Jump to content
Annons

Billiga monitorer förslag


Eld (oregistrerad)

Recommended Posts

Eld (oregistrerad)

Vill skaffa monitorer att använda i en hemmastudio för inspelning, redigering och uppspelning av musik. Jag är ute efter något enkelt och billigt. Jag tittade på thomann, exempelvis dessa https://www.thomann.de/se/swissonic_asm5.htm eller https://www.thomann.de/se/m_audio_av321.htm de senare har även en subwoofer, vilket jag förmodar betyder att de även kan användas som "vanliga" datorhögtalare, man kan också välja att koppla bort basen, vilket jag ser som två fördelar. Vad tycker ni som har erfarenhet av sånt här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är lite svårt att rekommendera ett par monitorer, då smaken är så olika. Men de två du länkade till ser definitivt okej ut, även om jag inte har någon direkt personlig erfarenhet av dem. Men i kategorin "enkelt och billigt" brukar följande par vara väldigt populära (sorterade i prisordningen billigast först):

https://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g3.htm?ref=search_rslt_krk+rokit_322608_0

https://www.thomann.de/se/tannoy_reveal_502.htm

https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_7.htm

(Notera att samtliga av monitorerna finns i olika storlekar.)

Personligen skulle jag vilja slå ett slag för Yamaha HS-7 (eller HS-5 eller HS-8, beroende på ditt rums storlek). De är litet dyrare än de du länkade till (notera att HS7 säljs styckvis), men det är en mycket god investering. Skulle du köpa ett par billigare kommer du med största sannolikhet tvingas köpa ett par nya monitorer inom kort ändå, vilket inte bara innebär att du måste spendera massor av pengar igen, utan att du nu också måste gå igenom processen att "vänja dina öron" vid de nya monitorerna, något som tar lång tid att göra. Därför är det bättre att spendera en extra slant, och få "det rätt" redan från början - åtminstone enligt mig. 🙂  

Ljudet i HS-serien är balanserat, och färgar inte ljudet nämnvärt. De avslöjar många osmickrande detaljer som är lätt att missa med andra monitorer, i synnerhet i den prisklassen. Dessutom finns det sub till HS-serien, men bara som extra tillval. Personligen föredrar jag dock att dubbelkolla bas i hörlurar. 

Om du blir nyfiken finns en väldigt bra tutorial här:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slår också ett slag för Yamaha HS7.

Spara ihop lite mer pengar, och kolla även blocket, de dyker upp som beg. till ok pris.

Till vardags jobbar jag som ljudtekniker och kör liveljud. Men ibland gör jag mina egna radiosändningar, och har byggt ett mobilt kontrollrum. Och där har jag två HS7, jag gillar att dom har ett överdrivet mellanregister. Om det är något, eller någon frekvens som sticker ut i mixen så går det bara inte att missa 😉

HS7 låter inte "snyggt", men de är bra, eller till och med enkla att mixa på. Låter mixen "ok" i HS lådan så låter det riktigt bra i en "snygg" låda 🙂 

Väldigt bra låda till studion för små pengar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hoppar in lite här  🙂 och undrar ifall det nu är så att man (läs jag) vill ha två st. men inte har råd att köpa tex två av dom Tomac Barin länkade till här ovan, då dom säljs styckevis, är då TS länk på Swissonic ändå ett hyggligt alternativ?

Eller vad sägs om ett par bra datahögtalare ist?

Då jag har en liten hemmastudio där jag knåpar ihop nått lite då och då som inte når "den stora massan" utan mest förgyller tillvaron för min familj och mina vänner...(tror jag iaf 🤪  ) så har jag väl inte nått behov av några värstingprylar direkt, men ändå nått bättre än vad jag har nu, en gammal stereo med två stora åbäken till högtalare. Dom funkar bra till film och lite daglig slölyssning på Spotify, men inte till mixning har jag märkt. Och jag vill inte bara köra med lurar, utan vill ha några mindre högtalare som inte tar sån plats, och det ska vara aktiva.

