Jump to content
Annons

Cubase 8 pro eller Cubase 8 Artist?


spleensweden

Recommended Posts

Hej!

Jag går i tankarna att införskaffa det nya Cubase! Idag har vi ett gammalt Cubase 5 som vi spelar in våra låtar i en enkel hemstudio men är som sagt sugen på att skaffa ett modernare inspelningsprogram. Men frågan är vilket man ska satsa på? Artist har ju ett klart attraktivt pris samtidigt som det verkar ha de flesta funktioner som jag behöver. Jag tror inte att jag kommer förbruka 64 spår audio på något projekt även om jag skulle spela in trummor aukustiskt.

Jag jobbar heller inte med 5.1 ljud utan det är ju för att spela in våra låtar och skapa musik. VI använder idag de syntar som finns med i 5:an.

Det som jag såg inte verkade vara med i Artist så var det Eq där man såg ljudvågorna. Det är något som jag skulle vilja ha för att ren visuellt kunna se om det är något som sticker ut konstigt.(Har dåligt tränade örnon!)

Sen är det ju alltid roligt med fler effekter som man kan testa sig fram med och då hade Pro några extra.

Jag är bara hobbymusiker på ganska begränsad musikbudget så det är klart att man vill hålla kostnaderna ner så mycket som möjligt.

Men samtidigt vill man inte skjuta sig i benet bara för att man snålade in på musikprogrammet.

Idag spelar vi in trummor digitalt. Sedan spelar vi in bas via linebox, gitarr både med mick och line box. Sång via en Röde nt2-a. resten använder vi cubase olika instrument.

Så lite inputs för eller emot vilket man ska välja skulle uppskattas.

MVH

Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bara pitchkorrigering och impulsreverb, gör att jag tycker det är lönt att välja Pro istället för Artist, eftersom de kostar betydligt mer än mellanskillnaden om man köper sådant som tredjepartspluggar - men det är ju alltid en fråga om vad man verkligen behöver och vad som bara är "bra att ha"... 😉

Det är inte så, att du går i skolan? Då kan man ju köpa Cubase för halva priset...

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Du kan börja med artist. Artist kostar 2558 SEK. Uppgradering från artist 8 till pro 8 kostar 1701 SEK. Pro 8 kostar 4696 SEK. Uh? Det är alltså billigare att köpa artist plus uppdatering. Men det kostar bara 2558 att uppdatera från cubase 4-5.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte precis Pro-varianten, mest för att få tillgång till alla funktioner i iOS/Android-appen iC Pro. Framför allt möjligheten att låta den som t ex sjunger in själv få justera sin lyssning via t ex en iPad verkar väldigt användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för all input!

Ttyvärr pluggar jag inte! såg att det var bra skolpriser på Cubase!

Men jag tror att jag gör som ni sa att köpa Artist först så kan man alltid uppgradera det längre fram när man har lärt sig mer!

MVH

Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...