Jump to content
Annons

Apogee Jam eller iRig . . . något att ha?


Greenlight

Recommended Posts

Skulle vilja kunna spela gitarr genom laptopen eller paddan utan krångel. Bara sitta i soffan och spela in riff så enkelt som möjligt. Inga ljudkort DAWs och studioköret.

Frågan är om det går? Är de där donglarna något att ha? Apogee Jam och iRig.

Hur mycket latancy är det? Är det som att spela genom förstärkare?

Är ute efter ett rent ljud med lätt delay, reverb, inte så processat

Hur gör man för att lösa det enkelt och ändå låta bra?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Donglar som man kopplar in i paddans headsetingång ger crosstalk mellan in och utgång. (Irig har en variant man kopplar på dockningskontakten för enbart gitarr och en som man kopplar till headsetkontakten.)

Irig PRO har fått bra recensioner och har dessutom mickingång med 48V och MIDI-ingång. Kostar ca 1200kr, men man får en del mjukvara på köpet.

Alesis Core 1 kostar ca 500kr och har gitarr + mickingång, men utan 48V. Har dock inte sett några recensioner. Men den har hörlursutgång vilket Irig saknar.

Apogee JAM funkar inte till PC om jag fattat rätt. Och jag tror inte man får nån mjukvara på köpet. Knappt tusenlappen.

Line 6 har sin Sonic Port (den lilla) med stereoingång om man vill utöka inpelningsmöjligheterna med tex en mixer. Men du bör nog läsa på om denna då Yamaha nyligen köpt upp Line 6. Saknar reglage. Knappa tusenlappen.

Sedan finns Guitarjack 2 med USB. Men jag vill gärna ha lite reglage på ett interface. Jag hade problem med en sådan som inte hade USB, utan 30 pinnars IOS-kontakt.

Jag kör med ett Apogee One (DEN ÄLDRE VARIANTEN) till min Ipad och har inga problem alls. Det finns en inbyggd mick. "Drivrutiner" för att byta ingång och 48V finns i Garageband. Kostar runt 2000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte hem ett par såna här:

http://www.ebay.com/itm/141490996311?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Om man bara vill sitta och lira och spela in lite gitarrslingor så fungerar den utmärkt. Jag har inte märkt av något crosstalk på den när jag spelat in gitarr. Det går även koppla in mikrofon till den (med lämplig preamp innan såklart) vilket jag också provat och fungerar utmärkt. Visst är det inte studiokvalitet på grejerna, men om man bara vill lägga slingor och leka runt lite så finns det inget bättre för 20kr 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För Iphone: ...Det går ju att köpa en enkel sladd för några tior (en kompis köpte en headsetkontakt med anslutning för separat mick och hörlurar på Kjell om jag minns rätt), men om man spelar in med metronom så läcker metronomljudet igenom. Man kan komma förbi detta genom att använda en hörlursförstärkare (tex via en enkel radioapparat) för att klickljudet ska hamna i bakgrunden.

För Iphone: Jag har själv en splittsladd som kom med en Sony-videokamera. Man måste lägga ett motstånd på nån av kontakterna för att mobilen ska fatta att man kopplat ett headset till den.

För Laptop: Borde inte ljudingången funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

För Iphone: ...Det går ju att köpa en enkel sladd för några tior (en kompis köpte en headsetkontakt med anslutning för separat mick och hörlurar på Kjell om jag minns rätt), men om man spelar in med metronom så läcker metronomljudet igenom. Man kan komma förbi detta genom att använda en hörlursförstärkare (tex via en enkel radioapparat) för att klickljudet ska hamna i bakgrunden.

För Iphone: Jag har själv en splittsladd som kom med en Sony-videokamera. Man måste lägga ett motstånd på nån av kontakterna för att mobilen ska fatta att man kopplat ett headset till den.

För Laptop: Borde inte ljudingången funka?

Det går att köra med en sån splitter, men som du själv säger så måste man också ha ett motstånd för att telefonen ska registrera att något är inkopplat, så en vanlig kabel fungerar inte att bara köra med. Eller så missförstod jag dig :-)

Det blir både enklare och billigare att köpa den iRig jag länkade. Den är färdig med motstånd och kontakter. För mig tog det ca 2 veckor för den att komma, men då är frakten gratis med (som det mesta på ebay från kina).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker crosstalk är det minsta problemet med dedär billiga varianterna, bruset är ett mycket större problem när man drar på gainen lite.

