Jump to content
Annons

Brum/störning via eluttagen!?


rockdemon

Recommended Posts

I min lgh är det nån slags störning via eluttagen, det är ett konstant surrande. Köpte en subwoofer som jag blev tvungen att lämna tillbaka för att brummet i den blev rätt så högt och störande(lät som om en lastbil stod på tomgång utanför huset ungefär). Har provat i olika rum och det verkar vara samma problem i alla rum förutom i vardagsrummet. Det kommer även ut ur monitorerna vid datorn. Går det att komma runt detta problem?

Det skumma med monitorerna är att bruset försvinner när jag drar ut usb kontakten till datorn, är det datorns jordning som är galen?

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Det är vanligt att det är så i hyreshus tyvärr. Och i många äldre hus med. Men det brukar gå med någon apparat som "renar" strömmen. Vet att det finns förgreningsutag som ska göra det, vet inte hur bra de är dock. Men jag hade en Samson Powebrite som funkade bra för mig när jag hade samma problem i min källare. Kostar mellan 1000kr till 2000kr så de är inte helt gratis. Men jag tyckte det var värt det med tanke på att det dessutom är skönt att få kablarna lite mer samlkade i mitt rackskåp som jag hade då.

Kolla upp dem eller testa med en förgreningsdosa som filtrerar strömmen. Välj den lösning som passar dig bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du hade samma problem med en Sub som du nu har med dina monitorer så tänker jag att det liknar ett fenomen som kallas "Jordfel" ("Ground loop" på engelska). Det handlar då om att man har fler än en jordning i sitt elsystem. Brummet blir då 50hz, dvs samma som växelström.

https://en.wikipedia...op_(electricity)

Egentligen har jag ingen erfarenhet av det, men ett exempel jag hört är att kabeltv/antenn-kontakten råkar vara förbunden med jord (pga fel i kabeln), och sedan via tv'n letar sig in i elnätet. Testet i det fallet är alltså att dra ut antennsladden och se om brummet försvinner.

I ditt fall har du ju hittat något som har med USB-sladden att göra. Du berättade inte vad det är för något som sitter i i den, men om det har en strömadapter eller liknande så kan det ju vara den som är boven.

Redigerat av Momo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har bytt studiorum och insåg nu att i just datornhögtalarna så är det inte det där "jordbrummet" utan ett typ knasterljud från datorn som kommer igenom, så det borde vara ett jordningsfel i datorn? Det är inte det där brummande ljudet utan det låter som att processorn hörs ut i högtalarna, ett väldigt högpitch knastrande. Drar jag ut ljudkortets usb från datorn så upphör ljudet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kanske jordade uttag i vardagsrummet, men ojordat i övrigt?

Är det en stationär eller bärbar dator? Ofta bråkar nätdelen till bärbara, så om man kör på batteridrift, försvinner problemet...

Läs gärna lite om diverse tänkbara störningskällor i min wiki-artikel: http://wiki.kontrollrummet.com/St%C3%B6rningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att koppla alla prylar till samma jordade grenuttag (som sedan iofs sitter i ett ojordat uttag).

Då får allt samma gemensamma "jord"-potential.

När du kopplar in de enskilda kontakterna i samma jordade grenuttag, spelar det roll hur du vänder kontakterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

När du kopplar in de enskilda kontakterna i samma jordade grenuttag, spelar det roll hur du vänder kontakterna?

Inte med tanke på gemensam fejk-jordning.

Annars så vet jag nog inte... Jag har för mig att det ska finnas någon fördel med att ha assymetriska stickproppar, så att man kan styra "hur man vänder", men kommer inte ihåg anledningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kanske jordade uttag i vardagsrummet, men ojordat i övrigt?

Är det en stationär eller bärbar dator? Ofta bråkar nätdelen till bärbara, så om man kör på batteridrift, försvinner problemet...

Läs gärna lite om diverse tänkbara störningskällor i min wiki-artikel: http://wiki.kontroll....com/Störningar

Jag är ganska säker på att det är nån koppling i min stationära dator som felar. Kan ev vara att det är nån slags jordfel i datorn, Läst om andra med liknande problem. Tex att man kan höra i högtalarna när man rör på musen o sånt...

I mitt fall så hör man processorn jobba ut genom högtalarna... vettetusan hur jag ska fixa det.

Läste en tråd på sweclockers där någon skrev att missljuden kommer från: moderkortet, grafikkortet eller PSU.

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...