Jump to content
Annons

Fastnar i produktionsteknikaliteter när jag gör låtar


Bullerbyn

Recommended Posts

Har ett stort problem numer när jag skissar låtidéer. Fastnar alltför ofta i produktionstekniska grejer halvägs in i låtskapandet. Slutar i 9 fall av 10 med att jag sitter och skruvar ljud istället för att göra klart låtarna. Enormt frustrerande emellanåt. Misstänker att det har att göra med att man har för mycket möjligheter? Nån mer som har dessa problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ganska ofta. Åtminstone när jag gör något på egen hand. Tror det egentliga problemet är att man sitter på för många stolar. Då är det lätt hänt att OCD'n tar över och man "bara ska lägga allt i ordning" innan man fortsätter med det viktiga som att göra klart låten.

Det jag brukar göra för att undvika att hamna där är utgå från en del förutbestämda saker. T ex som att tvinga mig själv att bara använda presets på mjukvaruinstrument och förstärkarpluggar.

Det låter ofta inte så kul, men har jag bestämt sig för att inte röra inställningarna brukar jag vänja mig efter ett tag.

Sedan tar jag en timme någon gång emellanåt för att ratta in lite egna presets att välja bland nästa gång jag blir inspirerad att göra en låt.

Med tiden växer mitt egna bibliotek av presets fram som passar mitt ljudideal och förhoppningsvis även låten jag jobbar på.

Redigerat av joachime
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har själv svårt att ens börja med någon ny låt just nu bara för jag fett att det kommer sluta så för mig med.

Det är ett vanligt ingenjörsproblem med. Man lägger ofta till en massa onödiga saker och skruvar på fel ställen. Det är bättre att först göra klart grunden för låten och sedan addera det som saknas än att behöva riva halva bygget för att man lagt till en massa onödigt kosmetika innan det ens är klart.

Ibland börjar man pilla med t ex basljuden. Men när man fått till ett fett basljud så krockar det ibland med något annat ljud. Då försöker man ofta rätta till det ljudet som krockar med det sköna basljuden, fast att det kanske är så att basljudet inte allas passar i mixen.

Så det är bättre att göra klart allt och sedan justera det som kräver justeringar när man har hela "bygget" klart och lättare kan överskåda resultatet. För att avgöra vilken kosmetika som krävs för att lyfta skapelsen.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att höra att det inte bara är jag! Ska testa att försöka få ner låtarna utan lull-lull men det brukar spåra ur ganska snabbt med dubbar, stämmor m.m. Fattar dock inte riktigt varför för det resulterar bara i att jag tröttnar liksom. Baksidan av att man producerat och spelat in mycket åt andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du beskriver blev ett stort problem för mig för ett par år sedan och jag löste det genom att tvinga mig att skriva klart låten på piano och gitarr innan jag gjorde någonting annat. Det gjorde mina låtar bättre eftersom jag var tvungen att fokusera på låtskriveriet när jag skrev och när jag skulle prodda låten så hade jag en färdig form. Bara att fylla i pusselbitarna, liksom. Så, kortfattat: testa separera låtskriveri med produktion. Det kommer ge resultat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det tyx alltid vara svårare att avsluta något än att dra igång något nytt.Jag vet inte vilken typ av musik du gör, men ett sätt kan kanske vara att inte ens börja spela in innan du har en färdig låt. Alternativt, använda någon väldigt enkel apparat att spela in på om du behöver det för att komma ihåg låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vilken genre man jobbar med. "Göra klart låtarna" innebär för mig att "skruva ljud". Ackorden har jag snabbt klart för mig, men sen gäller det att ge låten dess rätta karaktär. Det tar oftast enormt lång tid. Jag har ackordföljder som som jag haft uppe i mer än fem år utan att hitta rätt sammanhang för dem ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Deadline är mycket bra. Jag personligen behöver också ett syfte. Jag har märkt att jag tycker det är förbaskat meningslöst att bara skriva en låt för skrivandets skull. Jag behöver ett syfte, ett projekt eller skriva för en artist, för att jag ska bli motiverad. Och det är ganska skönt att ha insett det för det minskar stressen över att inte vara produktiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tidigare gjorde jag alltid klar låtar före inspelning på gitarr och spelade sedan in på några timmar på en Boss-porta. Bara audio och ingen midi, och minimalt skruvande.

Möjligen går det fortare att skriva låtar om man skriver och spelar in samtidigt, då man kan testa olika ideer snabbare. Men då måste man klara av att avstå fr att "skruva"

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men skruvandet beror också på genre, skriver jag en poplåt kan jag göra det på ackegura. Men skriver jag en syntlåt eller danslåt då blir produktionen en så stor del av låten så då sker prod och låtskrivning parallellt. Rätt verktyg vid rätt tillfälle.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätter med lite tips för att inte fastna i den kreativa processen.

