Jump to content
Annons

Tomac Barin

Medlem
  • Antal inlägg

    7
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man

Min musik online

  1. Jag är definitivt ingen expert, men i mina öron låter det faktiskt väl godkänt redan. Det finns ett UNS av "muddiness" där som borde gå att skala bort; och kanske lite mer "air" hade inte skadat, men överlag tyckte jag det lät riktigt bra. Det lät väldigt "stort" här hemma, vilket är positivt. Kan ju också tipsa om att Greg Wells populära pianoplugin (Waves) är på rea just nu: http://www.waves.com/plugins/greg-wells-pianocentric#greg-wells-pianocentric-tutorial-and-demo
  2. Hej! Jag har tyvärr ingen erfarenhet Swissonic, men de tycks vara omtyckta av de som använder dem. Du skrev att du inte vill spendera mer än 2000 kronor, men om jag vore du skulle jag i sådana fall åtminstone lägga till 98 kronor, och inhandla dessa: https://www.thomann.de/se/maudio_bx5_d2.htm?ref=search_rslt_m-audio_270907_1 Där får du väldigt mycket högtalare för en väldigt billig peng, och som är väldigt omtyckta och populära, och som du kommer ha stor glädje över lång tid framöver. (Dessutom får du med två stycken isolation pads, och slipper alltså en extra utgift. Plus att det blir gratis frakt.) Andra budgetmonitorer jag har personlig erfarenhet av är dessa: https://www.thomann.de/se/mackie_cr4.htm?ref=search_rslt_mackie+cr_344967_3 De är väldigt enkla att ha att göra med, och låter fullt godkänt för sin prislapp. Du får även här med ett par isolation pads, och du behöver inte ett externt ljudkort för att koppla in dem. (De finns även i mindre samt större varianter.) Du hittar en bra tutorial här: När det gäller att göra musik i vanliga datorhögtalare får jag tyvärr lov att säga att det är ganska knöligt att mixa på sådana, då datorhögtalare ofta "färgar" ljudet väldigt mycket, vilket innebär att musiken du mixar med största sannolikhet kommer att låta magiskt bra just i datorhögtalarna, men katastrofalt i alla andra högtalare. Det bästa att använda när man mixar är alltid så "ofärgade" och "neutrala" monitorer som möjligt. Hoppas det gav något! 🙂
  3. Detta är en vansinnigt svår fråga, och jag har personligen inget bra svar, faktiskt. Men jag skulle ändå vilja säga att det vore kul om du uppdaterar den här tråden med information allteftersom, för det vore minst sagt intressant att se hur den här historien utvecklas. Hoppas det löser sig för dig.
  4. Först vill jag säga att det var en vansinnigt bra låt på din kanal. Tummen upp! 🙂 Gällande pianoplugins använder jag främst Piano V från Arturia: https://www.arturia.com/products/analog-classics/piano-v/overview Det kostar 199 euro, och du får väldigt, väldigt mycket piano för de pengarna - för att inte tala om möjligheter. Du kan tweeka vilket typ av piano du vill spela på, vilket typ av rum pianot skall spelas i, olika typer av mikrofoner, et cetera. En sak jag personligen ogillar med pianoplugins är att de flesta låter så "välputsade" och "perfekta"; de är inspelade i fina studios med fantastiska mikrofoner av producenter i toppklass. Visst har det storslagna ljudet sin plats i vissa låtar, men ibland vill man ha något mer "personligt". Något som knorrar lite mer. Som har lite mer... karaktär över sig. Det är där Piano V kommer in i bilden: det är helt enkelt perfekt när du vill fixa ett realistiskt pianoljud som dryper av karaktär och känsla. (Och när du vill ha det storslagna, felfria pianoljudet går givetvis det också att fixa med Piano V.) Här är en bra tutorial: Angående att göra ljudet mer verklighetstroget: Prova att använda mer saturation, som exempelvis tape emulation. Jag brukar ofta använda det ganska ordentligt, för att göra mjukvarusynthar lite mer "analoga" i ljudet, och har noterat att det funkar väldigt bra på mjukvarupianos också: de låter lite, lite mer trovärdiga. Om du inte redan äger någon form av tape emulation rekommenderar jag den från Slate väldigt varmt: http://slatedigital.com/store-virtual-tape-machine/
  5. En av de minsta, mest portabla lösningarna jag känner till är IK Multimedias IRIG2. Ljudkvaliteten är inte överväldigande, men definitivt väl godkänd som nödlösning på resor, et cetera. Den är främst gjord för iPads, men går att koppla in till en Macbook också. Du hittar den för 399 riksdaler här: http://www.djservice.se/artikel/ik-multimedia-irig-2 Sweetwater har en fin tutorial här:
  6. Det är lite svårt att rekommendera ett par monitorer, då smaken är så olika. Men de två du länkade till ser definitivt okej ut, även om jag inte har någon direkt personlig erfarenhet av dem. Men i kategorin "enkelt och billigt" brukar följande par vara väldigt populära (sorterade i prisordningen billigast först): https://www.thomann.de/se/krk_rp5_rokit_g3.htm?ref=search_rslt_krk+rokit_322608_0 https://www.thomann.de/se/tannoy_reveal_502.htm https://www.thomann.de/se/yamaha_hs_7.htm (Notera att samtliga av monitorerna finns i olika storlekar.) Personligen skulle jag vilja slå ett slag för Yamaha HS-7 (eller HS-5 eller HS-8, beroende på ditt rums storlek). De är litet dyrare än de du länkade till (notera att HS7 säljs styckvis), men det är en mycket god investering. Skulle du köpa ett par billigare kommer du med största sannolikhet tvingas köpa ett par nya monitorer inom kort ändå, vilket inte bara innebär att du måste spendera massor av pengar igen, utan att du nu också måste gå igenom processen att "vänja dina öron" vid de nya monitorerna, något som tar lång tid att göra. Därför är det bättre att spendera en extra slant, och få "det rätt" redan från början - åtminstone enligt mig. 🙂 Ljudet i HS-serien är balanserat, och färgar inte ljudet nämnvärt. De avslöjar många osmickrande detaljer som är lätt att missa med andra monitorer, i synnerhet i den prisklassen. Dessutom finns det sub till HS-serien, men bara som extra tillval. Personligen föredrar jag dock att dubbelkolla bas i hörlurar. Om du blir nyfiken finns en väldigt bra tutorial här:
×
×
  • Skapa ny...