Jump to content
Annons

Verkshöjd på en textrad?


bakke

Recommended Posts

Nu har jag precis skrivit klart en ny låt, då upptäcker jag att en textrad är ganska lika som en annan låt! Det är inte alls medvetet, även om jag hela tiden har tyckt att textraden var bekant så är det samtidigt ett talessätt så jag har inte reflekterat över det så mycket.

Textraden är "Det sägs att efter regnet är himlen blå" och låten som den raden liknar är ju Björn Afzelius "Tusen Bitar" som börjar med textraden "Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå". Från början var min textrad "Det sägs att ovan molnen är himlen blå", men jag ändrade "ovan molnen" till "efter regnet" för att det inte skulle bli en rak kopia.

Vad tycker ni, ska jag behöva jobba mig runt det ännu mer eller har jag fixat det tillräckligt för att det inte ska kunna bli strul?

Då låten är tillägnad en av mina bästa kompisar som tyvärr gick bort väldigt plötsligt för en vecka sedan så känns det viktigt att den inte blir stoppad, annars hade jag struntat totalt i en sån här sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att du ska gå tillbaka till den ursprungliga textraden. Det är detta som är ett talesätt folk känner igen, det är det som är korrekt, och Afzelius äger det knappast.

Efter regn kan det ju faktiskt vara dimma eller snöglopp eller vad som helst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt tråkigt att höra om din vän.

Jag tror annars inte att du behöver oroa dig, tycker du borde använda din ursprungsrad om du tycker den känns bättre. Nästan all musik som släpps låter ju till 99% som någonting annat. Då och då reagerar någon på att någonting är likt något de själva gjort och vill göra sak av det. Såvitt jag vet görs i princip alla sådana fall upp i godo (gissningvis genom någon slags fördelning av royaltyn) och hamnar aldrig i någon domstol eller så, i alla fall inte i Sverige.

Men det är bara min lekmannamässiga bedömning, baserat på vad jag läst och inte läst genom åren; Det enda fallet jag hört talas om i Sverige där någon faktiskt blivit dömd i domstol för låtstöld är Drängarna med "Vill du bli min fru".

Link to comment
Dela på andra sajter

Textraden är "Det sägs att efter regnet är himlen blå" och låten som den raden liknar är ju Björn Afzelius "Tusen Bitar"

"Tusind stykker" är en dansk popsång från 1988 av Anne Linnet.

Björn Afzelius text har till största delen samma innehåll som Anne Linnets, och ofta, där så är möjligt, samma ordval.

https://sv.wikipedia...iki/Tusen_bitar

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Textraden är "Det sägs att efter regnet är himlen blå" och låten som den raden liknar är ju Björn Afzelius "Tusen Bitar" som börjar med textraden "Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå". Från början var min textrad "Det sägs att ovan molnen är himlen blå", men jag ändrade "ovan molnen" till "efter regnet" för att det inte skulle bli en rak kopia.

Alla kommer ju att höra att raden är snodd, vare sig du blir stämd eller inte. Är det det du vill? "Det sägs" är ett av de större problemen. Varför inte låta sig inspireras och skriva något bättre istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kommer ju att höra att raden är snodd, vare sig du blir stämd eller inte. Är det det du vill? "Det sägs" är ett av de större problemen. Varför inte låta sig inspireras och skriva något bättre istället?

Varför inte bara inte ändra på "det sägs" i så fall?

Redigerat av DenGode
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...