Jump to content
Annons

Problem med inspelning av elgitarr


Minja

Recommended Posts

Hej!

Har fått problem när jag skall spela in elgitarr via pod. Har ett TC Electronic Twin Impact Ljudkort och Poden är en Boss ME-25. Kopplar elgitarren med en tele sladd, obalanserad till inputen, sedan en balanserad sladd till Micingången i ljudkortet. Det här har alltid funkat förut..

Har bytt ut sladdarna gång på gång och så har det funkat ett tag, och så händer det nu igen. Ingen signal och bara brus.

Sladdarna jag har nu är sprillans nya och det är 4:e paret på två veckor.

Börjar ana det värsta, har möjligen elgitarren och poden tagit stryk..?! Har testat att koppla ifrån ljudkortet och bara spela med pod och hörlurar.. och det är bara högt brus.. Som sagt börjar ana det värsta..!

Någon som har en annan tanke?

Tacksam för tips och kloka råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Prova att dra ut sladden ur gitarren och fingra på toppen. Det borde höras lite knäppningar då. Dvs försök avgör om det är gitarren eller podden som krånglar. Det är osannolikt att båda pajar samtigt. Vad är det för gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får du något ljud om du lyssnar i lurar direkt i poden?

Det är linenivå ut (-10dBu). Varför har du kopplat till en mickingång istället för lineingång?

Risken är att du kanske har råkat starta fantommatningen i ljudkortet, så att podens utgång i värsta fall har lagt ner verksamheten på grund av 48V-spänningen som har kommit in där...? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att jag slår in öppna dörrar... 🙂

Det kan ju ibland vara så enkelt att det är glapp i telejacket på gitarren. Har du testat att koppla in gitarren i något annat än podden?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hoppas på en enkel lösning så jag kommer med ett enkelt förslag:

Har du aktiva mickar i gitarren så är det kanske bara batteriet om är slut helt enkelt.

Vad är det för gitarr du har?

Kolla om det sitter ett batteri under en lucka på baksidan av gitarren. Ibland så sitter det under samma täckplatta som täcker hålet för svajstallet om man har ett sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massor av tack för alla svar!

Pme/Jayway: Ja, det hörs knäppningar från telejacket när jag drar i sladden. Ingen signal som sagt men knäpper. Har testat att koppla gitarren rätt in i ljudkortet oxå, men funkar ändå inte. Öppnade luckan till telejacket, ser att det är bara två sladdar som fäster i öppningen då. Borde det inte vara fler, kan en lödning ha gått av så kontakten är förlorad? Har en Hagström med flera mickar som är omställningsbara.

K9: Finns en lucka på baksidan av gitarren som jag inte har öppnat, så det är möjligt att det är batterier där.. Får väl kolla. Utgick från att en elgitarr går helt och fullt på ström när man pluggar in den.. ! Skulle vara guld om det är så enkelt.

Claes: Ja, tyvärr har jag råkat ha fantommatningen inne.. Har hört att det bästa är att använda mikrofoningången vid inspelning, att det ska bli bättre ljudkvalitet/signal. Har råkat ut för att en telesladd fastnade i ljudkortet en gång och en bit blev kvar där inne, så känns säkrare med mickingång.. så länge inte fantommatningen är inne..! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, då är det förmodligen gitarren. Elektroniken i dessa brukar vara väldigt enkel så det brukar att gå att laga men det kan vara ganska pilligt att komma åt att byta delar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplade in akustiska gitarren i ljudkortet nu.. tvärdött...! Använder mina sprillans nya sladdar från igår. Har testat både telesladden och micksladden. Det funkade innan jag använde de till elgitarren igår. Hade avsatt den här helgen speciellt för inspelning av flera låtar.. Ljudkortet funkar när jag har kopplat till en mikrofon annars, så det verkar inte vara fel på det. Elfel på elgitarren som "käkar upp" mina sladdar, eller vad händer..? 🤪

Tacksam för fler förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kolla drivrutiner till ljudkortet då. Låter inte som att det är just det som är problemet men det är ju gratis och går fort att testa. Om du kommer åt dem dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Riktigt fin gitarr det där (jag vill också ha en) men den har inte aktiva mickar. Vilket ju i sig ofta är en fördel att den inte har. Så du ska inte behöva något batteri till den.

Kommer inte på någon mer enkel lösning just nu tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Ja, tyvärr har jag råkat ha fantommatningen inne.. Har hört att det bästa är att använda mikrofoningången vid inspelning, att det ska bli bättre ljudkvalitet/signal. Har råkat ut för att en telesladd fastnade i ljudkortet en gång och en bit blev kvar där inne, så känns säkrare med mickingång.. så länge inte fantommatningen är inne..! 😕

Jag vet att det har funnits en batch av HOSA-kabelar, där telekontakterna hade för brant vinkel på toppen, så att den kunde fastna om man hade otur. Det är dock extremt sällsynt - men se gärna till att alltid ha Neutrik- eller annat välrenommerat fabrikat på kontakterna, så är det helt säkert att sådana problem inte förekommer.

Får du förresten ljud om du pluggar in gitarren direkt i lineingången på ljudkortet (dock med sämre ljudkvalitet) - och får du ljud i POD:en om du kopplar in lurar direkt på den, istället för att lyssna på utsignalen från ljudkortet?

I så fall kan du åtminstone vara säker på att gitarren är ok och vara ganska säker på att felet ligger i POD:en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Ja, jag har testat att bara använda poden till elgitarren med hörlurar inkopplade där och det är bara ett högt brummande. Har även hänt mig att en telesladd fastnat i hörlursingången och gått av, så det är inte första gången..

