Jump to content
Annons

Kan man föra över kanalinställningar till andra projekt?


Greenlight

Recommended Posts

Sitter med sju låtar som ska grundmixas.

Alla projekt innehåller samma uppsättning kanaler och har samma ljud.

Kan man förenkla arbetet genom att applicera samma inställning på de olika projekten. Dvs samma EQ, pluggar och volymnivåer?

Eller måste jag göra om samma saker på varje låt?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går att göra på lite olika sätt, men det enklaste borde vara att skapa en mall av den mix du har. Alltså "File->Save as Template". Sen skapar du ett nytt projekt med den mallen och importerar, väljer att använda existerande spår och inte skapa nya.

Låter sunt.

Men om projekten redan finns som separata filer :-S

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sunt.

Men om projekten redan finns som separata filer :-S

Om du inte börjat mixa eller redigera projekten så kan du väl bara strunta i dem och föra över ljudspåren till ett nytt projekt?

Men annars kan du spara inställningarna i en kanalstripp om du klickar på knappen längst upp i strippen ovanför EQn och kompressorn. Det står "Setting" på den knappen om du inte laddat någon inställning eller patch på spåret redan.

Där kan du välja att spara inställningarna för strippen och så kan du ladda dem i ett annat projekt.

Lite mer jobb om du har många spår men det är ett alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att man öppnar ett tomt mallprojekt och importerar en omixad låt?

Jag gjorde detta nyligen. Ta det projektet du redan har med den omixade låten sedan gör du som jakobP sa så väljer du allt förutom "content" och sen add på allt. Sen är det bara att flytta över kick till kick osv och ta bort de gamla spåren. Kan vara så att du måste routa om lite, det behövde jag.

Jag upplevde att detta gick väldigt smidigt och det gick väldigt fort.

Eller så (som jag också gjort) så exporterar du alla ljudfiler, kopierar det projektet som är klart, byter namn på det, tar bort ljudfilerna och lägger in de nya på rätt plats

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att man öppnar ett tomt mallprojekt och importerar en omixad låt?

Du kan välja att importera vad du vill, hela projekt eller bara en channel strip eller

whatnut, till ett tomt projekt eller ett existerande, testa o go nuts 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Du kan ju också välja att "Save channel strip setting as..."

Det brukar jag göra, då finns det färdiga "kanal-templates" utan att varken behöva exportera eller importera nånting. =)

Kör oxå med det. Det som är lite synd är att om man har 30 kanaler med ex körsång så vill man markera dom. Gå in i channelstripmenyn och välja ens preset. Men Logic är så korkat och fattar inte det utan man får då ta en & en. Lite synd för det går ju att göra så med en massa annat, typ aux eller output... Kanske kommer i framtida uppdateringar.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör oxå med det. Det som är lite synd är att om man har 30 kanaler med ex körsång så vill man markera dom. Gå in i channelstripmenyn och välja ens preset. Men Logic är så korkat och fattar inte det utan man får då ta en & en. Lite synd för det går ju att göra så med en massa annat, typ aux eller output... Kanske kommer i framtida uppdateringar.

Nu förstår jag inte... dels är det ju bara att markera alla kanaler du vill ända, och göra din ändring så kommer det ju på alla kanaler?

Men... i det här läget föredrar jag helt klart att göra en "KörMIX" sub-grupp och köra alla dessa körer dit och lägga kanalstrippen där. Gör förstås att göra till Stereo-kanaler också, så man får ut lite bredd i kör-paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte... dels är det ju bara att markera alla kanaler du vill ända, och göra din ändring så kommer det ju på alla kanaler?

​Funkar inte här, har du testat själv ? Skapar fyra audiospår, markerar alla fyra i mixern,

klicka "Settings" och välj en channel strip setting, ändras bara på ett spår här ?

Kör LPX 10.0.7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

[/size]

​Funkar inte här, har du testat själv ? Skapar fyra audiospår, markerar alla fyra i mixern,

klicka "Settings" och välj en channel strip setting, ändras bara på ett spår här ?

Kör LPX 10.0.7

I stand corrected!

Jag blev ju tvungen att testa! 😄

Men... för mig spelar det ingen roll, för som jag sa tidigare, jag väljer att istället lägga in dessa channelstrips på min sub-grupp. Det känns lite overkill att ha alla dessa grejer på alla kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...