Jump to content
Annons

Köpa ny lägenhet, vad leta efter?


ostfisk

Recommended Posts

Hej!

Jag har pluggat nu i många år och bott i en studentlägenhet. Tar examen nu och skulle vilja flytta ut till något större.

Jag kollar runt på olika lägenheter och jag vill ha en med ett rum där jag kan ha mina monitorer i och sitta och mixa.

Men vad är bäst för den sortens aktiviteter? Hur stort rum bör jag ha för att få den bästa möjliga akustiken?

Funderar på att ha sovrum och studio i ett. Så kan man ha sängen på motsatta sidan som monitorerna står. Det borde funka lite som basfälla va? Eller är det bättre att ha bokhyllan där, som diffusor?

Vilken form är bäst? Är ett rektangulärt rum det bästa?

Idéer mottages gärna!

/Ostfisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Symmetriska rum är ju klart bäst. Rektangulärt är bra, så länge de dessutom inte är kvadratiska eller med längden som heltalsmultipel av bredden.

Fullpackade bokhyllor tvärs över är den lösning jag valt. (Vilket iofs inte är någon som helst garanti för att det skulle vara bra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ordentlig akustikbehandling. Oavsett hur rummet är format, vilket material det är byggt i, om du stället in en säng eller bokhylla.. Inget spelar så stor roll utan ordentlig behandling. Nu pratar jag inte om billigt foam-skit från arulex (eller var dem heter), köp ordentliga grejer som behandling från gik tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått för mig att osymmetriska rum anses bättre, eftersom risken för t ex stående vågor då skulle minska. Men kan ha missuppfattat det helt.

Annars ställer jag mig bakom förslaget med välisolerat. Har själv råkat ut för gnälliga grannar och även om jag tyckte att hen var knäpp med orimliga krav ("prick tyst senast vid sju på kvällen"), plus att du i princip inte kan bli utsparkad från en bostadsrätt, så gjorde det ändå att det inte kändes så behagligt att sitta och pyssla med musik.

Edit: "Välisolerat" kan såklart också kompenseras/förbättras av att se över planlösningen. Det bästa är ju om rummet du tänkt använda som studio har så lite fysisk kontakt med andra delar av huset på som möjligt (t ex att det ligger längst ut i huset, med andra rum mellan det och grannlägenheterna).

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Välisolerat, menar ni då att lägenheten skall vara välisolerad som den är eller att jag själv isolerar den? Eller går det?

Lägenheten jag bor i nu är väldigt väl isolerad. Jag kan spela hög musik utan att grannarna klagar. Dock är det ett litet rum och jag har inte plats för akustikmaterial. Dessutom är väggarna sneda vilket gör att stereobilden blir något skev.

Kan man se på något sätt att en lägenhet är bra ljudisolerad? Eller får man typ fråga de som bor där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade att lägenheten inte är lyhörd. Jag hade en granne som blev vansinnig över att jag använde sustainpedal. Den lät för mycket genom golvet tyckte hon. Jag fick inte ens kolla på sitcoms sena kväller på mycket moderat volym utan att få en påringning... Det var inte direkt en kreativ miljö om man säger så och i det här fallet var lyhördheten uppblandat med en mycket labil människa. Men de kan man alltid råka ut för. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir lite som att köpa grisen i säcken då? Jag har åtta års köpoäng ackumulerade som jag gärna inte slösar bort. Dumt om man köper något man tror på för att det senare visar sig att det är lyhört. Hmm kanske skall snacka med bostadsbolaget i fråga...

Om man snackar om storlek då. Hur stort bör rummet vara? Jag vill ändå kunna ha ett par 7 eller 8 tums monitorer där. Vad skulle ni säga är minimum?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hög takhöjd är bra. Då går det i alla fall att förbättre störningsproblet och det är bra för akustiken. Har man botten eller top våningen så minskar kontaktytan mot grannarna. Det samma om man har studio rummet mot ytterväggar och endast mot egna lägenheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det får jag tänka på. Om man tänker basfrekvenser och sånt, hur stort rum behöver man för att få så lite problem med dom som möjligt? Finns det någon optimal storlek? Eller i alla fall någon minimistorlek?

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt tips är att du läser sönder huvudet

om detta då ingen människa här på studio forum kan förklara det här för dig inte ens i en post på 10.000 tecken.

generellt är att ju större rum desto bättre för då kan du bygga pararella väggar.

problemet i lägenheter är snarare stomljud, och att basljud vandrar upp och nedåt i bygganden. jag skulle aldrig mixa i en lägenhet, då halva nöjet med musik är att känna den i kroppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser på, det gör jag, massor! 🙂

Men finns det någon rekommendation på storlek? I alla fall någon minsta storlek? Måste ju vara skillnad på 2x3 meter och 4x5 meter tex.

Om man vill ha en så jämn och fin basrespons som möjligt, vilken storlek skulle ni rekommendera?

Eller om man frågar så här, vilken storlek skulle ni inte gå under? Vilken skall jag ha som no-no?

Det svar jag önskar är typ. "Allt över X meter gånger X meter kommer att funka" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur mycket yta du vill ha att röra dig på, mixerbord, dator?, hur stora högtalare du har, och vart dörrar och fönster sitter. Samt vad du har för material i väggarna, hur mycket ingrepp du kan göra både i tak, väggar... ja precis tusen aspeketer väger in.