Nån som har nått bra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar in lite här  🙂 och undrar ifall det nu är så att man (läs jag) vill ha två st. men inte har råd att köpa tex två av dom Tomac Barin länkade till här ovan, då dom säljs styckevis, är då TS länk på Swissonic ändå ett hyggligt alternativ?

Eller vad sägs om ett par bra datahögtalare ist?

Då jag har en liten hemmastudio där jag knåpar ihop nått lite då och då som inte når "den stora massan" utan mest förgyller tillvaron för min familj och mina vänner...(tror jag iaf 🤪  ) så har jag väl inte nått behov av några värstingprylar direkt, men ändå nått bättre än vad jag har nu, en gammal stereo med två stora åbäken till högtalare. Dom funkar bra till film och lite daglig slölyssning på Spotify, men inte till mixning har jag märkt. Och jag vill inte bara köra med lurar, utan vill ha några mindre högtalare som inte tar sån plats, och det ska vara aktiva.

Nån som har nått bra förslag?

Hej!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet Swissonic, men de tycks vara omtyckta av de som använder dem. Du skrev att du inte vill spendera mer än 2000 kronor, men om jag vore du skulle jag i sådana fall åtminstone lägga till 98 kronor, och inhandla dessa:

https://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm?ref=search_rslt_m-audio_270907_1

Där får du väldigt mycket högtalare för en väldigt billig peng, och som är väldigt omtyckta och populära, och som du kommer ha stor glädje över lång tid framöver. (Dessutom får du med två stycken isolation pads, och slipper alltså en extra utgift. Plus att det blir gratis frakt.) 

Andra budgetmonitorer jag har personlig erfarenhet av är dessa:

https://www.thomann.de/se/mackie_cr4.htm?ref=search_rslt_mackie+cr_344967_3

De är väldigt enkla att ha att göra med, och låter fullt godkänt för sin prislapp. Du får även här med ett par isolation pads, och du behöver inte ett externt ljudkort för att koppla in dem. 

(De finns även i mindre samt större varianter.) 

Du hittar en bra tutorial här:

När det gäller att göra musik i vanliga datorhögtalare får jag tyvärr lov att säga att det är ganska knöligt att mixa på sådana, då datorhögtalare ofta "färgar" ljudet väldigt mycket, vilket innebär att musiken du mixar med största sannolikhet kommer att låta magiskt bra just i datorhögtalarna, men katastrofalt i alla andra högtalare. Det bästa att använda när man mixar är alltid så "ofärgade" och "neutrala" monitorer som möjligt.  

Hoppas det gav något! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av Genelec 8010?

Kommer befinna mig på resande fot ett längre tag och skulle behöva ett par riktiga monitorer som är relativt portabla. Basen får ju givetvis lida men tänker att det går att fixa med lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen skulle jag vilja slå ett slag för Yamaha HS-7 (eller HS-5 eller HS-8, beroende på ditt rums storlek). De är litet dyrare än de du länkade till (notera att HS7 säljs styckvis), men det är en mycket god investering.

+1

Min rekommendation ligger på HS-8. Jobbar mycket i ett HS80 (föregångaren) 5.1-system med en HS10 sub själv, och även om man får säga att de kan vara lite svårplacerade om man har otur - de gillar exempelvis verkligen inte att komma för nära väggen - så är de allt annat än smickrande.

Särskilt diskanten är något jag aldrig hört på andra monitorer i samma prisklass förut!

Nackdelen är dock åt andra hållet, men det gäller iof de flesta monitorer i den här storleken: Basen går inte under 50Hz på HS80, och ännu högre på de mindre modellerna. Du vinner här mer på att kolla lågbasen i bra hörlurar än att försöka styra upp den med sub-bas, något som iof kan göras, men det är svårt att få det fas-rätt och rakt. Beyerdynamic DT250 exempelvis är väldigt nice till bas-kollar. Är du dock duktig på att ställa in placeringar och lyssna dig till en rak frequensgång så är det absolut görbart dock. Har det så själv på de tre främre HS80, även om jag dessutom har två primära lyssningssystem till, två olika hörlurs-typer, och en hel hög konsument- och lofi-prylar att testa mixen i.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet Swissonic, men de tycks vara omtyckta av de som använder dem. Du skrev att du inte vill spendera mer än 2000 kronor, men om jag vore du skulle jag i sådana fall åtminstone lägga till 98 kronor, och inhandla dessa:

https://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm?ref=search_rslt_m-audio_270907_1

Där får du väldigt mycket högtalare för en väldigt billig peng, och som är väldigt omtyckta och populära, och som du kommer ha stor glädje över lång tid framöver. (Dessutom får du med två stycken isolation pads, och slipper alltså en extra utgift. Plus att det blir gratis frakt.) 

