Jump to content
Annons

Modda mina OKTAVA totalt eller köpa nytt stereopar?


red_house_painter

Recommended Posts

Sådär, nu ska vi försöka lösa det här begreppet en gång för alla...

Jag har ett set med oktava 012 med njure-kapsel och tycker de gör ett fint jobb för vissa saker. Inte helt ultimata då jag kan tycka de blir lite trötta i mellanregistret och lite sega i toppen.

Jag kan dem bra och vet hur och till vad jag ska använda dem men tycker också de begränsar mina mickval genom att ha dem eller mina coles 4038 på tex piano. ganska stor skillnad där och inte alltid jag vill åt bandklangen så att säga....

Så vad tycker ni är mest värt att göra? Modda dem fullt ut så jag kan ha dem på allt (förhoppningsvis iallafall) dvs gå med hela moddningen av Michael Joy genom att byta elektroniken i mickarna samt lägga på den där fina nya kapseln:

http://www.oktavamod...products_id=203

det blir till slut ett ganska saftigt pris men då får jag också kombinationen av små/stor membran med lite mer kick. Ett riktigt set AKG 414 eller Microtech gefell 930 eller mt71 är ju drömmen men då måste jag ändå lägga på ytterliggare 10000kr och det orkar jag inte just nu.

Tycker ni annars det är bäst att sälja mina oktava och använda "moddpengarna" till att skaffa något helt annat set? för isåfall kan jag säga att jag inte vet vad jag ska lägga pengarna på eller är säker på att det alternativet är bättre...

Total renovering plus nya kapslar för ett stereoset inkl post blir kanske runt 8000-9000kr?

Lägg på en tusenlapp eller två och jag kan köpa vadå för 10000kr som skulle kännas som en bättre deal med samma typ av arbetsområden?

Jag är också medveten om att man tappar rätt bra andrahandsvärde om jag sedan skulle vilja sälja mina helt moddade oktavamickar. Behöver ventilera mig lite. Jag vet också att man inte kan polera en.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Njaa, den perfekta micken för allt existerar inte, själv gillar jag mina Oktavor just för deras klena topp - vassa ljud blir mindre vassa här, och de har en fantastisk karaktär för bakgrunder. Att "bena ut detta en gång för alla" är tyvärr omöjligt eftersom frågan är en ren smakfråga: samma mick jag kanske älskar till en sak kan en annan tekniker på samma nivå hata.

Att komplettera är dock inte dumt alls, ju fler man har, desto större chans att ha en som är absolut amazeballs till sina områden. Jag har dålig koll på lägre prisklasser själv, mina favoriter ligger på 20 lapp+, men både DPA och Earthworks har fantastiska mickar med extremt jämn frequensgång som tekniskt sett går att använda till allt. Nackdelen där är att de kan låta tråkiga om man förväntar sig olika karaktärer (de har ingen karaktär), men är du duktig på EQ så finns det saker att hämta hos dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaa, den perfekta micken för allt existerar inte, själv gillar jag mina Oktavor just för deras klena topp - vassa ljud blir mindre vassa här, och de har en fantastisk karaktär för bakgrunder. Att "bena ut detta en gång för alla" är tyvärr omöjligt eftersom frågan är en ren smakfråga: samma mick jag kanske älskar till en sak kan en annan tekniker på samma nivå hata.

Att komplettera är dock inte dumt alls, ju fler man har, desto större chans att ha en som är absolut amazeballs till sina områden. Jag har dålig koll på lägre prisklasser själv, mina favoriter ligger på 20 lapp+, men både DPA och Earthworks har fantastiska mickar med extremt jämn frequensgång som tekniskt sett går att använda till allt. Nackdelen där är att de kan låta tråkiga om man förväntar sig olika karaktärer (de har ingen karaktär), men är du duktig på EQ så finns det saker att hämta hos dem.

nej det vet jag också! men det är just grejen att oktavan sällan blir ett val pga mellanregistret (det är det jag mest saknar i den) och tänker att jag får ganska mycket plus om jag moddar den och lägger till kapsel för att få stormembran vilket säkert kan göra mina pianoinspelningar lite mer krispiga.

