Jump to content
Annons

Fråga om latency (Cubase)


MRS8

Recommended Posts

Hallå !

Undrar om någon vet;

har ett project där jag spelat in mängder av audio-spår som jag sedan raderat och spelat in igen, även massor av midi-spår som jag sedan plockat bort. Bara ett midi-spår kvar med trummor (easy-drummer).

Tar detta project mera cpu än om jag skulle göra ett helt nytt project med bara ett trum-spår ??

har en klen burk med fyrkärnig intel cpu j2900, 2,41 GHz, 8 Gb minne som med ljudkort Tascam US-122 mkII alltid fungerat bra trots allt. Får ibland köra på max-latency, allt oftare känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns det inga andra spår kvar i arrangemanget, så påverkar det inte.

Om spåren är helt irrelevanta och du har ont om hårddiskutrymme, så kan det vara en bra idé att gå in i audiopoolen och radera audiospåren permanent. De belastar inte datorns uppspelning om de ligger där, så länge de inte lyfts in i arrangemanget igen, men de tar ju plats på disken så länge de finns kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inga andra spår kvar i arrangemanget, så påverkar det inte.

Om spåren är helt irrelevanta och du har ont om hårddiskutrymme, så kan det vara en bra idé att gå in i audiopoolen och radera audiospåren permanent. De belastar inte datorns uppspelning om de ligger där, så länge de inte lyfts in i arrangemanget igen, men de tar ju plats på disken så länge de finns kvar.

ok, Tack! hd-plats är inte problemet. bara misstänkte att det fanns rester kvar som tog cpu nånstans. måste tydligen stänga en del program eller göra en ny användare för enbart cubase där jag fimpar det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

måste tydligen stänga en del program eller göra en ny användare för enbart cubase där jag fimpar det mesta.

Du har kollat aktivitetshanteraren (eller vad det heter idag) vad det snurrar för program och processer? Kolla också att inte en massa onödiga program startas upp i samband med att du drar igång datorn. Men det har du kanske redan gjort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har kollat aktivitetshanteraren (eller vad det heter idag) vad det snurrar för program och processer? Kolla också att inte en massa onödiga program startas upp i samband med att du drar igång datorn. Men det har du kanske redan gjort..

försöker iaf...(inte så enkelt att stänga alla program då de startar efter en stund ändå och svårt att veta vilka program som inte behövs)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det BÖR inte påverka, raderar man allt så ska allt vara raderat. I teorin.

Dock är inte Steinbergs prylar helt buggfria, så vill du vara säker så är det bättre att starta från scratch. Det var länge sen nu visserligen, men jag hade perioder för några år sen när project blev corrupta i Nuendo (samma ljudmotor), och enda sättet att laga filerna var att spara allt som presets och bygga upp ett helt nytt project baserat på denna preset. Innan dess hade jag sparat alla spår som grupper, men testade detta av en tillfällighet. Funkade. Tog ett antal svordomar innan dess dock, men även om det verkar löst sen en tid tillbaks, så är det kanske inte lönt att chansa om man kan undvika det...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Låter som nåt behöver fixas med PC än med Cubase. Jag har en dator som är lite långsammare än din, en 6 år gammal laptop och den rullar som tåget. Kör på 256 samples buffer för det mesta utom vid mix då jag ibland går upp till 512 samples.

Så bort strömsparfunktioner medmera brukar hjälpa till att få ordning på prestandan.

Kolla att du kör på rätt drivrutiner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som nåt behöver fixas med PC än med Cubase. Jag har en dator som är lite långsammare än din, en 6 år gammal laptop och den rullar som tåget. Kör på 256 samples buffer för det mesta utom vid mix då jag ibland går upp till 512 samples.

Så bort strömsparfunktioner medmera brukar hjälpa till att få ordning på prestandan.

Kolla att du kör på rätt drivrutiner.

i mitt fall fick jag ner mätarna (F12) från max till 25% genom att göra ett nytt project och sedan "frysa" trumspåret. hade då 8 st vsti Instrument instanser med halion sonic som jag inte kunde plocka bort, men kanske nån annan orsak typ bug.

rullar på fint iaf. har ingen möjlighet att ändra buffersize på mitt ljudkort men har fem olika latency-inställningar(kör på "normal" och hamnar under 10 ms)

Link to comment
Dela på andra sajter

har ingen möjlighet att ändra buffersize på mitt ljudkort men har fem olika latency-inställningar(kör på "normal" och hamnar under 10 ms)

det är i regel samma sak, det finns inte mycket annat att variera än buffersize

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...