Skriv hellre nånting än ingenting. Har man en dunderrefräng och får prestationsångest över att versen måste bli lika bra så skit i det. Skriv första bästa vers för att komma vidare. Har man någonting, även om det är dåligt, så går det att göra om senare. Detsamma med texter: Har du svårt att komma igång med en text, så skriv en riktigt skitvers och sen en skitvers till. För mig så gör det att jag släpper på eventuella låsningar och sedan får jag till nåt som får det att klicka till i mig. Jag hittar nåt som jag gillar. Då kan jag börja skriva på riktigt.

Min låtskrivarprocess brukar se ut så att jag skriver låten och sedan spelar in en demo med målet att den ska vara väldigt rough (sen kan det ju bli svinbra av bara farten men jag kan inte ha den målbilden). Detta låter mig ha en mall som det inte gör någonting att klippa, klistra och göra om i. Om jag skulle ha en demo med en massa häftiga hookar och snygga stämmor, ja, då har jag en massa darlings jag inte vill döda. Det gör det svårare för mig att ändra på ett parti om jag undermedvetet tänker "Men jag lade ju ner så mycket jobb på att sätta de där snygga stämmorna". Jag vill komma till stadiet där jag känner mig nöjd med låten, där jag gillar framför allt sångmelodin innan jag tar det vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att det där är ett jäkligt vanligt problem. Jag har tagit itu med det genom att göra egna deadlines. Tror också detta är största anledningen till att alla inte får klart sina alster. Detta är för mig ett stort problem, men man ska såklart ha en verklighetsbaserad deadline och inte tro på under. Är det helt omöjligt kanske man kan skaffa en partner som kan pusha lite på ett bra sätt när man kör fast eller fokuserar på fel saker. Det finns ju idag knappt några gränser så jag försöker vara bestämd, och välja ut vad som är viktigt och sedan fokusera på det. 🙂 Jag ser det lite som gitarr, där är det också väldigt lätt att hamna i att spela skalor uppochner, det fyller en funktion men man har fortfarande inte skapat en låt eller musik då hehe

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör alltid klart låten med enklast möjliga medel. Använder gamla snabbjobbade Hypersonic med ett rudimentärt trumkomp, enkel basgång, enkla pianoackord och en flöjt som spelar melodin. I princip samma "tråkiga" ljud alltid.

Låter det bra då, så är det lönt att jobba vidare med. Annars inte.

När det närmar sig att kännas klart, så byter jag ut ljuden och lägger på lite kosmetika med hjälp av alla stora ljudbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehh alltså. Börja skruva på smågrejer gör man ju när man inte vet hur man ska gå vidare. Om jag lirar gura och håller på att komma på ett jävligt schysst parti, bit för bit, stannar jag ju inte mitt i för att balansera EQn på stärkaren....Det gör jag ju när jag fastnat och inte kommer på något nytt. Tror absolut det är kreativitet och inte distraktioner du har problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även fast jag har grunderna klara till hela låten så slutar det allt som oftast med att jag sitter och skruvar gitarrljud eller snöar fast på någon gitarrgrej som jag inte tycker är tillräckligt bra spelat osv. Förr innan man hade alla möjligheter (På stenåldern) så arrade jag upp låten samt spelade in den lite snabbt på kasset å sen var man klar. Har säkert 40-50 påbörjade låtar i Cubase men har lyckats slutföra kanske 6-7 stycken det senaste året. Stör mig som fan på detta. Ska testa detta med deadline!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även fast jag har grunderna klara till hela låten så slutar det allt som oftast med att jag sitter och skruvar gitarrljud eller snöar fast på någon gitarrgrej som jag inte tycker är tillräckligt bra spelat osv. Förr innan man hade alla möjligheter (På stenåldern) så arrade jag upp låten samt spelade in den lite snabbt på kasset å sen var man klar. Har säkert 40-50 påbörjade låtar i Cubase men har lyckats slutföra kanske 6-7 stycken det senaste året. Stör mig som fan på detta. Ska testa detta med deadline!

Vad har du för målbild med ditt skapande? Skriva till andra? Släppa en platta? Skriva för skrivandets skull?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett stort problem numer när jag skissar låtidéer. Fastnar alltför ofta i produktionstekniska grejer halvägs in i låtskapandet. Slutar i 9 fall av 10 med att jag sitter och skruvar ljud istället för att göra klart låtarna. Enormt frustrerande emellanåt. Misstänker att det har att göra med att man har för mycket möjligheter? Nån mer som har dessa problem?

Jag har samma problem. Jag har försökt att gå in med inställningen att jag ska göra en färdig låtskiss för att sedan gå in och ratta ljud men omöjligt för mig.

Jag kan inte gå vidare om in "sundet" sitter och jag är oerfaren så tar för lång tid att fixa alla moment så blir trött på låten och min idé som fanns i början har ändrats till något annat.

små detaljer som att jag måste lägga på tamburin, och inte ens använda den som redan finns i trum-pluggen på ett knapptryck utan måste micka upp och spela in.

frustrerande beteende 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...