Jump to content
Annons

Intel i5 vs i7? Stor skillnad?


Måsart

Recommended Posts

Jag tänker inhandla en ny studioburk relativt snart. Det blir antagligen en stationär PC.

Är det dumt att snåla in på processorn? Jag har kollat på några datorer som alla har haft i5-processorn. Bör jag betala lite mer och få en i7? Jag har ingen aning om hur stor skillnaden blir i praktiken. Proddar inga monsterprojekt, det rör sig oftast om max 25 spår per låt (effektbussar inräknade).

Datorerna som jag har kollat på har alla haft 8GB i RAM-minne. Snålt? Bör man satsa på 16GB direkt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har precis beställt en i5 "Aguma Speldator" (eller nåt sånt namn från Täby). Kändes som man fick rätt mycket för pengarna jämfört med tex Elgiganten, mfl. För spel (som jag aldrig ägnar mig åt) så drar man tydligen inte nytta av den sk multi/hyper-threadingen (hos i7) som video och musikprogram använder sig av. För spel är grafikkortet flaskhalsen. Musik/video - processorn. Men jag fick intrycket att för mitt bruk (hemmavideoredigering/sovrumsmusikinspelningar) så "räcker den långt". Jag får en quad core i5 med 500GB SSD och 16GB internminne med kraftfullt grafikkort för 13000kr med Win10 installerat.

Jag håller inte på dagligen med musik/video så ca 1500kr tillägg efter SSD och internminnestillägg kändes inte nödvändigt. Extra fläktar behövs om jag fattat rätt. Någonstans måste man stanna. Om jag gör storproduktioner på 40+ spår så kanske jag kommer ligga risigt till?

Men om man inte spelar spel som andra i min familj gör så kan man kanske skippa grafikkortet efterssom jag fick uppfattningen att grafik finns i en i5 (integrerat) då jag läste på. Då sparar man ett par tusenlappar som kan läggas på i7 istället om man sysslar med större projekt. Jag vet inte var "plugg/spår-gränsen" ligger. Men det duger nog åt mig. Förmodligen går det att byta ut i5:an vid ett senare tillfälle om det var helfel beslut.

...Är inte datorexpert.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag körde en i5:a förut med 6 GB RAM. Ett rent audio-projekt med ca 25 spår och ganska okomplicerade inbyggda pluggar (kompressor+EQ på de flesta spår, ett par delay, ett par reverb) funkade bra.

Om jag började blanda in många mjukvarusyntar och/eller flera förstärkarsimulatorer i ett stort projekt funkade det sämre.

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror också vilken i5 du får. En bra i5 är bättre än en dålig i7. En dålig i5 är inget att hänga i julgranen. Men en bra i7 är förstås bäst. Jag hade personligen satsat på en i7a av bra kvalitet. 8 GB RAM klarar du dig på lätt även om 16 GB är mer framtidsäkert. RAM används ju mest till mjukvarusyntar och samplinginstrument så som LASS och liknande. Nyligen bottnade RAMen ur för mig i ett projekt med en Massive synt, tre Cinebrass samt fem Heavyocity Damage. Då körde jag Pro Tools 10 vilken bara kan använda typ 3-4 GB RAM, då det är ett 32-bitars program. Tror dock att Damage tog mest RAM där, då jag använde många ljud ur dom. Så 8 GB dubblar det där.

Men använder du inga samplingsinstrument så borde till och med 4 GB räcka. Speciellt med bara 25 spår. Ju kraftigare processor, ju mer pluggar kan du använda. Har du många olika reverb pluggar och sånt så får processorn jobba lite, hade ett projekt med åtta-tio olika reverbpluggar plus en massa annat och då bottnade processorn ut, (har en snabb i7a) men annars behöver du inte en jättesnabb processor.

Skulle ändå satsa på en bra i7 pga att den är mer framtidssäkrad. Så slipper du köpa nytt snart igen då programmen blir mer avancerade. Och glöm ej SSD, då laddar allt så sjuk mycket snabbare. Allt startar upp snabbare och datorn bara känns bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Ostfisk helt och hållet. Men för att svara på din fråga, brukar det röra sig om 20-35% skillnad i ifall det är samma serie och årsmodell.

Jag kan köra 40-60 samtidiga spår med mjukvarusyntar med min i5 3350p, eller uppemot 100 spår audiodata. MEN, det är ordentligt segt och jag måste dra upp latensen rejält vid mixning.

Är du osäker, jämför exakta modellbeteckning på Passmarks CPU-lista:

https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php

Link to comment
Dela på andra sajter

i7 eller till o med i9 alla dagar i veckan...

Fast i min burk sitter det Xeon, hela 12 stycken med hyperthreading (24 trådar).

500 pluggar och 200 audiospår och en 20-30 synthar är inga problem. Enda flaskhalsen är själva hårddisken. Men det finns ju pci-flash för en utlandsskuld att klämma i om man vill det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst, det kan bli ganska stor skillnad i hur de beter sig. Det finns många saker som skiljt sig mellan de i7, i5, i3 och Xeon-system jag testat, men det som märks mest är stabiliteten. i7, och ännu hellre Xeon om du får råd, går mycket jämnare och är lättare att driva mer fullt ut i realtid. i5 & i3 har alltid betett sig väldigt erratiskt och ryckigt, där de haft tydliga peakar här & var som sänkt uppspelningen (verkligen kritiskt om man kör med extern hårdvara), medan min gamla Core2Duo kan ta sig uppåt 70% processorbelastning innan det börjar bli riskabelt, och i7/Xeon-burkarna kan ta sig förbi 80% utan större problem.

