, och även om man skulle hänga upp diskarna så kommer de påverkas direkt av ljudvågorna.
Ingen aning om det är ett reellt problem dock, aldrig haft dator i såna miljöer :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag tror inte du behöver oroa dig, men ställ datorn på ett vibrationsdämpande underlag så ät det inga problem. 

Det kan dessutom minska ljudet orsakat av vibrationer från datorn 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2017-05-22 på 13:06, van Caine säger:

Jag har aldrig tänkt på det här förut, men skulle nog hålla mig till SSD-diskar. Trots allt, fet bas går igenom allt, och även om man skulle hänga upp diskarna så kommer de påverkas direkt av ljudvågorna.
Ingen aning om det är ett reellt problem dock, aldrig haft dator i såna miljöer :-)

Jag gjorde en liten uppdatering av datorn iom flytten till nya lokalen. Så nu har jag enbart ssd diskar i datorn. Satte även in nya fläktar och nätaggregat för att få den tystare. 

 

På 2018-02-01 på 09:28, D Vibe säger:

Jag tror inte du behöver oroa dig, men ställ datorn på ett vibrationsdämpande underlag så ät det inga problem. 

Det kan dessutom minska ljudet orsakat av vibrationer från datorn 🙂

Har ställt datorn på dämpande underlag och även satt lite på sidorna av utrymmet där datorn står för att eventuellt ta upp lite av vibrationerna som kan tänkas leta sig upp där. 

datorn.jpg.648c4ea28903395ba0f29014fe64d94e.jpg
 

På 2018-02-01 på 23:22, AudioEmbryo säger:

Har spelat in 3 fullängdare, repdemos med fullt band på väldigt hög volym

datorn står på en Ikea Ivar-hylla utan nån dämpning 

Hyllan står direkt på golvet (plastmatta)

haft samma dator i 5 år

Låter ju bra det. Då bör jag förhoppningsvis vara rätt säkrad nu. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Henric Svensson säger:

Kommer ihåg när jag var på ett 14-dagars gig på någon Finlandsfärja, har glömt vilken, vibrationerna när båten skulle lägga till/ut tog livet av min diskettläsare till samplern - mindre roligt!

:-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...