Jump to content
Annons

Kommer min dator fungera bra för musikskapande..?


Jizzen

Recommended Posts

Min gamla dator som jag använt för musikskapande med Cubase vill inte längre starta (verkar vara stendöd), så jag funderar nu på att flytta över mitt Audiophile 2496 ljudkort till min andra nyare dator istället. Den nyare datorn plockade jag ihop själv hos inet för lite mer än två år sedan och är hyfsat kraftfull med Intel Core i7 4790K 4GHz processor, 32 GB Corsair CL9 1600 MHz internminne, 550 W nätaggregat och två hårddiskar (SSD+SSHD). Kraft i maskinen bör det alltså finnas tillräckligt av, men däremot är jag lite osäker på hur mitt moderkort ASUS Z97-A ATX kommer att lira ihop med t.ex. nyaste Cubase eller andra liknande program. Vad tror ni..kommer det att fungera? 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det enda som jag minns förut var ett problem var vilket chipset som satt i. Det var förr problem med nForce-chipset men det kanske inte ens finns kvar längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu monterat ljudkortet i min nya dator, men tyvärr visas inte det i enhetshanteraren när jag tar en titt där. Dessutom har jag förstått att det inte finns drivrutiner för Audiophile 2496 till Windows 10 heller. Dock har en del lyckats få det att fungera med t.ex. drivrutin 6.0.3. Det här ser ut att bli knepigare än vad jag hade tänkt mig från början. Ska ta och demontera och sedan montera dit ljudkortet igen för att se ifall det hjälper. Har ni annars några tips för att få det att fungera?

EDIT: Nu hittade jag faktiskt ljudkortet i enhetshanteraren - det fanns visst under "Ljudstyrenhet för multimedia". Dock står det "Okänd" som tillverkare och att inte drivrutinen är installerad (jag provade att installera version 6.0.3).

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes...på M-Audio:s hemsida hittade jag en senare version av drivrutinen (version 6.0.8) och med den installerad dök i alla fall Audiophile 2496 upp i enhethanteraren där det står att det ska fungera korrekt. Får hoppas på det nu.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Drivrutiner till utrustning kan vara ett problem men jag är ganska säker på att alla moderna datorer eller hårdvara fixar att spela in eller göra musik på. Är det för analaog inspelning med mickar även mångkanal så gick att göra även ganska gamla anläggningar, min första var en pentium4 maskin och folk hade gjort musik med äldre grejor än det länge då.

Dessvärre så har den här ständiga uppdateringshysterin hos microsoft och apple gjort att man åker på att byta hårdvara ibland då drivrutiner inte uppdateras. Det gör att en riktigt bra dator kan bli totalt värdelös på bara några år och det mest vansinniga är att man inte ens kommer ut på nätet utan strul och betala räkningarna med en gammal webläsare är bara att glömma.

Men datorn i sig klarar att göra proffesionella musikinspelningar med typ 10 knaler på rec och lite pluggar i realtid samt mix och mastering av ganska stora projekt (den har tillräcklig kapacitet som de flesta amatörer som jag behöver i alla fall) beroende på kvalite/ upplösning även till viss del video.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner till utrustning kan vara ett problem men jag är ganska säker på att alla moderna datorer eller hårdvara fixar att spela in eller göra musik på. Är det för analaog inspelning med mickar även mångkanal så gick att göra även ganska gamla anläggningar, min första var en pentium4 maskin och folk hade gjort musik med äldre grejor än det länge då.

Dessvärre så har den här ständiga uppdateringshysterin hos microsoft och apple gjort att man åker på att byta hårdvara ibland då drivrutiner inte uppdateras. Det gör att en riktigt bra dator kan bli totalt värdelös på bara några år och det mest vansinniga är att man inte ens kommer ut på nätet utan strul och betala räkningarna med en gammal webläsare är bara att glömma.

Men datorn i sig klarar att göra proffesionella musikinspelningar med typ 10 knaler på rec och lite pluggar i realtid samt mix och mastering av ganska stora projekt (den har tillräcklig kapacitet som de flesta amatörer som jag behöver i alla fall) beroende på kvalite/ upplösning även till viss del video.