Upplever också det ibland, beroende på vad jag kopplar in. Ena elgitarren fungerar det super med, men med den andra så kör jag med ett mixerbord emellan för att få upp signalen lite, fungerar utmärkt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Headsetkontakten på Iphone (och förmodligen Ipad och Ipod) lär ha ett högpassfilter som kapar allt under ca 100Hz. Detta kan ha ändrats. Kanske inte spelar så stor roll vid slaskinspelning av röster eller elgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Headsetkontakten på Iphone (och förmodligen Ipad och Ipod) lär ha ett högpassfilter som kapar allt under ca 100Hz. Detta kan ha ändrats. Kanske inte spelar så stor roll vid slaskinspelning av röster eller elgitarr.

Min iPad mini har inte det i alla fall. Använder den fejkade iRig-adaptern tillsammans med en mätmikrofon som drivs av ett 9volts-batteri samt tillhörande app. Vid mätning av hörlurar har jag fått frekvensutslag ner till 15hz 🙂 Men jag antar att det okså beror mycket på vad man kopplar in. Vid samtal kanske den kör någon form av filter.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Om man är nöjd med headsetingången så har man ju fördelen att priset är lågt och att man har möjlighet att ladda paddan samtidigt.

Peavey (stavning) har en irig-liknande lösning med inbyggd hörlursförstärkare för att minimera x-talk. Har för mig den kostar som Irig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min iPad mini har inte det i alla fall. Använder den fejkade iRig-adaptern tillsammans med en mätmikrofon som drivs av ett 9volts-batteri samt tillhörande app. Vid mätning av hörlurar har jag fått frekvensutslag ner till 15hz 🙂 Men jag antar att det okså beror mycket på vad man kopplar in. Vid samtal kanske den kör någon form av filter.

Ger det mycket utslag? Ett högpassfilter kapar ju inte rubbet under sin filterfrekvens, utan dämpar det bara med ett antal dB (mer ju längre från filterfrekvensen signalen är).

Jag brukar t ex alltid ha tre högpassfilter på masterregeln (i samma plugg dock 🙂) på ca 30 Hz, vilket gör dämpningskurvan mycket brantare än om där bara är ett. Men nog finns det ändå en del energi kvar hela vägen ner till noll om en kikar på det som spelas upp i en frekvensspektrumanalysator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg hur många db:s skillnad jag fick, men enligt tillverkaren så skulle de gå ner till 10hz. Men jag mäter ändå sällan så djupt då det är vid installation talanläggningar jag mäter, så det brukar bli ner till 150-200hz ca som jag koncentrerar mig på. Men det är helt klart mycket möjligt att det finns ett filter. Egentligen skulle man ju testa o koppla in den till ett ljudkort o köra ett svep/brustest för skoj skull :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade en iRig som kopplades in med liten tele till headsetkontakten.

På iPad laggade det när jag spelade via Garagebands gitarrprocessor.

I Macbooken lät det allmänt bara skit. Körde genom LPX gitarrprocessorer.

Kan kanske funka om man vill ha en vräkig distmatta men jag vill ha ett rent distinkt ljud som svarar direkt och som har en bra klang. Tyvärr var iRigen helt värdelöst. Men så var den gammal också. Ca 7 år sa han.

Frågan är om det är bättre med en lite dyrare och nyare dongel som kopplas via USB? Blir det bättre kvalitet då?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att det inte gick så bra för dig med iRig. Har själv även kopplat in stormembrans kondensatormikrofoner med en preamp ememellan som fungerat utmärkt. Men kan ha varit just den adaptern kanske? I alla fall skulle jag helt klart provat en kopia från ebay, förslagsvis den jag länkade, då den fungerade utmärkt för mig. Och egentligen köpte jag ju hem två stycken så du kan få köpa den ena av mig för billig peng och frakt :-) Går fortare att få hem än från Kina.

Det borde gå med pedalbordet. Det enda jag kan tänka mig är att man får för hög signal in i iPaden, men det är ju bara o prova!

Sleep: Så även för mig. Även i garageband fungerar det bra för mig, bara man inte glömmer o bocka i "medhörning" som jag gjorde och undrade vad det var för fel :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...