jag kan också bara 20 plus mikrofoner så vet inget under den summan som kan tänkas vara bra för då räcker oktava riktigt bra. Nästa steg för mig i kvalite och rent ljudmässigt där är MG (även om de är mer linjära) men då pratar vi helt andra summor.

moddningen borde ge mig rätt mycket. men som sagt, dom pengarna kan i det stora vara bortkastade också.

jag har en produktionsstudio där det mesta är plug and play där mitt trumset står färdiguppmickat och pianot får antingen ett par coles eller oktava (vilket det då sällan blir) då det är rätt maffigt piano som ger mig mycket bas och karaktär. Med oktava ger det mig karaktär men ingen botten eller oumpf och heller ingen klarhet. colesen boostar istället den känslan men blir inge bra val på snabba-passage-låtar på piano. men tyngd. inga problem

så jag har lite mickar runt omkring men behöver kunna välja bland 2 olika mickar i stereo och där har jag nu coles och oktava. oktavan är någonstans den jag är osäker på.

hade jag fått tag i min gamla milab dc96 och en till hade jag inte haft det här problemet...

Link to comment
Dela på andra sajter

I hear you! Funderar själv på att modda mina, men är osäker. Jag använder dem mycket till ambiancer och ljud som ska hålla sig mer återhållet, men moddar jag dem vet jag inte exakt vad jag får, och riskerar att stå med nåt som bara låter som en billigare version av vad jag redan har.

Missade att du skrev piano, men ser absolut din poäng! Var väldigt länge sen jag mickade upp såna, men minns att jag var väldigt förtjust i att blanda exempelvis en ribbon med två stereopar - ett i pianot & ett mer ambient. TROR att det ambienta paret var AKG CK1, men var som sagt länge sen. CK1:orna är dock extremt kalla och bas-fattiga. Fantastiska till rätt saker, katastrof till fel. Kombinationen ribbon och dem var en höjdare dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

I hear you! Funderar själv på att modda mina, men är osäker. Jag använder dem mycket till ambiancer och ljud som ska hålla sig mer återhållet, men moddar jag dem vet jag inte exakt vad jag får, och riskerar att stå med nåt som bara låter som en billigare version av vad jag redan har.

Missade att du skrev piano, men ser absolut din poäng! Var väldigt länge sen jag mickade upp såna, men minns att jag var väldigt förtjust i att blanda exempelvis en ribbon med två stereopar - ett i pianot & ett mer ambient. TROR att det ambienta paret var AKG CK1, men var som sagt länge sen. CK1:orna är dock extremt kalla och bas-fattiga. Fantastiska till rätt saker, katastrof till fel. Kombinationen ribbon och dem var en höjdare dock.

precis lite så jag känner! de får gärna komplettera varandra gällande hifi och retro. Vill jag ha ett vadderat ljud så är mina coles perfekta men vill jag ha glittret så har jag ingenting och det skulle jag behöva ha. Om jag hittar ett par MG 930 så tar jag dom och slänger oktavan. haha för det är lite så jag känner för vad som får kosta och vad man får. 2 helt olika mickar men MG blir aldrig fel. Jag räknar lite på det och kollar vad som blir bäst för plånboken kontra mig själv. men tills vidare...

inga andra åsikter om moddade oktavor?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Resultatet av moddningen beror mycket på vad man utgår från. 012 har funnits med länge och finns i olika utföranden. Jag har moddad mina och är nöjd med resultatet,

men jag gjorde min mod själv och det är ingen större mod, bara komponent uppgraderingar. Toshiba låg brusiga transistorer i stället för ryska. Några bättre

kondingar. Mina hade redan 1G ohm för polariseringen. Äldre modeller har 200M ohm och då är läge att byta dessa. Det är komponenter för några 10:or och några timmars pillande.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

hade jag fått tag i min gamla milab dc96 och en till hade jag inte haft det här problemet...

Sälj oktaverna och köp dessa: //forum.studio.se/topic/109625-2-x-milab-dc196/
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat en jolymoddad bandmick, och den lät jävligt bra, så joly har mitt förtroende.

