Kort svar: Det man tycker är kul och är bra på att göra.
Längre svar:
Det är lätt att bli frestad att börja göra s.k. "corporate music" (om man kollar försäljningssiffror) vilket egentligen inte är en genre, men räknas som det i många bibliotek. Det är enkel bakgrundsmusik med precis rätt sound och variation för att fungera till tusentals olika projekt.
Tusentals kopior kommer ut varje vecka och de få som har tur att börja sälja mycket kan dra in massor, men de flesta försvinner i mängden. Du kanske säljer några licenser första veckan men sedan ersätts den av något likadant i sökmotorerna.
För mig har låtar jag tycker är kul att göra funkat bäst, och det innebär musik med mer identitet, allt från elektroniskt till akustiskt och klassiskt. En mer unik låt (men som ändå passar bra till video/spel) kan sälja bra under längre tid har jag märkt, men har inte lika snabb start.
Det mesta säljer faktiskt i någon mån. Kolla reklamer, vloggar, trailers, spel etc. och se vad de använder.
Om en låt råkar komma med i en större YouTube-video, mobilspel eller liknande kan den också få ett nytt liv som gammal hederlig lyssningsmusik. Alltså på Spotify/iTunes. Har en del sådana låtar där folk som älskar spelet/videon söker reda på låten och det kan bli några tusen till den vägen.