Av billigare processorer har jag även fått små dropouts ibland. Inte mycket, men även en enda dropout är fullständigt oacceptablet. Vet inte exakt varför, men nåt sånt händer aldrig på de system jag jobbar på idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Gameing? Den har inbyggd grafik så en spelare rynkar nog lite på näsan åt den.

Jag tror att de kan vara bra för en DAW för att den har DDR4 och mindre transistorer så den går att få tystare. Men visst, prestandaförbättringar har krupit i snigel fart i pc värden de senaste åren. Jag vet inte om jag tror att det dag och natt skillnad mot tex en 2600K. Men om man ska köpa nytt idag så skulle jag nog se den som ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det är ju en processor, så jag förutsätter att grafikkretsen är ett stöd i stil med MMX, SSE, och 3D Now, och inte en ersättning för riktigt grafikkort, så i så fall så skulle det här vara väldigt gemytligt för spel :-)

Är dock på jakt efter att uppgradera min studiodator inom en snar framtid själv. Ser än så länge ut att bli en Xeon med 8 kärnor, men hottar dom upp den här lite kan även sånt vara intressant! Tack för tipset none the less!

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jo, det är ett "riktigt" grafikkort. Stöd för 3 displayer. Men det snor minne av systemet (och minnes bandbred). Vill man ha fler än 4 kärnor så behöver man andra doningar, men det blir också en annan prislapp.

Link to comment
Dela på andra sajter

De flesta processorer idag har inbyggd grafikkrets, vilket gör att man får med det oavsett vilken CPU man köper.

Det har hänt förvånansvärt lite med prestandaökningen på processorer när det gäller stationära i5or och i7or, de senaste 3-5 åren. Oftast är det antalet kärnor som avgör vad en (modern) processor presterar. Väljer man t.ex. en processor med sockeln 2011-V3 kan man få 6 eller 8 riktiga kärnor, vilket också gör att prestandan blir betydligt bättre.

Se upp med priset, då du även behöver moderkort och mycket dyrare minnen. Minneshastigheter är överreklamerat, och ger endast en liten prestandaökning. Däremot kan det vara en bra idé att välja minnen som klarar högre Mhz än specarna på CPUn om du planerar att överklocka.

Jag säger det igen, kolla på Passmark så vet ni vad tilltänkta processorn presterar. Oavsett märke, modell och årgång.

Varför en svagare CPU upplevs ryckigare är p.g.a. att en viss mängd belastning, blir större - procentuellt sett - än på en kraftfullare CPU. Stabiliteten är det ingen skillnad på, så länge man inte tangerar maxprestandan. Tyvärr lider många nischade (tidskritiska) program av att bli just instabila när man tangerar maxbelastningen, och DAWs är tyvärr i den kategorin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är ett "riktigt" grafikkort. Stöd för 3 displayer. Men det snor minne av systemet (och minnes bandbred). Vill man ha fler än 4 kärnor så behöver man andra doningar, men det blir också en annan prislapp.

Grafikkort? Snackar vi om samma sak här? Jag tänker på processorn Skylake i7 6700K.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Måsart

För att man skall ha någon större nytta av en i7-CPU bör den vara quad-core (innehålla 4 st kärnor). Det finns i5-CPUer som är snabbare än i7-CPUer. Använd Cathrines Passmark-länk så kan du jämföra CPUer med varandra.

Din fråga: Är det dumt att snåla in på processor?

Mitt svar: Tveklöst, JA! Processorn är det som man bör lägga mest pengar på i en dator eftersom den påverkar allt som utförs i din dator. 16 GB RAM är aldrig fel men lägg hellre pengar på en SSD-hårddisk som systemdisk, det kommer du att märka genom bättre upplevd hastighet i din dator. Min egen prioritering för en dator är 1) CPU, 2) Skärm, 3) Hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygger nog en egen dator i stället för att köpa en färdig. Jag har plockat ihop ett paket på inet, vad tror ni?

Jag valde en hybriddisk på 1TB samt en SSD på 256. Tanken är att ha operativsystem samt Cubase och alla pluggar på SSD:n.

Kundvagnen: http://www.inet.se/k...5171/2015-09-19

Jag kan inte tänka mig att man får en färdig dator med liknande prestanda för 8500:-. Problemet med färdigbyggda PC:s med lite krut i är att nästan alla är riktade till gamers. Jag valde inte ens något grafikkort till min burk. Det inbyggda räcker väl gott och väl för musikproduktion. Eller?

Redigerat av Måsart
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Den inbyggda grafiken i en i7 4790K är tillräcklig för det mesta, inklusive musikproduktion.

Det är egentligen bara spel och vissa videoredigeringsprogram som har behov av mera. Skulle du ha behov av mera så kan du köpa ett grafikkort senare.

Ditt bygge ser helt ok ut.

Kanske är hybriddisken lite liten? En 2GB kostar bara några hundringar mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...