Jump to content
Annons

Receptet på Frost ACM-2


Erik

Recommended Posts

samt en korrekt avpassad CPU-modul uti CRT-enheten, enligt dom som vet!

🙂😄😄😄

Ja det gäller att den inte ger likström till modermodemet. Då kan lätt hyperraiddisken spikströmas genom s-pata bioset istället för Casual dissorder hjärnan:n (CDH). 🙂

Dock kan Frost ACM:s Schydd avhjälpa detta på ett bra sätt! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Music XPC datorerna går lätt att kopiera komponentvis men både BIOS och operativsystemet är twekat för bästa prestanda för musik och kan ej kopieras. Jag känner en som byggde själv en kopia på Music XPC datorn och han fick inte alls samma prestanda som orginalet.

Det låter ju inget vidare... Den kom ju lite efter de andra i Studios test i a f 😏 (På vissa områden).

Skämt åsidor, men efter att ha läst Studio's test så skulle jag nog aldrig våga köpa en Music XPC, det var mycket av de där småfelen dom skrev som kändes som rent slarv, inger ju inte direkt något förtroende. Hursomhelst, kan de som säljer datorerna ställa in BIOS och OS på ett bra sätt så kan man säkert de som privatperson också, även om det kan kräva en del tankemöda.

Edit; Vågar man fråga Pär Ekberg om han kan berätta lite om själva principen hur dom tänker om den här "resursomutdelningen" som dom gör på sina datorer? Fast det kan ju vara industrihemligheter...

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit; Vågar man fråga Pär Ekberg om han kan berätta lite om själva principen hur dom tänker om den här "resursomutdelningen" som dom gör på sina datorer? Fast det kan ju vara industrihemligheter...

Sorry! Det kan jag tyvärr inte säga! Det är som du säger affärshemligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänkte det. Men det är väl bara att sätta igång och prova och hoppas att datorn min inte låser sig helt! 😆

Btw, har undrat lite om det här förr, men det här testet som var med på skivan, är det ett "bra" test? Jag grunnade lite på om det kanske är så att det är lite för lätt för datorerna, och att det är vid riktigt tunga test som man verkligen kan skilja datorer åt?

Annars är jag nöjd, skilde inte mer än ett par-tre procentenheter jämtemot datorerna tidningen testade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost har dragit om resursutdelningen/IRQ-utdelningen för moderkorten så det beter sig inte likadant som ett kort med orginalbios. Så där får ni läsa på så det blir rätt!

Det blev på gränsen till oseriöst där. Har ni programmerat ett helt nytt BIOS?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frost har dragit om resursutdelningen/IRQ-utdelningen för moderkorten så det beter sig inte likadant som ett kort med orginalbios. Så där får ni läsa på så det blir rätt!

Det blev på gränsen till oseriöst där. Har ni programmerat ett helt nytt BIOS?

Det har de knappast, men det finns OEM-kort som bara speciella företag får köpa och som inte förekommer i handeln, där man kan styra och ställa med fler detaljer än man kan i en normal BIOS.

Jag har alltid lyckats få till musikmaskiner som har fungerat klockrent utan att ha tillgång till dessa special-moderkort - men förmodligen hade det blivit ännu lite bättre prestanda med ett sådant kort med special-BIOS...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen aning om detta. Men jag tvivlar på att prestandaökningen skulle märkas i praktiken.

edit: I detta fall har det iofs att göra med stabilitet. Men om man väljer ett moderkort från Intel så har man oftast inte problem med det. Jag kan ju dock ha fel, men jag tvivlar på det.

Redigerat av ChrioN
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Här är anledningen till att det finns dedikerade musikdatorer: AKUT HJÄLP! Firewireljudkortet ger inget lyft! [...] Sedan kan man ha "tur" med vissa burkar.

Du får det att låta som att det är jättesvårt att fixa ett fungerande system på egen hand. Har man hyffsade kunskaper om komponenter och felsökning är det inte svårare att sätta ihop en DAW än en gamerdator eller någon annan typ av optimerad dator.

Å andra sidan, support är alltid tacksamt, men det kostar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, vet man exakt vad man håller på med, vilka komponenter man ska hålla sig ifrån, vet var och när man stänger av acpi och i värsta fall är beredd på en lång felsökning så går det absolut att få ihop en bra dator!

Jag vet många datorkunniga som har gått bet på att göra en bra musikdator och många som har lyckats. Är man inte intresserad av att "chansa" eller är beredd på att behöva lägga lång tid (på till exempel att skaffa sig ovanstående kunskap) så är det motiverat med en färdigkonfigurerad burk. Alla musiker är inte tekniker eller ens speciellt teknikintresserade 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...