Jump to content
Annons

POD XT vs POD2?


Tomajjo

Recommended Posts

Annons

Skillnaden är ganska stor mellan de olika enheterna, och XT:n har gått ned såpass mycket i pris nu så det är bara att slå till.

Gör en sökning här på forumet, så får du mer info/åsikter om de olika enheterna fördelar resp. nackdelar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in på Line 6 hemsida och kolla. Där har du ju all fakta du behöver.

Rent funktionsmässigt som gjorde att jag valde XT:n va just för att den har så många fler möjligheter att skruva till ett ljud själv och möjlighet att välja mikrofontyp som du "mickar" upp med. Hur långt ifrån micken ska vara (= hur mycket rum du får med)

Jag köpte XT:n pga av de i stort sätt "obegränsade" möjligheterna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl rätt mycket på budgeten vad man väljer... En Pod xt för 4000 pix är väl det kvalitetsmässigt bästa valet, men faktum är att man får en beg POD 2.0 för en tusenlapp, och det är fortfarande en bra simulator...

och (skryt skryt), jag fick faktiskt ett mejl förra veckan från en snubbe som förtvivlat - utan att lyckas - försökt ratta in "mitt" 2.0-ljud ur sin xt, så helt kass kan den ju inte vara i jämförelse.

Om man tycker att 4000 är mycket pengar, kan man ju oxå kolla in Guitarrport, som väl är närmare en strippad XT än en 2.0.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gott om folk som föredrar 2.0 framför XT. Jag är nog en av dem.

Det beror ju på vilka ljud och effekter man är ute efter. Så det bästa är ju att testa båda och komma fram till vilken du gillar bäst. Som vanligt. De flesta som kör mycket hi gain brukar föredra 2.0.

Men gör digsjälv en tjänst och kolla på andra märken också. Det finns mycket bra att välja på. Vox Tonelab och Boss GS-10 tycker jag båda låter bättre än Pod. Men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns gott om folk som föredrar 2.0 framför XT. Jag är nog en av dem.

Det beror ju på vilka ljud och effekter man är ute efter. Så det bästa är ju att testa båda och komma fram till vilken du gillar bäst. Som vanligt. De flesta som kör mycket hi gain brukar föredra 2.0.

Men gör digsjälv en tjänst och kolla på andra märken också. Det finns mycket bra att välja på. Vox Tonelab och Boss GS-10 tycker jag båda låter bättre än Pod. Men det är ju en smaksak.

Var det inte du som kritiserade latencyn i PodXT?

Har ganska bestämt för mig att 2.0 har längre latency än XT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte du som kritiserade latencyn i PodXT?

Har ganska bestämt för mig att 2.0 har längre latency än XT.

Jodå. Men jag tycker 2.0 ofta låter bättre än XT. Det har ju inget med latencyn att göra?

Och som vi även kom fram till i den diskussionen så märker vissa spelare inte latencyn.

Kan ju vara värt att prova alternativen som sagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Latency i XT:n? 😄

aldrig hört nåt liknande .... kan omöjligt vara så pass mycket att det hörs ... skitsamma om det är 3ms ...

jag har iaf aldrig märkt nåt 😄

Man märker stor skillnad i latencyn mellan POD 2.0 och PODxt.

Jag själv märker inte av någon större latency i min XT, men när jag ibland provar att spela med en förstärkare "känns" det konstigt.... blir lite konstigt med högern eller nåt... Antar att det beror på att jag vant mig vid att spela på en XT och att det känns ovant att spela med kortare latency...

Däremot tycker jag inte att det är något som spelar större roll eftersom man vänjer sig rätt fort.

(Vox tonelab som rainydays rekommenderar har en kortare latency, men jag tycker den är försumbar. Däremot är tonelaben är helt klart lättare att använda och snabbare att ratta in ljud på om man frågar mig.)

Rainydays: Du påstod ju i en annan tråd att det lät bättre med kortare latency iom. att du spelade fick större kontroll på ljudet och spelade bättre och med mer "känsla", så varför skulle inte latencyn ha någon betydelse nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rainydays: Du påstod ju i en annan tråd att det lät bättre med kortare latency iom. att du spelade fick större kontroll på ljudet och spelade bättre och med mer "känsla", så varför skulle inte latencyn ha någon betydelse nu?

