Jump to content

Johan Strandell

Medlem
  • Content Count

    1
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About Johan Strandell

  • Rank
    Nykomling

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malmö
  • Intressen
    Alternativa kontrollers, modulär mjukvara, ekon, rundgång och trummor.

Personlig information

  • Hemsida
    http://40hz.se
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

360 profile views
  1. För att lyckas med att nå ut med sin musik krävs helt andra saker än lägga det perfekta solot, programmera beats eller micka ett trumset. I den här artikelserien kommer vi gå igenom hur du kan gå tillväga, oavsett ambitionsnivå eller mål. Det är svårt att förneka attraktionen i att stå på scen inför en publik, oavsett om det handlar om rockposer, explosioner och eld på en gigantisk arena, eller inlör en svettig publik klockan tre på natten på en undergroundklubb, eller bara att få höra sin musik spelas i radio, tv eller på film. Men steget dit från sovrumsstudion, studieförbundets replokal eller garaget kan verka stort. En kliché i film och tv är bandet eller artisten som upptäcks av en slump av en förbipasserade A&R-person eller som gör ett genialt framträdande vid rätt tid och på rätt plats. Det finns ett visst mått av sanning i detta. Susan Boyle slog igenom från ingenting i Britain’s got talent, men att vänta på den musikaliska motsvarigheten till ett blixtnedslag är kanske inte så effektivt. Susan Boyle i "Britain´s got talent" Därför kommer den här artikelserien i första hand fokusera på saker du kan göra själv – få in musik på Spotify, sprida den på sociala medier, paketera den för försäljning och liknande, eftersom du som musiker har större möjligheter att påverka och dessutom kan göra allt på egen hand. Spotify – den vanligaste kanalen för spridning av musik idag Så hur gör du för att nå ut? Två grundläggande saker att fundera på är vad ditt mål är, och att göra upp en plan för hur du når dem. Vi tar dem i ordning. Hitta målet med att nå ut Att nå ut kan innebära väldigt olika saker. Beroende på om ditt mål är att få din musik spridd, att själv synas, att tjäna pengar eller något annat så finns det väldigt olika vägar att gå. Första steget är därför att tänka igenom vad du vill uppnå – den klassiska band-som-ger-ut-album-och-turnerar-modellen är inte enda vägen att gå. Svenska låtskrivare har ockuperat topplistorna de senaste decennierna, och isländska Hildur Guðnadóttir har nått en stor publik genom sina soundtrack till Chernobyl och Joker utan att för den delen vara särskilt känd som musiker. Ett ännu extremare exempel är den finske ingenjören bakom Nokias ringsignal. Hildur Guðnadóttir som nått en stor publik genom sina soundtrack till tv-serien Chernobyl (2019) och filmen Joker (2019). Foto Hildur: Antje Taiga Jandrig. Foto Joker: Pressbild. Ett sätt att strukturera detta är att bryta ner ”att nå ut” i olika dimensioner: Nå många lyssnare Bli känd som artist Tjäna pengar Synas i media Spela live Just för att de här sakerna ibland inte går hand i hand gör att det finns skäl att fundera igenom vad du vill uppnå. Idag är det närmast trivialt enkelt att lägga upp musik på Youtube, men det är inte nödvändigtvis något som leder till några pengar, ifall det är målet. Vill du nå ut till så många som möjligt kan det i sin tur vara värt att fundera på vad du är beredd att offra: vill du byta genre eller stil till något mer lättillgängligt? Det finns bevisligen lyssnare för väldigt smal musik, oavsett om vi pratar om Huun-Huur-Tus mongoliska strupsång eller Bohren & der Club of Gores doomjazz, men Avicii har onekligen en större lyssnarkrets. Eller för att knyta an till exemplen ovan: vill du få in din musik i film eller tv krävs det en annan plan än om du vill synas live. Allt detta blir ännu viktigare om ni är flera personer: är ni inte överens om vad ni vill uppnå blir det lätt konflikter. Självklart kan de här sakerna också hänga ihop. Ett par miljoner spelningar på Spotify går att omsätta i pengar, spelningar och uppmärksamhet, men har du nått dit behöver du rimligen inte den här guiden. Gör en plan för att nå ut När du har bestämt dig för vad du vill uppnå är nästa steg att göra en plan. Här skulle det gå att skriva en smärre bok eftersom projektplanering är ett stort område. En metod som blivit populär i Silicon Valley heter OKR – ”Objectives and key results”. I korthet går det ut på att sätta upp mål (objective) och utifrån dem skapa nyckelresultat. Populära metoden för projektplanering: OKR – ”Objectives and key results” Nu skiljer sig IT-startups från musikalisk verksamhet på ganska fundamentala sätt (även om Facebooks motto ”Move fast and break things” också gäller för scenshower för många rockband). Men att jobba baklänges från målen kan vara ett effektivt sätt att prioritera och strukturera. Speciellt när du kombinerar det med delmål. Till exempel, om du vill komma ut och spela live när den här eländiga coronapandemin har dragit förbi, blir ett mål att göra det enkelt för bandbokare att höra hur du/ni låter. Så här kan det se ut om vi bryter ner det till delmål: Ta fram en lista på festivaler och klubbar du vill spela på Kontakta bokare, festivaler och klubbar Lägg upp minst två låtar på Soundcloud för att bokare ska kunna höra hör du låter Spela in och polera två låtar Gör en video och lägg upp en låt på Youtube Skriv en kort beskrivning av bandet och lägg upp på Soundcloud och Youtube Soundcloud och Youtube Utskrivet på det här sättet låter de här punkterna självklara, men att jobba på det här sättet kan vara ett sätt att skapa fokus och inte glömma något viktigt längs vägen. Det kommer antagligen inte leda till något om du kontaktar en bokare utan att de har något att lyssna på. Och ett tydligt mål gör det enklare att inte fastna i detaljer: typsnittet på skivomslaget är kanske inte det mest avgörande för en bokare. Istället bör du förmodligen lägga mer tid på att förmedla att ni är en bra liveakt. Här kommer de större målen in. Om du inte kan komma på hur något leder dig till det övergripande målet är det förmodligen bättre att göra på något annat sätt. Konstnären Darius Kazemi har jämfört konstnärlig verksamhet med ett lotteri, och det är värt att skjuta brett och vara beredd att ändra sin plan om man märker att något annat fungerar bättre. Om serien Den här inledande artikeln har beskrivit hur du kan tänka generellt och hur du kan planera. I kommande artiklar kommer det komma mer konkreta tips om kanaler att synas i, hur du sprider din musik och vilka tjänster du kan använda för att få betalt för din musik.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.