Jump to content
Annons

Hjälp mig välja två UAD pluggar (innan 14:e sept)


Greenlight

Recommended Posts

Annons

Manley voxbox unison är öron orgasm iallafall. Jag körde demo på både voxbox och neven och manleyn vann med hästlängder enligt mig. Dock har jag en redan rätt mid rik mikrofon (neumann u67) vilket enligt mig inte passade lika bra med neve pre'n pga att den ochså har mycket mids.

Alla manleys grejer är sjukt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Manley voxbox unison är öron orgasm iallafall. Jag körde demo på både voxbox och neven och manleyn vann med hästlängder enligt mig. Dock har jag en redan rätt mid rik mikrofon (neumann u67) vilket enligt mig inte passade lika bra med neve pre'n pga att den ochså har mycket mids.

Alla manleys grejer är sjukt bra!

Ah. Tack. Verkar ju vara en superlåda som man kan ha till allt. Lyssnade på prov. Lät bra.

Funderade på Fairchild kompressorn + Lexicon 224 reverbet. Men Manley Voxbox verkar mer användbar.

Hm

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilken beslutsångest

Jag behöver ju en bra signalkedja. Har bara en preamp. Är inte en kompressor och reverb ett måste?

Eller kanske bättre att köpa Valhalla reverb för 500 kr och hoppa Lexicon från UAD? Låter de lika bra?

Jag har så många frågor?

Prioritera. Vilket verktyg har du inte redan? har du alla verktyg är det ju inte så viktigt.

Om du ska prenumerera på slates everything bundle som jag rekomenderar behöver du inte köpa 1176 från uad tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Eller kanske bättre att köpa Valhalla reverb för 500 kr och hoppa Lexicon från UAD? Låter de lika bra?

Öh, det är väl bara ladda ner demon och testa och jämföra eller?

Lägg pengarna på reverb/delay.. EQ´s är mest mumbo jumbo

Instämmer där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det mesta av UAD:s pluggar. Många är riktigt bra och en del kan jag klara mig utan.

Mina favoriter som jag absolut inte skulle vilja vara utan är:

LA3 kompressor: Riktigt bra till sång! Jobba mjukt och tillför värme. Påminner något om Universel Audio 610 Mk ll Compressor.

Oxford EQ: Tillför ett "soft skimmer". Riktigt bra till sång och som mastringsplugg framförallt. Tillför "det lilla extra".

UAD Precition Limiter: Jobbar mjukt, mjukar upp, tillför värme. Extra viktig i en hård digital mix.

Du kommer inte bli besviken om du väljer de här 3, men allt efter behov 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat det mesta av UAD:s pluggar. Många är riktigt bra och en del kan jag klara mig utan.

Mina favoriter som jag absolut inte skulle vilja vara utan är:

LA3 kompressor: Riktigt bra till sång! Jobba mjukt och tillför värme. Påminner något om Universel Audio 610 Mk ll Compressor.

Oxford EQ: Tillför ett "soft skimmer". Riktigt bra till sång och som mastringsplugg framförallt. Tillför "det lilla extra".

UAD Precition Limiter: Jobbar mjukt, mjukar upp, tillför värme. Extra viktig i en hård digital mix.

Du kommer inte bli besviken om du väljer de här 3, men allt efter behov 😎

Tack. Bra tips.

LA3 tänkte jag köpa hur som helst. Den måste man väl ha. Men den är ganska billig och jag har en kupong på 50$ så det går att få loss den för ca 800 kr.

Känns ju som att man vill ta de dyraste som man inte har råd med i vanliga fall.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

LOL

Du svarar ju inte på följdfrågor

Ah tänkte inte.

Det jag är ute efter är en bra signalkedja främst för inspelning av sång och gitarr. Både el och akustisk.

Idag har jag bara Neve 1073 preampen av UADs pluggar plus några som följde med:

UA 610-B Tube Preamp and EQ

Raw Distortion Plug-in

Softube Amp Room Essentials

1176SE / LN Classic Limiting Amplifiers (Legacy)

Pultec Pro Equalizers (Legacy)

Teletronix LA-2A Classic Leveling Amplifier (Legacy)

Precision Mix Rack Collection and RealVerb Pro

Legacy är väl den första lite sämre varianten.

Egentligen skulle det räcka med LA3 och sen köpa Valhalla reverb (som låter likvärdigt med Lexicon 224)

Då skulle jag komma undan med ca 1300kr. Men eftersom jag är en köptorsk så gick jag på den om 2 för 299$. Ångrar mig lite.