Jo, det håller jag visserligen fortfarande fast vid. Det är så det känns för mig och många andra iaf.

Men jag är ju inte så dum att jag inte inser att det finns de som antingen struntar blankt i det, inte märker det, eller som du automatiskt kompenserar för latencyn.

Men jo, för mig har latencyn stor inverkan på spelkänslan. Och därmed slutresultatet.

Och nu låter det som att jag skulle vara guds gåva till gitarren, vilket sannerligen inte är fallet. Men jag har känsliga öron för sånna saker. Kanske mer en förbannelse än en gåva i detta fallet.

Hur som helst den psykologiska biten är ju trots allt ofta väldigt viktig för hur man presterar.

Och just därför bör man ju gå igenom alternativen för att hitta det man själv trivs bäst med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst den psykologiska biten är ju trots allt ofta väldigt viktig för hur man presterar.

Och just därför bör man ju gå igenom alternativen för att hitta det man själv trivs bäst med.

Dagens sanning!

Link to comment
Dela på andra sajter

rockme (oregistrerad)

Hej på er alla.

Jag kan bara säga att jag kört Pod sedan den första dök upp på marknaden och enligt mig så är det ljusårs skillnad mellan ljuden, upplösningen, simuleringen mm.

mellan Pod 2 och POd XT. Jag har älskat alla mina poddar men XT står ändå som klar segrare. Har i och för sig precis byt till POd XT Live men ljuden är samma goa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är trevligt att man kan använda XT:n som ljudkort (det kan man iaf med bas-pod:en, har en 2.0 för gitarr). Prisskillnaden är ju ganska stor i och med att 2.0:orna är lätta att hitta begagnade så jag skulle nog satsa på en sån.

Pratade med en av ljuddesignrarna bakom POD:en på NAMM-mässan i år som sa att vad jag än gjorde skulle jag inte sälja min 2.0:a, även om jag skaffade XT:n. Även om XT:n är mer trognen originalen kan det ofta vara lättare att sätta 2.0:an i en mix.

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom uttalandet, men det var vad en av designrarna tyckte, iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
Jag själv märker inte av någon större latency i min XT, men när jag ibland provar att spela med en förstärkare "känns" det konstigt.... blir lite konstigt med högern eller nåt... Antar att det beror på att jag vant mig vid att spela på en XT och att det känns ovant att spela med kortare latency...

Där satt den, har länge haft samma känsla men inte kopplat ihop detta fenomen, men när du skrev det så klarnade i korken på mig då jag retat mig länge över att det varit en konstig känsla varje gång jag är i lokalen, visserligen har det bidragit till att jag är oftare i lokalen för att spela in mig på stärkaren som låter lite annorlunda än podden vilket jag uppfattade som att det var det som var problemet.

Tack för den å schkåll påre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är trevligt att man kan använda XT:n som ljudkort

Hur är den som ljudkort?

Hur mycket får man betala för ett likvärdigt, om man bara köper ett vanligt externt ljudkort?

Jag behöver nytt ljudkort, men funderar på alternativa lösningar, om man kan få mer för pengarna om man slår ihop det till en pryl, gitarreffekter och ljudkort?

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är trevligt att man kan använda XT:n som ljudkort

Hur är den som ljudkort?

Hur mycket får man betala för ett likvärdigt, om man bara köper ett vanligt externt ljudkort?

Jag behöver nytt ljudkort, men funderar på alternativa lösningar, om man kan få mer för pengarna om man slår ihop det till en pryl, gitarreffekter och ljudkort?

Ja, alltså, jag skulle aldrig använda pod:en som ljudkort när jag spelar in andra saker. Jag tror inte att et finns något sätt att inte få ingången att förstärkarsimulera, vlket är lite trist om man vill spela in till exempel sång. Jag vill sällan köra sång genom en Fender Twin, liksom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill sällan köra sång genom en Fender Twin, liksom 🙂

Att spela in sång genom gitarrstärkare/effekter är underskattat tycker jag 🙂

Men jo, lite trist om det är allt ljud man kan få. Fast har inte XT bypass på allt? Det var längesen jag satt med en nu men jag har för mig det.

Hur som helst är den inte så lämpad till allroundljudkort ändå. Bättre att köpa en billig USB-breakoutbox isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...