Men som sagt, det är ju inte säkert att du får mer av midden bara för att du vill det efter modden.

det är förvisso sant. jag gillar dock ideen att kunna få ha den som stormembran men hade önskat att få lite mer balans i dem. men det blir ju saftigt ändå... hmmm

annars blir det som sagt något i stil med MG eller Milab för dom pengarna jag tänkt lägga plus lite till. Då får jag åtminstone något jag verkligen kan och vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat en jolymoddad bandmick, och den lät jävligt bra, så joly har mitt förtroende.

Men som sagt, det är ju inte säkert att du får mer av midden bara för att du vill det efter modden.

det är förvisso sant. jag gillar dock ideen att kunna få ha den som stormembran men hade önskat att få lite mer balans i dem. men det blir ju saftigt ändå... hmmm

annars blir det som sagt något i stil med MG eller Milab för dom pengarna jag tänkt lägga plus lite till. Då får jag åtminstone något jag verkligen kan och vill ha

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Citat:

"Med oktava ger det mig karaktär men ingen botten eller oumpf och heller ingen klarhet."

Lite förvånad att du inte får nån botten. Jag har köpt Oktava 012 ganska nyligt av Claes, o som trum-OH imponerar de enormt med att de satta ovanför setet kan ge så jäkla mycket tryck o bottenfläsk från baskaggen. Samma med pukorna, rejält med fläsk utan närmickar. Jag var lite i val o kval om jag skulle köpa Röde NT5 i stället, de sk ju ha mer topp, för mycket tycker en del, men i stället "lack of bottom" vid trum OH. Tycker absolut OH-soundet är bättre med oktavorna än de sE4400a jag använde förut. Jag har inga problem med att hihaten blir för vass heller, det var nog värre med sE4400a.

Googlar man får oktavorna skitbra omdömen på ak gitarr, men jag brukar mest använda min sångmick TLM49 till ak gitarren, så oktavorna kan få sitta där de sitter ovanför trummorna, men en dag tog jag mig tid att testa lite rejält, så jag satte TLM49 i ena kanalen på Micopreampen, och en Oktava i den andra, sen lyssnade jag. Blev då anings besviken på Oktavan, den lät inte alls så klart o trevligt som TLM49, bättre än den har jag aldrig hört på ak gitarr. Men sen kopplade jag in bägge oktavorna på en skena o spelade in med både dom i stereo och TLM49 i mono. Och då blev det ett riktigt lyft i ljudet jämfört med att använda bara en eller två av de tre mickarna.

Kanske vore tricket för ditt pianoljud att behålla oktavorna som de är o skaffa två mickar till o spela in med fyra mickar? Tex de diskantrikare NT5?

Antar att du är helt säker på att dina Oktavor inte är kopior?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Oktava 012:or (omoddade) och även 5st(!!!) Neumann km84 och jag tycker Oktavorna håller sig bra. Givetvis låter km84 mycket bättre på alla sätt å vis men Oktavorna har ändå något besläktat med Km84orna som jag gillar.

Så antingen skulle jag köpa ett par riktigt dyra OH eller stanna kvar med Oktavorna för mellanprisklassen gör ingen skillnad direkt. Modda dem om du tycker det är värt det, folk pratar ju gott om just Joly modden.

My 0.02

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Oktava 012:or (omoddade) och även 5st(!!!) Neumann km84 och jag tycker Oktavorna håller sig bra. Givetvis låter km84 mycket bättre på alla sätt å vis men Oktavorna har ändå något besläktat med Km84orna som jag gillar.

Så antingen skulle jag köpa ett par riktigt dyra OH eller stanna kvar med Oktavorna för mellanprisklassen gör ingen skillnad direkt. Modda dem om du tycker det är värt det, folk pratar ju gott om just Joly modden.

