Jump to content
Annons

Spela in orkester på 15 man, hjälp.


Ziggy

Recommended Posts

Har inplanerat att spela in lokala dragspelsklubben den 29 mars. Har ju bara spelat in mig själv förut så är lite spak.

Upsättningen är:

1 Basist

1 Nyckelharpa

1 Violinist

2 ak gitarrer (sätter dom bredvid varandra för att spara en mick - dom är bägge duktiga och taktfasta så tror inte det blir ett problem)

ca 10 Dragspelare, men EN av dom, ledaren, kommer behöva närmickas då han kör intron och är den låter bäst, måste kunna använda honom mer i mixen än andra dragspelare.

Mina mickar:

1 Röde NT2A

2 ADK A-6 (stormemb)

2 Line Audio CM3 (småmemb cardioid)

2 Line Audio OM1 (småmemb omni)

2 JJlabs BMD950 (dynamisk)

1 Beta 58

1 SM57

Stor lokal med högt i tak. Hela gruppen kommer sitta nära varandra, det går ej att tumma på (en del äldre som hör dåligt). Jag kör digitalporta med 8 kanalers inspelning samtidigt.

Några funderingar jag har:

1* Blir det bäst om alla stränginstrument får var sin egen mick för att underlätta i mixen

2* Ska allt närmickas, eller ska nån mick fungera som rumsmick? (det är ingen fin akustik i lokalen)

3* Ska nåt spelas in i stereo

4* Kan man med fördel placera dragspelarna i en ring för att köra omni?

5* Ska jag micka upp basistens lilla stärkare, eller ska han få använda min basstärkare som jag även kan lajna direkt till en kanal på portan, där kan jag spara en mick.

Det får inte ta lång tid, MAX 1½ timma. Jag kommer ställa upp allt innan dom kommer, och som det då står får det bli. Finns ingen tid att testa nåt noga eller placeringar osv, utan dom ställer upp sig, jag kollar snabbt av med lurarna sen kör vi alla låtarna rätt av.

Vad måste jag mer tänka på, och hur kan jag mer förbereda mig så inget går åt helv*te?

Gör förstås detta gratis då jag egentligen inget kan. Men har jag tur kan det bli mer och helt andra uppdrag efter detta. Då måste det bli bra dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle mickat dragspelarna sittandes i en halvmåne med ledaren lite framför och micka med 2st cm3. Kanske en egen mick till ledaren.

Dom andra instrumenten får en mick var. Line:a basen.

Och då menar du inte 2 mickar i stereo antar jag, utan placerade med jämt avstånd inom halvmånen, fast aningen närmare ledaren?

Kom på, han ledaren kommer det krävas en egen mick på då han spelar tyst som f*n.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och då menar du inte 2 mickar i stereo antar jag, utan placerade med jämt avstånd inom halvmånen, fast aningen närmare ledaren?

Kom på, han ledaren kommer det krävas en egen mick på då han spelar tyst som f*n.

Här finns lite matnyttigt hur du kan placera mikrofonerna. everlastingrecords tips var bra också.

http://musikproduktionen.se/MKT2.html

Link to comment
Dela på andra sajter

En tämligen säker klassiker är att ställa ett M/S par i "dirigent-position". Standard hos SVT och SR m.fl. Då får du inga fasproblem heller. Man kan fylla på genom att sätta 1-2 mickar längre bak, så du fångar upp lite närhet från de som sitter långt bak ned. Men inte omni, då riskerar du fasproblem mot M/S.

Basen och gitarrerna kommer vilja höra varandra, spela ihop. Dom är som bas/trummor/rytmgitarr i ett pop/rockband, ankaret i ensemblen. Så sprid ut dragspelarna runt dessa 3. Fråga ifall övriga spelar i olika stämföring eller dylikt, för isf kan du gruppera dom efter det, så alla som spelar i samma stämgrupp sitter ihop och hör varandra bra.

Vad som blir ljudstarkast beror lite på rummet, men ljudsvagast blir nog fiol och bas (förutsätter det är ståbas?).

Det som i studio-inspelning kallas "läckage", kallas vid live-inspelning för "akustik". Spela in musikerna 'genom' rummet så att säga, för dom spelar utefter hur dom upplever sig själva i rummet. Ju mer "nära" signaler desto mer syntetiskt och vingligt kommer det kännas. Rummet är en naturlig kompressor, påverkar t.o.m. musikernas händer och anslag. Låt det låta lite som det faktiskt låter, o undvik sockra ljudet i efterhand.

