Jump to content
Annons

crossfades som ändrar sig?!?


Bullerbyn

Recommended Posts

Har ett projekt som jag arbetar med just nu med 5 olika låtar i olika tempon. Håller på att editera trummorna bla. och lägger crossfades i diverse klipp. Har dock upptäckt att de crossfades jag gjort inte tycks stanna kvar? T.ex. jobbar med en låt som ligger på 155bpm där jag ordnat till alla klipp osv för att sedan gå vidare till nästa låt.

När jag sedan gått tillbaks till samma låt för att fortsätta med t.ex. gitarrer osv. så upptäcker jag att de jäkla crossfades som jag gjorde innan tycks ha flyttat på sig och dragits isär? Blir tokig på detta. vad har jag missat? Sparar kontinuerligt förövrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gör du crossfades manuellt eller med kortkommando? 

När jag gör manuella crossfades händer det ibland att jag råkar markera mer än det klipp/region jag tänkt jobba med, och flyttar in och utpunkter för fler klipp samtidigt. 

Det kan ställa till det en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med snabbkommando, markerar filer och sen trycker X. Ser att det verkligen blivit en crossfade å går vidare. Det verkar som om det ballar ur när jag skiftar mellan olika tempon?

Alltså att jag jobbar i en låt, i ett projekt, i ett visst tempo å sen byter låt samt tempo. När jag sen byter tillbaka till den förra låten jag nyss jobbade med har crossfadarna helt plötsligt glidit isär och där det förut satt en crossfade är nu de bägge parterna 2 med varsin vanlig fade på varje liksom. Väldigt märkligt.

Gjorde klart ett gigantisk trumparti igår där allt var fixat med crossfades (säkerligen ett par hundra klipp) och idag när jag ställer in rätt tempo och ska gå igenom å lyssna så är crossfadarna helt muppiga.

Istället för crossfades så är det istället vanliga fades, i varje klipp, i trummorna vilket givetvis låter helt vansinnigt. Har upptäckt detta fenomen ett flertal gånger nu och att sitta och göra om samma partier hela tiden är inte kul. Jag är extremt noga med att spara förövrigt, nästan manisk. ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det här låter ju oroväckande, vad säger steinberg forum/support om dessa instabila crossfades?

Vilken verson av Cubase använder du, har du sagt det?

Steinbergsupporten är knappast känd för att vara bra. I C7 så slutade crossfade bara att fungera och när jag sökte så var det andra som hade råkat ut för det och hjälpte inte att ominstallera. Inte haft något strul själv med 8.5 och får se hur det fungerar under 9:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Om du ändrar tempot så flyttas väl även även själva klippen. I och med det så tas crossfaden bort då klippen i fråga inte längre ligger mot varandra. Enklast är väl att skapa ett tempotrack först där du anger alla olika tempon mellan låtarna och sedan sätter igång med själva redigeringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ändrar tempot så flyttas väl även även själva klippen. I och med det så tas crossfaden bort då klippen i fråga inte längre ligger mot varandra. Enklast är väl att skapa ett tempotrack först där du anger alla olika tempon mellan låtarna och sedan sätter igång med själva redigeringen?

Jag är med på hur du menar men när jag ändrar tillbaks till rätt tempo så varför är då vissa crossfades korrekta? Då kan man alltså inte jobba på detta sätt alltså? Med flera olika låtar i olika tempon i samma projekt?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...