Funderar på Fairchild kompressor paketet som kostar 299$ samt Lexicon 224 verb som kostar 249$ (tror jag)

Men en bra EQ vore ju bra förstås.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta sidospåret men, var hittade du dealen med två pluggar för $299?

I samband med hårdvaruköp?

Det kom ett mail. Antar att det är för att jag har en Apollo Twin Duo.

Det verkar som att de är något på gång med UAD. De rear många grejor, skickar kuponger och har paketdealar.

Kanske ska de byta system snart och vill suga ut så mycket som möjligt innan nästa generation eller uppdateringar. Har en känsla av att de är riktigt giriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tack, dom är rejält giriga. Kör med fulspel så det stänker om det. Hatar dom jävla hyenorna.

Jag hade tre stycken UAD-1 i min gamla Powermac. Då kunde man byta in dom gamla korten i närmsta musikaffär och få nån slant för dom om man då köpte ett UAD-2. Vilket jag gjorde. Det var naturligtvis en deadline på detta så man hade ju inget val än att slå till. Dessutom så köpte jag mig en ny Mac Pro då min gamla Powermac hade fått sig en strömspik och lagt ner.

Med detta så ska det också påpekas att UAD-2 gick över till PCI-E (gjorde det redan på UAD-1-tiden) Men mina kort var vanliga PCI.

Skillnaden ligger i själva kontakten.

Hur som helst så fick jag några tusen för mina kort och jag slog då till på ett QUAD. Det kostade då i inbyte ca 9500:-

En månad efter det så släpper Universal Audio sitt OCTA OCH tokrasar priset på dom tidigare korten. Mitt QUAD kostade då helt plötsligt 7500:- fullpris. Tack för den.

Det här är en 6 årsen och priserna och dollarn har ställt till det så att det är uppe i samma nivå som för 6 årsen.

Jag har slutat köpa deras pluggar. Jag köper nåt om det är utförsäljning och då blir det nåt reverb eller nån rolig effekt. Kompressorer och EQ's köper jag aldrig. Det finns det andra tillverkare som gör det hundra gånger bättre än deras jävla awesome-vintage-snack.

Jag får väldigt ofta fjäskmail från dom med nån kupong... Jag köper iaf inte. Dessutom så är det så in i helvete ute med DSP-kort. Dyrt och undermåligt. Dom skjuter sig själva i foten samt lurar kunderna. Släpper sk kraftiga kort för svindyra pengar och säger att "-Nu kan du köra med massor av pluggar!" Sen går det nån månad och släpper nån plugg som då suger musten ur det nya kraftiga kortet.

En tjomme på ett annat forum hade testat samma plugg i olika format. Har för mig att det var Brainworx V2

Med sitt Pro Tools HD så kom han upp i 40 stereoinstanser.

Med UAD-2 Quad så blev det 80 stereoinstanser.

Sen i vanlig Native på en Mac Pro 6-core 3.33Ghz så (håll i dig nu) kom han upp i 1050 Stereoinstanser.

UAD-frälsta blev förbannade och menade att UAD sk paxar sin åtgång av dsp medan native rullar i realtid och det stämmer ju, till en viss del. En del DAW i dag kan jobba ppå samma sätt. Bla Logic Pro och Pro Tools. Men för att då göra det mer rättvist så vred han på alla knapparna till en extrem inställning. Och då kom han upp i runt 500 Stereoinstanser.

Det säger en hel del.

Min Mac Pro är en 6 år gammal 12-core 2.93Ghz hyperthreading, dvs OSX och Logic "ser" då 24 kärnor i systemet och jag kan säga att den storknar aldrig. Däremot så får jag upp en massa skit från UAD-2-korten (ja jag har två quad) "-Please ja örkar inte mer"

Så ja, köp nåt som är lite udda som kanske inte finns hos andra. Rolandklonerna med Dimension D och RE-201 är riktigt mumma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte ha valt Lexicon Reverb, funkar minst lika bra med Logics Gold Reverb (om du har Logic).. Men allt efter smak.. Det är nog lurt att testa "demosarna", mastrar du själv så kommer du bli helt såld på de 3 jag föreslog, lovar ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tack, dom är rejält giriga. Kör med fulspel så det stänker om det. Hatar dom jävla hyenorna.

Jag hade tre stycken UAD-1 i min gamla Powermac. Då kunde man byta in dom gamla korten i närmsta musikaffär och få nån slant för dom om man då köpte ett UAD-2. Vilket jag gjorde. Det var naturligtvis en deadline på detta så man hade ju inget val än att slå till. Dessutom så köpte jag mig en ny Mac Pro då min gamla Powermac hade fått sig en strömspik och lagt ner.