Japp, datorer och drivrutiner kan vara ett gäller..likaså gamla programvaror. Mitt uråldriga Cubase SE verkar inte fungera på min "nya" dator. Har försökt starta upp det ett par gånger, men båda gångerna fryser det. Antar att det inte är kombatibelt med Windows 10. Det blir nog till att se över sina programvaror helt från grunden tror jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Typiskt ilandsproblem det gamla går inte med det nya idiotiskt helt enkelt. Men din gamla dator låter den inget när du startar den inga beep signaler alls? Det kanske är nätagget eller nåt annat lätt fel, kolla hårddisken från den i din nya om den verkar hel så den ska funka eller ej. Jag menar så att du har ett system under tiden som du uppgraderar din nya maskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt ilandsproblem det gamla går inte med det nya idiotiskt helt enkelt. Men din gamla dator låter den inget när du startar den inga beep signaler alls? Det kanske är nätagget eller nåt annat lätt fel, kolla hårddisken från den i din nya om den verkar hel så den ska funka eller ej. Jag menar så att du har ett system under tiden som du uppgraderar din nya maskin.

Nä, den gamla datorn verkar helt död. Inget som helst ljud ger den ifrån sig. Jag har nog bara startat upp den en eller ett par gånger dem senaste två åren, men då fungerade den perfekt. Så jag har ingen aning om vad som kan ha hänt med den sedan jag hade den igång senast. Kanske ska testa en annan nätkabel förresten!? Kanske är inte problemet svårare än att det är den som är kaputt..

Edit: Det var inte nätkabeln i alla fall..

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag köpte ett beggat gigabyte moderkort ga ep45 ud3r till ett projekt. Har haft liknande moderkort förr och det är ett socket 775 kort. Dessa moderkort från den hör tiden var bra som fan och det går bland annat att installera dåtidens mac os på dom. Dessutom så ska det gå att byta processor till en riktig 4 kärnig xeon processor på dom. Jag har gjort det på en annan liknande ga mobo tidigare och ska jag göra på den hör också. Detta för att kunna köra maskinen igen dvs den nya beggade jag köpte med alla gamla program jag körde då. Snacka om dejavu när jag bootade upp den från en gamnal hårddisk jag hade liggandes från dom gamla maskinerna jag hade då.

Med xeon processorn i så räknar jag med att den går upp i prestanda och stabilitet kanske det även går att överklocka den lite. Som grädde på moset hittade jag en browser som faktiskt rullar på bra på det gamla snow leopard oset men det är stopp på banken dom gillar inte den utan vill ha nya chrome safari eller firefox eller liknande på pc sidan. Men till allt övrigt verkar det som att den webläsaren funkar bra även filmer från youtube etc.

Så det kan vara ide att kolla upp en gammal dator om det går att hotta upp den lite mera än att bara stoppa i mera minne och en SSD istället för en HDD.

Jag har en q6600 och snart en 68... Extreme nånting processor för socket 775 om nån vill köpa.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en snart fem år gammal dator, med Asus-moderkort, nu med Windows 10.

Finns inga nya Windows 10-drivrutiner till mitt ljudkort heller, M-Audio Profire. Fungerar dock bra med de gamla som installerades för några år sedan.

Att byta till SSD och trycka in mer RAM gjorde underverk på den några år gamla laptopen. Från seg till hyfsat bra prestanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, den gamla datorn verkar helt död. Inget som helst ljud ger den ifrån sig. Jag har nog bara startat upp den en eller ett par gånger dem senaste två åren, men då fungerade den perfekt. Så jag har ingen aning om vad som kan ha hänt med den sedan jag hade den igång senast. Kanske ska testa en annan nätkabel förresten!? Kanske är inte problemet svårare än att det är den som är kaputt..

Edit: Det var inte nätkabeln i alla fall..

Mycket kan strula, men även en så enkel sak som oxid i kontakter kan döda en dator effektivt om man har otur. Meckigt att felsöka dock om man inte har lite reservdelar eller en massa tid. Låter dock som du kan din väg runt inkråmet på en burk, så du skulle ju även kunna montera ner hela burken, kolla om du ser nåt särskilt, svabba alla kontakter  hårdhänt (men absolut inte så hårt att något ens teoretiskt riskerar att skadas, givetvis) med isopropanol, och montera ihop den igen!

