Jump to content
Annons

[LÖST] Studio Instruments? Inget ljud från midi files.


Gäst

Recommended Posts

Hej,

Jag har Sonar Platinum och Studio instruments från Cakewalk. Ljudkortet är Focusrite Scarlett solo.

Om jag drar SL-Bass Guitar till en ny kanal (Views, Browser, Instruments, Vst2). "Simple Instrument Track" och "Enable MIDI Output" och Recall signableControls" är förkryssade.

Sen dubbelklickar jag på pianoikonen på kanalen så att basprogrammet öppnas. Där går det att höra alla olika basljud.

Hur gör jag för att få det ljudet till en befintlig baskanal från en midifil som jag laddat ner från nätet?

Jag fick Addctive drums att fungera. Provade att göra på samma sätt med basen, men som sagt så fungerade det inte. Där drog jag addictive drums till en ny kanal på samma sätt som jag drog basen (som jag skrev ovan). Sen drog jag hela den befintliga trumfilen till den addictive drums kanalen.

Det jag ska göra är att öppna en nerladdad midifil, tex One med Metallica. Jag ska bara behålla miditrummorna och midibasen på den. Alla gitarrer ska jag spela in med min elgitarr. Jag vill förbättra ljudet på trummorna (med Addictive Drums) och basen (med Studio Instruments).

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Testa det här: Istället för "Simple Instrument Track" kryssar du i följande:

- MIDI source

- Synth Track Folder

- First Synth Audio Output

Då kommer du att få en Track Folder som innehåller ett MIDI-spår och ett audiospår.

I MIDI-spåret kan du importera din MIDI-fil.

Syntens output går till audio-spåret.

Hoppas det funkar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "Instrument Track" är egentligen ett ihopslaget audio- och midi-spår. D.v.s. in- och ut-gångarna routas till audio medans du kan ha midi (istället för audio) i själva spåret.

Om du öppnar en ren midi-fil (som du laddat hem) kommer den endast att bestå av rena midi-spår.

Lösning 1: Skapa instrument-spår med t.ex. SI-Bass, (i den låten du laddat ner), och sedan markerar alla midi-klipp i det midi-spåret som innehåller midi-noterna (genom att klicka på kanalnumret.) Sen är det bara att flyttar eller klipp/klistra in i instrumentspåret.

Lösning 2: Skapa instrument-spår med t.ex. SI-Bass, sen väljer du utgången (på det rena midi-spåret) och skickar till SI-bass-spåret.

Förstod du? Eller krånglade jag till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett "Instrument Track" är egentligen ett ihopslaget audio- och midi-spår. D.v.s. in- och ut-gångarna routas till audio medans du kan ha midi (istället för audio) i själva spåret.

Om du öppnar en ren midi-fil (som du laddat hem) kommer den endast att bestå av rena midi-spår.

Lösning 1: Skapa instrument-spår med t.ex. SI-Bass, (i den låten du laddat ner), och sedan markerar alla midi-klipp i det midi-spåret som innehåller midi-noterna (genom att klicka på kanalnumret.) Sen är det bara att flyttar eller klipp/klistra in i instrumentspåret.

Lösning 2: Skapa instrument-spår med t.ex. SI-Bass, sen väljer du utgången (på det rena midi-spåret) och skickar till SI-bass-spåret.

Förstod du? Eller krånglade jag till det?

Jag tror det., 1an i alla fall. Ska testa senare idag. Tack. 🙂

Men vet ej hur man väljer utgången på ett spår och skickar det till ett annat?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska räcka med att skapa ett instrument track och sedan dra dit en midifil. Funkar det med trummorna så ska det funka med basen oxå. Så jag antar att inställningarna redan är rätt. Det brukar vara så default iallafall.

Alltså hur gör du med trummorna?

Hur gör du sedan med basen?

Kan du göra printscreen eller spela in en video? Jag tror att felet är enklare än vad det verkar.

Jag använder oxå Sonar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska räcka med att skapa ett instrument track och sedan dra dit en midifil. Funkar det med trummorna så ska det funka med basen oxå. Så jag antar att inställningarna redan är rätt. Det brukar vara så default iallafall.

Alltså hur gör du med trummorna?

Hur gör du sedan med basen?

Kan du göra printscreen eller spela in en video? Jag tror att felet är enklare än vad det verkar.

Jag använder oxå Sonar.

Skulle spela in hur jag gjorde med mobilen hur jag gjorde, men nu fungerade det. 🙂

Jag måste ha gjort nåt fel förra gången, jag gjorde exakt likadant som jag skrivit i första posten . 🙂

Sorry för besväret och tack så mycket för hjälpen.

Redigerat av damien thorne
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Sonar Platinum! Men sitter och väntar på nästa uppdatering. Borde ju komma snart.

Kul! Jag sitter fortfarande kvar i X3. Har ett stort projekt på gång som är i slutproduktion/mixning, och vågar inte uppgradera. Ska uppgradera när jag får råd, men längtar själv till Platinum-uppgraderingen väldigt mycket! 🥰

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Du skulle också kunna öppna spåret i Piano Roll View och kontrollera att MIDI-noterna ligger inom intervallet C3-C6 (ungefär). Ligger noterna utanför kommer ingenting att höras från SI-Bass Guitar.

Gav mig på The clairvoyant med Iron Maiden. Då dök detta problem upp när jag drog midibasen till en ny baskanal i studio instruments. Bara vissa toner låter. Hur får jag ljud på dom toner som ligger utanför intervallet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gav mig på The clairvoyant med Iron Maiden. Då dök detta problem upp när jag drog midibasen till en ny baskanal i studio instruments. Bara vissa toner låter. Hur får jag ljud på dom toner som ligger utanför intervallet?

Dra dom toner som inte hörs en oktav högre kanske? Eller byt basinstrument?

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...