Med detta så ska det också påpekas att UAD-2 gick över till PCI-E (gjorde det redan på UAD-1-tiden) Men mina kort var vanliga PCI.

Skillnaden ligger i själva kontakten.

Hur som helst så fick jag några tusen för mina kort och jag slog då till på ett QUAD. Det kostade då i inbyte ca 9500:-

En månad efter det så släpper Universal Audio sitt OCTA OCH tokrasar priset på dom tidigare korten. Mitt QUAD kostade då helt plötsligt 7500:- fullpris. Tack för den.

Det här är en 6 årsen och priserna och dollarn har ställt till det så att det är uppe i samma nivå som för 6 årsen.

Jag har slutat köpa deras pluggar. Jag köper nåt om det är utförsäljning och då blir det nåt reverb eller nån rolig effekt. Kompressorer och EQ's köper jag aldrig. Det finns det andra tillverkare som gör det hundra gånger bättre än deras jävla awesome-vintage-snack.

Jag får väldigt ofta fjäskmail från dom med nån kupong... Jag köper iaf inte. Dessutom så är det så in i helvete ute med DSP-kort. Dyrt och undermåligt. Dom skjuter sig själva i foten samt lurar kunderna. Släpper sk kraftiga kort för svindyra pengar och säger att "-Nu kan du köra med massor av pluggar!" Sen går det nån månad och släpper nån plugg som då suger musten ur det nya kraftiga kortet.

En tjomme på ett annat forum hade testat samma plugg i olika format. Har för mig att det var Brainworx V2

Med sitt Pro Tools HD så kom han upp i 40 stereoinstanser.

Med UAD-2 Quad så blev det 80 stereoinstanser.

Sen i vanlig Native på en Mac Pro 6-core 3.33Ghz så (håll i dig nu) kom han upp i 1050 Stereoinstanser.

UAD-frälsta blev förbannade och menade att UAD sk paxar sin åtgång av dsp medan native rullar i realtid och det stämmer ju, till en viss del. En del DAW i dag kan jobba ppå samma sätt. Bla Logic Pro och Pro Tools. Men för att då göra det mer rättvist så vred han på alla knapparna till en extrem inställning. Och då kom han upp i runt 500 Stereoinstanser.

Det säger en hel del.

Min Mac Pro är en 6 år gammal 12-core 2.93Ghz hyperthreading, dvs OSX och Logic "ser" då 24 kärnor i systemet och jag kan säga att den storknar aldrig. Däremot så får jag upp en massa skit från UAD-2-korten (ja jag har två quad) "-Please ja örkar inte mer"

Så ja, köp nåt som är lite udda som kanske inte finns hos andra. Rolandklonerna med Dimension D och RE-201 är riktigt mumma.

F***k. Jag ångrar att jag gått på den här UAD smeten. Kunde lagt pengarna på annat antar jag.

Menar du att UAD kan sega ner om man kör Logic och mac?

Du nämnde:

Kompressorer och EQ's köper jag aldrig. Det finns det andra tillverkare som gör det hundra gånger bättre än deras jävla awesome-vintage-snack.

Vad tänker du på då? Något specifikt?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att UAD kan sega ner om man kör Logic och mac?

Du nämnde:

Vad tänker du på då? Något specifikt?

Nej. Det segar inte ner systemet. Utan UAD har ett tak. När taket är nådd så strejkar systemet. Det enda sättet att komma förbi det är att köpa ytterligare ett DSP-kort eller att ta bort nån UAD-plug, alternativ frysa spår. Så för mig är det en bromskloss om jag väljer att köra med mkt UAD-pluggar. Alltså ett ytterligare skäl till att jag inte köper med pluggar av dom.

Man måste ha i åtanke att Universal Audio inte kommer att sluta tillverka pluggar utan som alla andra släppa mer o mer allt eftersom. Och ju mer pluggar man köper och använder ju mer kraft måste man köpa, och som sagt tidigare, dyrt och undermåligt.

Med detta sagt så gör Universal Audio inte direkt några dåliga pluggar, några finns det. Men dom måste också veta och förstå att dom är inte ensamma att tillverka pluggar.

EQ's gör bara en sak, färgar ljudet, precis som vilka andra pluggar som helst, jag klarar mig gott med Logic's egna eller om jag vill peta noga i nåt så väljer jag kanske Fabfilter Pro Q2. Man får kolla lite på vad pluggarna gör och vad dom kan. UA har ju valt att emulera gamla hederliga goa häckar. EX Pultec Pro som är en grym EQ, men som sagt så finns det andra som gör jobbet lika bra.