Zakyath: Använder de knappar man skall använda och har testat allt. Har oxå fungerat för mig innan fram till nu, så som sagt lutar det väl helt klart åt att det är problem med gitarren..!

Som jag nämnde öppnade jag telelocket och det var bara två sladdar som gick in där. Ställer frågan igen.. Skall det inte vara fler med tanke på att jag har flera ställbara mikrofoner i gitarren. Kan det vara en lödning som gått av, någon som vet hur det skall se ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag nämnde öppnade jag telelocket och det var bara två sladdar som gick in där. Ställer frågan igen.. Skall det inte vara fler med tanke på att jag har flera ställbara mikrofoner i gitarren. Kan det vara en lödning som gått av, någon som vet hur det skall se ut?

Telekontakten på gitarren är obalanserad, så det är rätt att det bara ska finnas två poler - en för skärm och en för signal. De olika mickarna hanteras av omkopplare och potar, men det är innan signalen kommer till utgången.

Testa att koppla in gitarren på en lineingång direkt på ljudkortet - alltså med en vanlig Tele-Tele kabel. Då får du ljud, men det brukar bli ganska kasst ljud eftersom det är fel impedans - men ljud ska det bli i alla fall. Funkar det så kan du utgå från att gitarren är ok.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Bra, då vet jag att inte någon lödning lossnat i teleingången i a f.. Visst jag har testat allt, även att koppla gitarren på lineingång, blir bara brus och ingen signal. Har tidigare använt en micksladd med obalanserad tele. Den här är balanserad.. Höll i en obalanserad i musikaffären så gav försäljaren mig en annan.. Såg när jag kom hem att den är balanserad.. Men har funkat tidigare att även använda en så´n till elgitarren, men däremot inte till den akustiska. Har bara en sladd med tele i båda ändarna som är obalanserad och den funkar inte (oxå sprillans ny).

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch då! Då låter det som om det är något trassel med gitarren.

Eftersom det är obalanserad ut från gitarren, så är obalanserad telekabel lämpligast, men har du testat det också, så finns det inte så mycket annat du kan göra... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lämnade en gång i min ungdom in en gitarr till dåvarande lokala reparatören för att hela riggen hade stendött. Hjälpsam som han var skruvade han upp volymratten på gitarren och skickade hem mig med min nu fungerande gitarr. Jag rörde ALDRIG volymratten under mina tidiga dagar som gitarrist, därför fanns det inte i min värld att den skulle vara justerad - så dubbelkolla att den inte är nollad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläggas bör att Mesa Boogie har lagt upp en demo på sin nya Mark V:25-stärkarr, med ingen mindre än John Petrucci vid gitarren. Under första minuten av videon får de ingen ljud i grejerna, och börjar leta efter felet. Tillslut upptäcker John att han inte kopplat in sladden i gitarren, så den typen av fadäs kan hända den bäste 🙂

Jag höll själv på att ställa in ett gig en gång när riggen tystnat innan jag upptäckte att jag kopplat kabeln till kanalväljaren i output-jacket på min delay-pedal, och således satt kabeln som gick till effect return på stärkaren i footswitchen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Ja.. 🙁 Tackar för allt engagemang här i a f! Poden funkar i a f, testade att plugga i den akustiska gitarren i den och då är det inget problem. Har haft micksladden med balanserad tele inkopplad till monooutput i poden. Bör det vara en obalanserad istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Ja.. 🙁 Tackar för allt engagemang här i a f! Poden funkar i a f, testade att plugga i den akustiska gitarren i den och då är det inget problem. Har haft micksladden med balanserad tele inkopplad till monooutput i poden. Bör det vara en obalanserad istället?

Ja - jag skulle rekommendera det, eftersom det är obalanserad ut. Använder man balanserad kabel där, så kan det förekomma att vissa saker inte fungerar som de ska. Om man sätter in en obalanserad tele (TS), så kortsluts ju "ring" och "sleeve" - och det kan användas för att automagiskt ställa om signalväg eller förstärkning etc i nästa pryl, medan den funktionen i så fall inte fungerar om man använder en balanserad kontakt (TRS) istället, utan då kan det förväntas att signalen verkligen är balanserad...

Det är kanske inte jättevanligt att det vållar problem, men jag tycker ändå att det är säkrast att använda rätt sorts kabel i alla lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag litar på dig Claes, får försöka byta den. Var som sagt den obalanserade jag egentligen var ute efter, men försäljaren satte den här i handen på mig och upptäckte det när jag kom hem. Den akustiska funkar inte alls om jag kopplar in den direkt med en balanserad i ljudkortet, vill ju i a f kunna använda den gitarren..

Ingen som är snille på elgitarrer och har nå´n aning om det går att fixa den själv på nå´t sett? Har kikat i bakluckan och inga sladdar ser ut att ha lossnat.. Har ingen garanti på den längre.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, knepigt...

Om jag var du skulle jag nog ta med både gitarr och pod ner till musikaffären och be att få koppla in dem i en stärkare för ett test. Det finns garanterat någon där som vill gräva ner sig i ett gitarrproblem...och då får du iallafall ett klart besked om gitarr och/eller pod är trasiga, och du kan testa gamla och nya kablar på plats. Om både gitarr och pod visar sig fungera återstår ju då ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, för svar.. Är som sagt rätt klar över att det är gitarren som inte är helt i form 🤪 Var till musikaffären idag och skall ta med mig gitarren dit i veckan så de får kika på den.. Så jag hoppas innerligt min pärla blir i fin form igen.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...