Jump to content
Annons

Rekommendera mätmikrofon och mätprogram för analys av rum


derfkir

Recommended Posts

Har tänkt att ge mig ut på djupt vatten och mäta mitt planerade mixrum på egen hand, innan jag ska bygga basabsorbenter. Blir troligen resonerande membranabsorbenter.

Kan ni rekommendera en lämplig mätmikrofon i budgetklassen? Duger de billigaste på thomann?

https://www.thomann.de/se/superlux_ecm999.htm

Finns det något billigt/gratis program att beräkna frekvenser m.m.

Vad bör jag tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha lite mer kvalitet så är UMIK-1 från MiniDSP ett bra alternativ. Varje mick testas i ett lab och en kalibreringsfil skapas vilken motverkar mickens frekvensrespons vilket gör att mätningen blir rakare. Den kopplas rätt in i datorn via USB och REW känner igen den och kalibreringsfilen automatiskt. Men den är dyrare såklart. Den skickas från hong kong så det blir tullavgift också. 311 spänn fick jag betala. Så totalt pris för den blir 1259 spänn med frakt och tull.

Har hört att Behringers mic inte är vad den varit, annars brukar den rekommenderas. Superluxen har jag ingen aning om hur bra den funkar men vill du få ett hum om hur rummet ser ut så funkar säkert den!

Och jag sällar mig till skaran och rekommenderar REW. Mycket bra program och gratis också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...