Kolla på pluggar som UA har som är lite udda, nåt som andra pluggtillverkare inte har. Suspekta roliga reverber eller delayer, eller nåt med modulation.

Så tänker iaf jag när och OM jag ska köpa nåt från UA.... Skulle ex vara kul med Yamaha SPX 90 (utan brus då 😄 ) DÅ skulle jag slå till. OM den kostade vettiga 149 USD... Men jag känner till UA och deras hysteriska priser och skulle inte bli det minsta förvånad om den skulle kosta 399 USD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all feedback. Intressant att spåna om UA pluggar

Just nu lutar det åt:

Fairchild kompressorpaket

Lexicon 224

eller

Manley Voxbox eller Manley Massive Passive

Någon som har provat UADs gitarrpluggar?

Fender tweed eller Marshall?

Har ingen gitarr där jag är nu, så svårt att köra demo.

Är det stor skillnad mot tex GuitarRig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte "något på gång" med UA. Det är deras affärsmodell. Höga listpriser och ständiga reor, erbjudanden och kuponger. På så vis kan de behålla ett högt upplevt värde på produkterna men samtidigt sälja dem till priser som merparten av deras kunder har råd med. Och de får även in en slant extra från de med djupa fickor som inte kan vänta.

Flera andra tillverkare kör med affärsmodeller som liknar denna. Troligtvis är den framgångsrik. Är inte så förtjust i det personligen men det är som det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker för övrigt deras Custom bundle är bra om man suktar efter de dyrare pluggarna. Men däremot lite onödigt när det gäller de som ligger lite lägre i pris då de ofta hamnar under €150 på reor.

Av det jag upplevt av voxboxen hittills så tycker jag det är en riktig höjdare. Låter galet bra, har många möjligheter att justera karaktären och är väldigt lättrattad. de-essern funkar också väldigt bra tycker jag, låter naturlig.

Jag hade nog slagit till på den om jag var du.

Andra lite dyrare pluggar som jag tycker är värt att titta på:

Manley Vari-Mu

Ocean way studio

AMS RMX16

Ampex ATR-102

Culture Vulture

Änvänder dem alla i stort sett jämt. RMX16 blev jag ganska förvånad över. Tvekade länge med att köpa den för jag tänkte att det var något jag kanske bara skulle använda ibland för retroeffekten, men den smyger sig in i nästan varenda mix.

Finns många andra pluggar jag skulle rekommendera men de känns inte riktigt värt att välja i en Custom bundle.

När det gäller gitarrpluggarna tycker jag de håller riktigt hög klass överlag. Fendern är väl den som är bäst emulerad skulle jag säga, men jag gillar personligen inte den stärkaren så det spelar ingen roll för min del. Riktigt bra gjord dock!

Marshallstärkarna är också riktigt bra. Låter bra och är otroligt smidiga att ratta. Gillar framförallt bluesbreakern och 2203:an.

Engl E646 är också en favorit när det gäller clean och crunch med lite modernare sound. Brukar dessutom gå billigt på rea nuförtiden. Tycker samtliga de klår guitar rig. Men det är ju också lite skillnad i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad blev det?

Det var tydligen 14 september, så beslutsångesten kan rulla på 🙂

Men nu har jag tillgång till min vanliga dator så tänkte dema några av de mest intressanta.

Jag tycker AMS RMX16 verkar intressant. Är den mer användbar än 224? Är 224 mer en effektgrej?

Engl E646 verkar riktigt intressant. Funderar på att köpa Guitar Rig eller annan emulator. Vore kul att testa skillnaden i kvalité. Det jag hört av gitarremulatorer är att det ofta låter digitalt och lite platt. Inte riktigt samma häng i strängarna. Svårt att beskriva.

Vill att det ska vara skön att spela, inte bara "sitta bra i mixen"

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa BIAS och Amplitube. Båda har stor och allround uppsättning stärkare och är hyffsat användarvänliga.

Vad gäller reverb tycker jag att AMS'en är mer av en one-trick pony än vad Lexicon-reverbet är.

BIAS verkar vara intressant. Tror jag ska införskaffa det.

Det värsta är att jag fått många bra tips, men på allt annat än användbara uad pluggar. Har köpt LA2 (med kupong) och kommer förmodligen att köpa BIAS istället för uads gitarr amp. Det var meningen att spara pengar. Inte spendera mer. Har inte råd att hänga i den här tråden. 😳

Är det någon som har erfarenhet av Fairchild?

Funderar på den eller Manleys Passive Massiv EQ. Det står att den drar mycket kraft, så antar att den inte går att lägga på alla kanaler.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...