My 0.02

012 är ju annars lysande på seia så jag kanske håller det så och plockar den andra på hihat och så får det kanske bli ett sett MG ändå. om jag inte hittar ett set milab

förstår hur du tänker med km84. absolut fina mickar! nästan lite för bra ibland för att "bara" vara småmembran 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

012 är ju annars lysande på seia så jag kanske håller det så och plockar den andra på hihat och så får det kanske bli ett sett MG ändå. om jag inte hittar ett set milab

förstår hur du tänker med km84. absolut fina mickar! nästan lite för bra ibland för att "bara" vara småmembran 😎

Eller så köper du några bra stormembran till rumsmickar och kör oktavorna på OH. Man kan ju alltid skära diskant på oktava om rumsmickarna är dyrare och har finare diskant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så köper du några bra stormembran till rumsmickar och kör oktavorna på OH. Man kan ju alltid skära diskant på oktava om rumsmickarna är dyrare och har finare diskant 🙂

mickarna är först och främst tänkta för att spela in piano och få fram detaljerna som jag missar med mina coles eller mina oktavor. oktavorna gillar jag men hade som sagt behövt ha lite mer klarhet i dem. gäller i stort sett överlag på dem oavsett vad jag använder med dem. men för de priset har de ingen konkurrans. men jag dealar lite med england nu så blir det något nytt så blir det ett MG m930 som är stormembran fast väldigt tajt byggda. fantastiska

oktavorna tar jag kanske med till usa nästa gång och låter dem få el-modden så struntar jag i de nya kapslarna om jag har m930. har hyfsat val på stereo oh sen

annars har jag en färdig setup för mina trummor där allt är mickat för de produktioner jag gör. jag mixtrar inte med den setupen utan har trummorna som extra pålägg för diverse produktioner som kanske redan har allt programmerat. Coles som överhäng räcker gott på det men lite extra briljans här och där har jag inte. Speciellt saknas det på pianot som är ett helvete att spela in ibland....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg nyss ett par matchade Röde Nt5 billigt på Blocket eller Vend. De är vassare än oktavorna.

De är som nya står det i Blocketannonsen, och man får även med omnikapslar för bara 2000 kr!

Jag hade köpt dom själv om jag inte varit luspank.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det inte massor med pluggar som kan briljera till pianot lite?

Eller att du spelar med helt isärpannade oktavor plus den bästa sångmicken du har i mitten. Det tror jag blir svinbra.

Vore kul att höra nåt klipp...

handlar dessvärre inte om det. vill få så bra grundljud det bara går på saker jag spelar in. småmembran på piano tycker jag inte alltid är optimalt tex. sen har jag bra med outboards jag kan lägga på om briljans hade vart fallet.

om man går till grundtexten i frågan så var det lite om kapslarna som erbjuds till oktavamoddningen som gör att de får stormembrans kapsel. och dår återigen, är elmoddningen värt att köra bara det eller ha bara kapsel. -> kanske bättre att hitta ett nytt set för dom pengarna

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog bäst om du kunde låna hem några mickar o testa.

Vad kör du för preamp?

2x api 512

1x burl b1d

1x purple biz

1x 50s radio pre

4x uad apollo egna

8x audient

sen har jag ett par coles 4038 jag använder på det mesta och låter det fel har jag oktavorna.

som skrivet tidigare, MG har jag koll på och jag har jobbat jättemycket med dem. rent krasst där kan jag inte riktigt motivera det köpet just nu. jag köpte nyligen en ny orgel, BD-mic, mfb synt. bra motiverade köp. så för de drygt 10000 jag har kvar så tänkte jag då rimligtvis modda oktavorna med nya kapslar och elektronik.

för 10 papp känner jag inte att jag får tillräckligt "bra" grejer än det jag har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill stämma in med Nilssons förslag på Röde NT5, MEN med Joly's nya kapslar. I mitt tycke levererar de just den briljans och klarhet på piano du är ute efter. Eller det är så jag använt dem. Kört moddade NT5 tillsammans med ett par stormembrans för köttets skull.

Utan Joly's kapslar är NT5 lite väl vassa tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man ett matchat par kapslar MJE-K47 för 649 dollar o de låter lika bra som Neumann är det väl billigt?

Jag har öroninflammation men tyckte de lät skitfint på både sångröst o gitarr. Om du mailar dit kanske du kan få ett klipp på piano?

http://www.oktavamodshop.com/product_info.php?cPath=2_28&products_id=203

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...