Jump to content
Annons

Råd önskas ang multikabel-lösning


Björn

Recommended Posts

Hejsan allesamman!

Vi håller på och bygger en studio på 120m2, exkl kök osv. som i princip består av:

4st prodd rum (varav 3 i princip vägg i vägg med trummrum)

1st trumm/instrument/band rum

Vi håller på och funderar över bästa lösningen gällande kablage och åtkomst.

Tanken är att vi alla ska kunna koppla in oss, spela in ett gäng kanaler ifrån trummrummet, in till vårat rum, samt givetvis talkback/lyssning.

Vi är ett gäng som inte har stor erfarenhet av studiobygge, men har god hjälp av aukustiker och råd från olika håll.

Är det någon här som har erfarenhet av kabeldragning med multikabel, och kan tipsa oss om någon smart lösning, eller varna för onödiga fel.

Alla erfarenheter och tankar välkommnas!

Mvh Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Björn!

Är delaktigt i ett bygge med nästan identisk uppsättning rum och mått.

Vår tanke är att det finns en koppling mellan alla rummen till inspelningsrummet, så att alla rum kan agera kontrollrum. Så enkelt förklarat kommer det bli multikablar från varje rum till en större patchcentral där allt möts, och då kan man koppla i princip vilket rum hur som helst.

Ett smart och billigt system vi kollat på för lyssning är detta (Behringer Powerplay P16):

post-9648-0-83957800-1429633128.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Aah intressant! Är det enbart för lyssning eller? Har man en sån per person då?

Ja om man vill 🙂. Och ja det är för lyssning och ett smidigt sätt att styra sin egen mix om man sitter i liverummet och vill ratta tex trummorna i sina hörlurar.

Kolla denna:

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där verkade ju grym. Såna där system är väldigt sköna. Jag har ett Aviomsystem i studion, med en centralstation och åtta lyssningsburkar. I princip samma sak som

Behringermodellen men mycket dyrare och antagligen mycket sämre, haha 🙂

Poängen är att det är väldigt värt för musiker att kunna ställa sitt eget ljud. Hos mig är skickningarna Inlödda i bordets patchbay, vilket jag tycker är grymt smart, så att man enkelt kan byta skickning eller skicka helt olika saker, enkelt ändra om före eller efter olika mixsteg, skicka summerad lyssning, etc. Även att ha själva cat5-kontakterna patchbara i en enkel cat5-patch är rätt smidigt - speciellt i en sån där fler-rums-lösning ni håller på med, då är det skönt att vara så flexibel som möjligt. Så mitt tips är att skissa så mycket det går på smart och öppen lyssingslösning, enligt mig är det mer än guld värt, jämfört med klassiska "aux ut till en hörlursförstärkare"-lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efterssom vi alla är dator/ljudkorts baserade och har i princip en preamp var såsom läget är nu så lutar det åt en lösning med:

16 (14 ut/2 in) kanaler kabel, mellan varje rum och insp rummet.

Som man sedan kopplar till ett mixerbord inne i insp rummet, ett mixerbord med förstärkare och monitor kontroll, och där får en line-out.

då har vi medhörning från dator via mixerbordet, medhörning i mixerbordet.

Är det någon som ser några större varningstrianglar dinglande runt denna idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...