Jump to content
Annons

Tips och resonemang kring ljusshower och DMX


KlasVonKlas

Recommended Posts

Hej igen!

Nu var det väldigt längesen jag var här inne. Var ett par år som jag var hyfsat aktiv, men plötsligt tog det stop och varför vet jag faktiskt inte. Men nu är jag tillbaka och tänkte nu starta en ny tråd.

Det jag tänkt att tråden ska handla om är ljus och DMX-styrning. Jag har ett kommande bröllop där jag står för både ljud och ljus. Ljudet är ganska straight forward med placering av subbar, toppar m.m. Man kan ju egentligen säga att det finns några grundtankar som är bra att följa för att kunna få så bra ljud som möjligt. När det gäller ljus är det ju dock väldigt fritt, placering av ljuskällor så som PARs och moving heads och så vidare, färger som ska svepa och blinka, rörelser m.m. Så länge det ser bra ut så blir det bra! Kort och gott.

Men ibland kan man få lite idé-torka och i skrivande stund är det vad jag har. Till kommande bröllop kommer jag använda:

4st LED PAR 56

2st moving heads med massa mönster, färger och olika funktioner

4st enklare moving heads, egentligen mera åt moving beam-hållet

Hazer

Samt två ljusstativ som kan hissas upp till omkring 3-4 meter.

För att styra allt kör jag med mjukvaran QLC+.

Det jag skulle vilja ha tips på är hur ni skulle placerat och använt dessa för att göra så intressanta och snygga ljusshower som möjligt. Jag har pysslat med såna här grejer inan så jag är inte helt främmande för hur man fixar sjyst ljus, dock har jag inte kört med varken mjukvara eller så många rörliga ljuskällor innan.

Det jag planerar inför nu är ett bröllop som kommer innehålla lite enkla uppträdanden på scen samt lite dans ute på golvet, både lugn "brudpars-dans" samt lite ösigare disco-dans. Lokalen tar ca 150 personer och omkring 100 kommer.

Grundtanken blir nog att sätta en PAR 56 riktad mot scenen och en moving head på varje stativ och ställa dessa bredvid scenen. Men med resten av ljuset finns mängder med möjligheter. T.ex kan man sätta ytterligare en PAR 56 på varje stativ och rikta ut imitten av rummet, eller kanske upp i taket för att fylla hela rummet med ljus. Man kan också istället ställa dessa på golvet imitten vid varje långsida-vägg och rikta uppåt mot väggen för att fylla rummet med ljus. Moving beams kan man ställa längs fram på scenen för att göra sjysta beams som går rakt ut i publiken och dansarna, men kan å andra sidan vara jobbiga om man skulle titta rakt in i dem.

Nu blev det ett väldigt långt första inlägg! Men jag hoppas att det finns några här osm är ljus-intresserade och också vill prata av sig lite. Hoppas också att det inte redan finns en sån här tråd, i så fall ber jag om ursäkt för att inte ha lyckats hitta denna.

Låt idéerna flöda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...