Jump to content
Annons

Ni som bygger egna multis, stageboxar och övriga kablar!


red_house_painter

Recommended Posts

Behöver få tips på nätbutiker eller butiker "på riktigt" där man kan beställa färdigborrade stageboxar som man får löda ihop själv osv.

behöver bygga några 2, 4 och 8ch boxar

sen undrar jag var man köper bäst kablage för instrument och xlr? Både i färg och svart. Jag kan verkligen hålla mig till standards som klotz och mogami men bara man kan hitta alla andra komponenter så det blir enkelt. (och ej megadyrt..)

Jag har gjort beställningar från italien (reference & bespeco) som jag egentligen tycker funkar bäst. inget jox utan bra kvalite. men det blir så faaaaasligt dyrt med frakt och allt och speciellt om man ändå måste beställa kontakter någon annanstans.

sen undrar jag var man hittar shrinktubes? (också det i olika färger om man nu gör kablar för olika ändamål (för övrigt, vad heter det på svenska?)

OCH 😄 var och VAD heter sådana här lösa klädda kablar som man kan använda som "skärm" på kabellindor? Då menar jag om man tex har 4st instrumentkablar som man vill göra till en kabel. så vill jag gärna klä in dom så det blir en lång kabel och isåfall stänga igen dem med en shrinktube.

Vill helst inte stå och eltejpa ihop allt. blir så styvt och jävligt. företaget pedalpython gör sådana men jag tänker att dom inte är ensamma med det här.

kortfattat hade jag velat ha en "kabelbutik" som har tomma stageboxar och kablage och tillbehör i färg osv. eller bara åtminstone en affär som har många av dom saker jag söker

post-3686-0-40544700-1424443639_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mogami ÄR bra! Kör på det. Samt till kontakter kör du Neutrik. Det finns även i olika färger och färgmarkeringar.

Kabellindorfrågan förstod jag inte?!?

Shrinktube = Kabelstrumpa

kontakter kör jag enbart på neutrik. switchcraft om det inte finns att få tag i.

krympslang fick jag tag i! finns såklart på clas olsson!

cable management är någon form av nylonstrumpa som man trär över alla kablar. så det är lite det jag vill få tag i.

lättare att få tag på i usa. så jag funderar mest på om någon köpt det här hemma. vill mest veta hur jag ska förklara vad jag är ute efter så folk förstår om man åker till hornbach osv. vet ju inte riktigt vad det används till i övrigt mer än att jag vill samla ihop mitt kablage till paket.

mogami tycker jag personligen är lite för styva så jag gillar tjocka och runda kablar som inte korvar sig. bespeco och reference (som tyvärr är slut) är helt magiska så jag föredrar dom hundra gånger av hundra.

men jag vill gärna kunna få tag i klotz eller mogami i olika färger för att funka bra i mina byggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske inte är aktuellt för dig, men numera finns det ju en del digitala mixrar som kan fjärrstyras via t ex en iPad. Då kan en ha mixern på scenen och koppla instrumenten direkt dit, och sen plocka med sig iPaden dit en nu tycker det är lämpligt att stå och mixa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här kanske inte är aktuellt för dig, men numera finns det ju en del digitala mixrar som kan fjärrstyras via t ex en iPad. Då kan en ha mixern på scenen och koppla instrumenten direkt dit, och sen plocka med sig iPaden dit en nu tycker det är lämpligt att stå och mixa 🙂

jag bygger lite pedalbord och grejer åt folk som jag har med på turnéer och ibland har man sina egna lösningar på saker också.

sen gillar jag att ha ordning på grejer och gillar att ha dem märkta osv. därför duger inte färdiga saker till mig 😄

jag måste alltså ha rätt längd och rätt kablage för det ändamålet. sen är jag medveten om det med ipads. man kan ju ha dem som monitorkontroller också. haha

däremot behöver jag stageboxarna i studion och i alla mina rum. så det här med kablaget och ordningen går ju lite ihop med det här bygget också.

sen har jag gett bort ett gäng kablar och behöver en ny arsenal. allt ska styras upp! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Krympslang finns ju på biltema i olika färger och diameter. Det borde ju kunna funka med bitar av krympslang på typ 30 -50 centimeters mellanrum för längre kabel om man behöver göra dom själv. Apparatlådor kanske claes olsson kjell och kompany etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...