Är det publik på plats så sätt upp ett mickpar riktat bakåt med, alltså mot publiken/ut mot mitten av rummet så du får med stämningen och atmosfären. Brukar även ta upp en hel del behagligt rumsreverb.

Har själv ingen stor vana vid live-inspelningar. Generella förslag bara. Lycka till!

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk hur man spelade in band innan man kunde multitracka. Då hade man en mick och ställde nivåerna genom att placera ut instrumenten i rummet. Sångaren närmsta micken, blås långt bak o s v. Börja med att tänka så och sedan punkmarkera vissa instrument som känns viktiga.

Tänk också på att ju fler mickar desto mer öppnar du upp för fasfel, så minimera antalet mickar om du inte har tid att lägga på mickplacering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tack!

Har inget bildredigeringsprogram förutom MSPaint, men gjorde en schematisk bild. Blå/lila prickar är spelemän, röda streck är mickar, som är numrerade.

Jag tänkte så här, jag har aldrig mickat i stereo, och vet inte om det kanske går att misslyckas med på nåt sätt, så om jag som på bilden har 2 grupper med dragspelare istället som har varsin mick som jag lägger höger-vänster i mixen får jag stereo ändå. Funkar det?

Annars är det väl ungefär som föreslagits? Det blir 6 mickar, plus 2 rumsmickar i 'dirigentposition' som Signia föreslog (om jag nu förstod det rätt). MS eller AB eller nåt annat vet jag inte om det spelar nån roll. Och ska dom ligga som på bilden, 3-4 meter bort, eller längre? Fast rummet har akustikdämpande plattor i taket, som ger ett ganska kort fult reverb, men det kanske kan ge nåt ändå? Ingen publik där, det är enbart för inspelning vi spelar den dagen, ska bränna skivor till alla sen.

Signia, tack för dina ord där, det gav mig lite extra.

Sen har jag ju spelat en hel del med dom själv. Ledaren är mycket duktig, dom andra är glada amatörer som har mer eller mindre koll. När jag spelar med dom ligger jag ofta på stämmor eller lite kör lite mer färgade ackord och ligger som en matta i bakgrunden. Men det finns ingen annan som gör. Dock vette katten om jag vågar va med och spela själv, jag tänker att jag får sitta med lurarna och se så allt låter OK. Fast jag kanske kan göra det och spela samtidigt också. Vet inte än.

2w32qg5.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bra råd i tråden ovan, tycker jag.

Jag tror också på enkelhet, speciellt eftersom ni har så extremt tajt med tid.

Jag skulle se 7:an och 8:an som "huvudmickar" som ska ta upp hela orkesterns ljud (precis som axeman och Signia har varit inne på), de andra förstärker vissa instrument.

I din bild skulle jag då skippa mick 1 och 3 (tror att de rör till det i stereobilden med 7/8).

Resten av mickarna skulle jag ha kvar. Mick 5 och 6 skulle jag kunna ha kvar men inte använda i mixen om de inte behövs (om fiol och nyckelharpa hörs ändå).

Om du inte har testat stereomickning tidigare och M/S känns som en skum teknik, skulle du kunna sätta 7 och 8 i en XY-mickning istället, den är lite mer rättfram att mixa (kolla slejnards länk ovan).

Kul projekt, lycka till! 🙂

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Just dragspel tycker jag är bökigt då de oftast är så volymstarka. Så jag gissar att du kommer behöva någon form av volym pad på dem. För att inte de andra instrumenten ska drunkna helt.

Sitter inte de övriga instrumentalisterna avsides ifrån dragspelarna så kommer du nig behöva närmicka dem också. Av samma skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste igenom detta igen och märker att erat erfarna tänk är motsatt mitt eget. Jag har läst många ggr att man ska satsa på att få inspelningen bra istället för att fixa det i mixen. Men jag tänker ändå ju fler enskilda mickar desto lättare att ratta in dom i mixen. "Ni" tänker, typ, ju mindre mickar desto bättre. Ska ta till mig det och först och främst satsa på att få det att låta som jag vill med minimalt med mickar och bara använda fler om jag tror att det verkligen är nödvändigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...