Trist när gamla saker förlorar stöd. Förståeligt att tillverkarna inte vill lägga tid och pengar på nåt de inte sålt på väldigt länge och som kanske inte ens har stöd i moderna burkar, men irriterande när det är saker man vill fortsätta leka med. Har en hel bananlåda full med gamla osupportade kort....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är inte att rekommendera om man kan undvika det, ibland kan det ställa till feta problem man aldrig hade fått med uppdaterade drivrutiner, men faktum är att jag själv använder ett gammalt Focusrite Saph LE i min hemma-burk till att skicka digitalt via S/P DIF till mitt digitala lyssnings-system.Ska köra Prism i studion, men här är det inte ekonomiskt försvarbart (än), så jag rafsade åt mig vad jag hade liggande. Den här klossen förlorade support iom Windows 7, men jag kör den på WIn 8.1 med fett mycket hårdare stabilitet än jag hade på mina gamla vidriga Lynx-Kort! Och de kostade 12 gånger mer per styck och hade fullt stöd upp till Win 10.

Skulle det inte fungera med ditt Audiophile så är det värsta som kan hända att du måste ominstallera datorn, eller i bästa fall bara avinstallera ljudkortet och tvingas köpa nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Strul var ordet!

Ljudkortet är enligt Windows installerat då operativsystemet säger att det fungerar korrekt. Dock fungerade det inte att installera mitt gamla Cubase SE..ej heller lyckades jag installera mitt Sampletank LE. Däremot gick det att installera gratisversionen av Sampletank 3 efter att jag hade laddat ner det..och sedan använda mitt Sonic Synth-bibliotek geom Sampletank. Men då visade det sig att jag har lite för mycket latency när jag spelar på mitt klaviatur (dock ingen latency ifall jag med musen klickar på sampletank-tangenterna eller använder mitt tangentbord som keyboard).

När jag då öppnar upp properties för ljudkortet så är allt låst där..jag kan alltså varken ändra sample rate, antalet bits, channels eller latency. Dessutom står det att Audiophile-kortet är "not connected" (trots att alltså Windows säger att det fungerar korrekt). I en annan panel (M-Audio Delta Control Panel) kan jag ändra buffertstorleken (som just nu står på 128), men det är i princip det enda. Jag antar att detta har att göra med att jag inte har någon drivrutin för ljudkortet till Windows 10, utan har fått nöja mig med att ladda ner den senaste drivrutinen som finns (som är tänkt för Window 7), eller!?

Jag tröttnade och packade ner mina två klaviatur och alla mjukvaror samt stoppade undan grejorna för att slippa se dem. Tänkte helt enkelt strunta i det hela. Men idag plockade jag dock fram det lilla USB-keyboardet igen och kopplade in det för att göra ett nytt försök. Jämfört med mitt tunga 88-tangenters stage piano och 88-tangenters USB-keyboard så är det lilla 49-tangenters klaviaturet rätt mycket smidigare att hantera..lätt att ta fram och sätta undan när lusten för att skapa musik infinner sig. Framför allt blev det ännu smidigare idag när jag kör midi och strömförsörjning vis USB istället för separat strömförsörjning via nätkabel och midi genom midisladdar till ljudkortet. Så..om jag bara kunde få bukt med latencyn också så vore det kanon. Men det lär väl bli svårt att göra något åt den utan att skaffa ett nytt ljudkort som har drivrutiner för Window 10 antar jag!?   

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

En ide kan ju vara att göra en dualboot på maskinen så du har win 10 till det som du behöver win 10 till och en hårddisk för musik med ditt gamla os win 7 eller vad du hade på den gamla maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du valt m-audios drivrutiner i mjukvaran som du spelar?

Var kanske inte så tydlig i mitt förra inlägg, men det är så att jag ännu inte har något sequenserporgram som fungerar. Mitt urgamla Cubase SE gick inte installera på Windows 10 och jag har ännu inte skaffat något annat program. Däremot har jag laddat ner gratisversionen av Sampletank 3 genom vilket jag spelar upp ljuden i Sonic Synth-biblioteket. Det är alltså där jag får lite latency. Men det kanske är så att jag får bukt med problemet ifall jag skaffar Cubase Elements och gör eventuella inställningar i det programmet?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

HA...problemet löst! Det var ju just det man behövde göra..välja M-Audios drivrutiner i Sampletank. Visste inte att man behövde göra det i Sampletank. Nu verkar latencyn vara borta - härligt. Tack! 🙂

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

HA...problemet löst! Det var ju just det man behövde göra..välja M-Audios drivrutiner i Sampletank. Visste inte att man behövde göra det i Sampletank. Nu verkar latencyn vara borta - härligt. Tack! 🙂

Gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det var gött det. Vad gäller sequnserprogram så lutar det åt att jag skaffar Cubase Elements då jag sedan 1995 har använt just Cubase. Tror det är det vettigaste för min del. Men med det sagt utesluter jag inte andra program riktigt ännu!  🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...