Men ju större rum, desto mer yta har du kvar efter du byggt bort en stor del av ytan.

Du kan få ett rum på 1.8 x 2.4 meter att låta bra, precis som du kan få ett rum på 18x24 meter att låta bra. Allt handlar om hur du stämmer lådan

Du vet hur högtalare är gjorda i olika former och mått?

Det är samma sak där, alla högtalarlådor kan låta bra om man stämmer insidan och sätter på passande instrument.

Ditt största problem i lägenheter är lyhördhet, jag skulle ta ALLA rum som ligger minst 4-5-6-7-8 väggar bort från närmasta annan bebodd vägg före större, mindre, ovala, fyrkantiga, stora, små, rum...

Sen är det alltid enklare att bygga nya väggar i trä än i betong

förutsatt att du ska ha studiokvalitét måste du nämligen alltid bygga bort eller sätta upp iaf väldigt kraftiga basaborbenter i rummet, inte kul och borra i betong... du ska ha ritningar på var el-ledningar och vattenledningar går, och ja... det är ett helvete sen blir du återställsningsskyldig, vissa tillåter det inte ens

sen när du är klar efter 8 månaders tårar kan du bli vräkt för det iaf låter

sen hamnar du på gatan

så får du börja om igen

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen här på studio forum kommer hjälpa dig på plats, du måste själv läsa på och ta examen i detta om du ska få det bra, annars måpste du anställa en som kommer och mäter och hjälper dig, för man kan bara hjälpa "så mycket" över internet. däremot om du tar och mäter upp saker kan säkert folk komma med tips, allt går ut på mattematik

Link to comment
Dela på andra sajter

generellt kan man säga att ett större rum kan låta mer levande och öppet men ändå detaljerat och korrekt, och ett mindre rum behöver låta mindre levande och mer dött (dämpat) för att det ska bli bra bas.

d.v.s ska du tracka en akke gura i rummet kommer du få ett supertrist sound.... men om du mixar så kan det vara en fördel i vissa fall med vissa högtalare att ha ett ganska dött rum för du fokuserar mycket mer på mixen.

byter du e.x monitorer så kommer du behöva "stämma om" rummet, allting hänger ihop

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

du vill ha större avstånd till bakväggen än till sidoväggarna, och sidoväggarna och frontväggen ska vara så symmetrisk det bara går i förhållande till högtalarna....

square-formade rum är supersvåra att få vettiga p.g.a att rummets symmetri blir helt fel, om du inte har ett jättestort rum där du kan bygga bort det en aning

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns inga som helst standarder för hur ljud mäts upp i det viktiga basregistret 0-80 hz där du faktiskt STÖR andra människor i hus, det är en chansning utan dess like. post 90's så börja det komma nya ljudklasser med nya regler i sverige så om huset är byggt efter 2000 är det förmodligen bättre isolerat. men det är vilda västern och ett seriöst byggt hus kan läcka som ett såll, medan ett gammalt 60-tals hus kan ha jättebra akustiska förutsättningar. för att du inte ska köpa grisen i säcken så behöver du en basförstärkare 100 watt, 200 watt, spela upp en kick som har mycket mellan 0-100 hz, ställa den hos din närmsta grannes vägg i förhållande till lägenheten du ska köpa, ställa den på 90-100 db loopa kicken, och sen gå över och lyssna, hur låter det? bara lite? då är det sjukt bra, då köper du. problemet är att du kommer aldrig nånsin få göra det, p.g.a det skulle vara idiotiskt och oförståeligt hos den du ska ställa basförstärkaren på. så mitt bästa tips är att du tar fram ritningarna på huset och sedan ger du mig dem så kan jag ge dig en hum om hur det funkar, problemet är att du inte kan få dem, och om du får dem så visar dem sällan dem måtten man behöver.

så ditt ända alternativ är förmodligen att gå på magkänsla, eller bara be till stereo-guden

Link to comment
Dela på andra sajter

och ja, jag har lite trälig ton för jag är förbannad på att inte kunnat slutföra så många tusen bra idéer p.g.a lyhördhet genom åren

men du har det lättare för dig eftersom du förmodligen inte ska tracka sång, och akustisk gura och sjunga?

då gör du som många andra också

kör inte full-bandsmonitorer, utan ta ett par med mycket högupplöst mid i stället, som låter väldigt bra och sen kör du 2-lurar med mycket bra basrespons och mixar emot.... då slipper du mycket kostander, tid, och anpassning för att kunna få en bra bottenbas, och hålla ljudet i rummet så det inte läcker...

men tro mig när jag säger det, inget går upp emot ett par store 3-vägs högtalare i ett jättebra rum, det är som natt och dag att höra sin mix på det.

man kan sitta och mixa i 20 år i ett par billiga studiomonitorer och inte lära sig ett jävla skit om nånting, förns man verkligen hör hur ljud låter, okomprimerat, dynamiskt, och fylligt i ett bra rum, med bra högtalare och kedja.

opm du inte gjort det, dra iväg på en spelning med en symfoniorkester så fattar du vad jag menar ^^

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...