Jump to content
Annons

Studioflytt - bygga nytt


pHISTERmILL (oregistrerad)

Recommended Posts

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hallå där!

Studion jag äger och driver sen mer än tio år blir i höst tvungen att flytta ut från nuvarande lokaler då de ska exploateras för annat ändamål (rivas).

Planen är då att flytta hem den, och tyvärr är lämpligaste utrymmet i källaren, dock med suterrängplan i ena änden.

Jag har nog tänkt igenom ganska bra vad som kommer funka och vilka begränsningar det blir. Tyvärr blir det framför allt mindre än idag och lågt i tak, och en hel del jobb med att få källarplanet fuktsäkrat. Fördelen(?) är att det kommer ligga tillgängligt i hemmet.

Men jag bollar gärna ändå vissa frågor med er som jag vet kan en del om studiobygge och akustik. Wellness t ex.

Jag slog in bredd, höjd, och längd på det som ska bli kontrollrummet och får ut detta resultat:

http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&r60=0.6

Det som förbryllar mig lite är valet av RT60. Default är 0,6 s. Men väljer man ett annat typ av rum får man andra värden på frekvenser etc. Nån som vet vad valen är till för? Är det vad man ska använda rummet till eller vad man utgår från? Hur ska jag tänka och välja?

Kommer förmodligen återkomma med planritningar etc längre fram om intresse finns.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite om RT.

0.6 står bara där som standardmått. Du skriver själv in vilken RT du är ute efter. Om du gör ett val i listan så får du upp olika rekommendationer som finns för rum i din storlek. (EBU är standard i Europa t.ex.).

Men RT är inte jättefokus i ett sådant rum utan fokusera först på lösningar för området från 37-228 och 250-900Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Lite om RT.

Så det är målsättningen med rummet man ska utgå från?

Och då skulle just EBU-listening vara ett bra val antar jag.

http://amroc.andymel.eu/?l=450&w=465&h=220&re=EBU%20listening%20room

Ja lite kraftiga frekvenser för resp vägg på 37 resp 38 Hz. Hörnen ger 53, nästa steg kommer vid 73, 76 och 78 Hz.

Schroeder-frekvensen flyttar sig ju från 228 till 132 Hz... nån tanke kring det?

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja, isåfall. Men som sagt, det är inte det viktigaste.

Länk till EBU-dokumentet: https://tech.ebu.ch/...ch/tech3276.pdf

Där finns det lite mer info om just deras standard.

Hm. Inser ju att vad gäller kvadratmeteryta och dimensioner kommer jag aldrig kunna uppnå nån standard. Men man får ju ta det man har... Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl takhöjden som är utmaningen i rumsakustiken där. Så tjocka absorbenter som går skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och där man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nånstans där det låter bäst och jämnast i basen. Går nog att få till hyfsat. 🙂

Du får kanske kolla efter att du har fixat skalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Det är väl takhöjden som är utmaningen i rumsakustiken där. Så tjocka absorbenter som går skulle jag köra vid första reflex, ovanför lyssningspos och där man vill micka upp. Testa lika olika positioner av monitorer och lyssning och se om det finns nånstans där det låter bäst och jämnast i basen. Går nog att få till hyfsat. 🙂

Du får kanske kolla efter att du har fixat skalet.

Ja, har jag lite tur kan jag riva ner taket inifrån och kanske utnyttja något lite extra utrymme mot bjälklaget. Men jag har inte öppnat än och kollat. Jobbet kommer göras framåt våren/sommaren. Ett rum bredvid har iaf 10cm högre i tak, men det kan ju finnas en anledning. Huset är från 30-talet och gömmer en hel del lustiga konstruktioner och omändringar.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ja i gamla hus får man vara beredd på en del överraskningar tyvärr.

Alltid klurigt också med möblering i befintliga utrymmen. Att testa olika positioner och placering av högtalare brukar som sagt vara ett av de bästa testerna (och billigast också).

När man har en del stora reflekterande ytor (fönster med mera) är det också svårt att få till men ibland är det klart värt en kompromiss för att få lite mer ljus eller synfält för kreativitetens skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja i gamla hus får man vara beredd på en del överraskningar tyvärr.

Oja 🙂

Återkommer nog när det börjar dra ihop sig till att starta bygget, om ingen har några alarmerande synpunkter eller fantastiska heureka idéer på skissen ovan.

Mitt stora aber har varit att väggarna (de svarta på ritningen) verkligen är genomgedigna betongfundament som inte går att flytta. T ex hade jag gärna breddat studiorummet om bara väggen hade gått att ta ner (utan att blanda in stålbalkar och byggfirma).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bästa av två världar!?!

Nu är jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta på väggarna? Fukten måste ju ta vägen någonstans. Vore det inte bättre att bara lägga lite distanser mellan betong och innervägg, så att det blir en luftspalt som kan vädra ur?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
pHISTERmILL (oregistrerad)

Studio eller pub - intressekonflikt, eller det bästa av två världar!?!

Nu är jag ju ingen byggexpert, men varför behövs platonmatta på väggarna? Fukten måste ju ta vägen någonstans. Vore det inte bättre att bara lägga lite distanser mellan betong och innervägg, så att det blir en luftspalt som kan vädra ur?

Jag är inte heller nån byggexpert 🙂

Fukten ska stoppas från ytterväggarna också. De ligger bitvis helt eller delvis under jord. Det blir luftspalt bakom och under platonmattorna men jag vill inte ha det krypande in mot trämaterialet. Jag såg hur det såg ut bakom de gamla väggarna. Sen ska man tydligen sätta plast inifrån så varmfukt inifrån inte kryper utåt... tror att det blir bra.

Just nu håller jag på med innertaket och väggar.

20170226_182749.jpg

Kanske skulle döpt den till "Studio PUB"?  😱

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Har du redan satt plasten insida yttervägg? Funktionen ska vara som oioioi beskriver ovan.

Tänker du på platonmattan eller på den plastfolie man rekommenderas sätta mellan gipset och reglar/isoleringen (ångspärr)?

Platonmattan sitter redan. Enl tillverkaren kan man använda den invändigt för att hindra fukt utifrån att komma i kontakt med byggmaterial såsom trä etc. De brukar ha golvläggning i källarutrymmen som exempel. Det ska bli en fuktspärr samtidigt som det är en luftspalt mellan spärren och betongen.

https://www.isola.se/produkter-sv-SE/golv/platon-fuktskydd-golv/bla-platon/

Om det funkar på golv bör det funka på väggarna tycker jag. Väggarna har jag också sett till att öka luftspalten bakom.

Ångspärren har jag inte kommit till ännu.

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...