Andra budgetmonitorer jag har personlig erfarenhet av är dessa:

https://www.thomann.de/se/mackie_cr4.htm?ref=search_rslt_mackie+cr_344967_3

De är väldigt enkla att ha att göra med, och låter fullt godkänt för sin prislapp. Du får även här med ett par isolation pads, och du behöver inte ett externt ljudkort för att koppla in dem. 

(De finns även i mindre samt större varianter.) 

Du hittar en bra tutorial här:

När det gäller att göra musik i vanliga datorhögtalare får jag tyvärr lov att säga att det är ganska knöligt att mixa på sådana, då datorhögtalare ofta "färgar" ljudet väldigt mycket, vilket innebär att musiken du mixar med största sannolikhet kommer att låta magiskt bra just i datorhögtalarna, men katastrofalt i alla andra högtalare. Det bästa att använda när man mixar är alltid så "ofärgade" och "neutrala" monitorer som möjligt.  

Hoppas det gav något! 🙂

Hej och tack för ditt svar och dina tips, som faktiskt innehöll förslag som ligger inom min budget (nåja...98:- över iof, men har några burkar jag kan panta så det ska nog ordna sig  😛 )

Allt för ofta så brukar förslag på diverse prylar man frågar om skena iväg i pris....

 "Personligen gillar jag dom här, kostar bara några tusen mer än din budget, men oj vad nöjd du kommer bli..."  (men inte min familj som några år framåt får nöja sig med nudlar...FRÅN TOKYO...)

  "Om jag vore dig skulle jag vänta och spara tills jag hade råd med dessa klassiker...." (Eh...fast jag vill ju ha nu, inte om så där 5-10 år...)

 "Dom här skulle jag köpt, kostar bara 40 miljarder mer, men dom är SÅÅ feta och du kommer bli SÅÅ nöjd..." (Ja men dom tar jag....tjolahopp för det förslaget...)

Eller den gamla klassikern:

 "Hej, nån som har tips på nån bra Ibanez för ca 5000?"

 "Här har du nått intressant, Fender strata för 27000"

 "Kollat på ESP?"

 "Varför just Ibanez? Bättre med ukulele, det har jag och är SÅÅ nöjd"

Nu är det ju inte några såna exempel i denna tråden, även om en del förslag vandrar iväg uppåt i pris, men det är ju inte extremt, så hoppas inte nån tar illa upp då jag inte menar nån specifik 😕    

Jaja, nog om det nu.

För att återgå till ämnet så en liten fråga ang dom du länkade till, och även andra modeller: Vad är det för skillnad på dom ljudmässigt?

Som jag förstått, och som du också skriver om ex datorhögtalare, så färgar "vanliga" högtalare ljudet på olika sätt, vilket gör det svårt att få en mix att låta bra i många olika högtalare, men att studiomonitorer är mer "ärliga" och ofärgade och på så vis är det lättare att höra missljud i olika frekvenser osv.

Men om det nu är så, då borde det ju betyda att alla studiomonitorer låter likadant och att det inte spelar nån roll vilka man väljer? Ja förutom då om man vill ha större och djupare bas kanske man väljer större tum, men vad finns det mer att titta på på dom olika modellerna?

Varför väljer vissa ett märke framför ett annat, om nu alla ska vara "ofärgade"?

Varför finns det så mycket att välja på här i livet? Tänk vad lätt allt hade varit om det bara funnits en modell av alla saker.

VARFÖR FINNS BÅDE AFTONBLADET OCH EXPRESSEN???  🤪  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...